• 1
  • 2
2011-06-09, 19:30
Bannlyst
Hej, jag och ett par kollegor började diskutera möjligheten att starta bemmaningsföretag efter att vi fått in 4 st från bemmaningsföretag på vårt jobb. Det verkar vara något hur lätt som helst att tjäna pengar på, såvida vi inte missat något jättestort.

Säg att vi startar ett Aktiebolag bara för att skydda våra personliga ekonomier, de enda investeringar vi behöver är kontor, hemsida och lite mindre saker. Jag vet inte hur mycket bemmaningsföretagen fakturerar sina kunder men jag misstänker att de tjänar en hel del, lyckas vi hålla oss under priset som de stora bemmaningsföretagen har ser jag ingen anledning till att företagen väljer bort oss.

Vi börjar med att skicka runt erbjudanden till massa företag (som för tillfället skriker efter folk) och anställer personal när kontrakt skrivs på. Det borde väl funka hur lätt som helst? Börjar det gå dåligt när ekonomin vänder är det bara att konka företaget och alla anställningar vi har upphör att gälla, mao. helt riskfritt.

Frågor:
-Är det så lätt som vi tror eller har vi missat något? Känns lite för bra för att vara sant över det hela...
-Hur mycket brukar bemmaningsföretagen fakturera sina kunder? Jag tror att det är en hel del eftersom de har råd med dyra kontor, bilar, dyr reklams osv.
-Vad är det de stora bemmaningsföretagen kan erbjuda mer än det ett litet nystartat kan? Kunderna vill ju bara ha pålitlig arbetskraft och vi får ju lika bra arbetskraft om vi erbjuder dem lika lön.
-Tror ni företagen (industrin framförallt) kommer undvika oss bara för att vi verkar vara lite Kalle-Ankaföretag jämfört med de andra som har en mkt seriös fasad?

Vad har vi missat?
Citera
2011-06-09, 19:43
Medlem
wicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ETTMYCKETLANGTNAMN
Hej, jag och ett par kollegor började diskutera möjligheten att starta bemmaningsföretag efter att vi fått in 4 st från bemmaningsföretag på vårt jobb. Det verkar vara något hur lätt som helst att tjäna pengar på, såvida vi inte missat något jättestort.

Säg att vi startar ett Aktiebolag bara för att skydda våra personliga ekonomier, de enda investeringar vi behöver är kontor, hemsida och lite mindre saker. Jag vet inte hur mycket bemmaningsföretagen fakturerar sina kunder men jag misstänker att de tjänar en hel del, lyckas vi hålla oss under priset som de stora bemmaningsföretagen har ser jag ingen anledning till att företagen väljer bort oss.

Vi börjar med att skicka runt erbjudanden till massa företag (som för tillfället skriker efter folk) och anställer personal när kontrakt skrivs på. Det borde väl funka hur lätt som helst? Börjar det gå dåligt när ekonomin vänder är det bara att konka företaget och alla anställningar vi har upphör att gälla, mao. helt riskfritt.

Frågor:
-Är det så lätt som vi tror eller har vi missat något? Känns lite för bra för att vara sant över det hela...
-Hur mycket brukar bemmaningsföretagen fakturera sina kunder? Jag tror att det är en hel del eftersom de har råd med dyra kontor, bilar, dyr reklams osv.
-Vad är det de stora bemmaningsföretagen kan erbjuda mer än det ett litet nystartat kan? Kunderna vill ju bara ha pålitlig arbetskraft och vi får ju lika bra arbetskraft om vi erbjuder dem lika lön.
-Tror ni företagen (industrin framförallt) kommer undvika oss bara för att vi verkar vara lite Kalle-Ankaföretag jämfört med de andra som har en mkt seriös fasad?

Vad har vi missat?

Ni har uppenbarligen missat att arbetsmarknaden närapå enbart består av diverse BM företag. Vad gör ert BM företag så speciellt? Ska ni också utnyttja studenter?
Citera
2011-06-09, 19:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wick
Ni har uppenbarligen missat att arbetsmarknaden närapå enbart består av diverse BM företag. Vad gör ert BM företag så speciellt? Ska ni också utnyttja studenter?
Vi ska vara billigare än de stora samtidigt som vi erbjuder lika bra arbetskraft. Lika bra arbetskraft får vi genom att erbjuda dem lika i lön, däremot sparar vi pengar på att strunta i dyra kontor, TV-reklam och bilar tex. Vi investerar heller inte för att kunna konka smärtfritt när det går dåligt.

Utnyttja studenter? De får komma i kontakt med arbetslivet och tjänar mkt mer än de skulle gjort om de fick jobb på företaget direkt. Win-win för alla.
Citera
2011-06-09, 19:59
Medlem
tuzzens avatar
Det sitter en hel del i hur duktiga ni är att sälja in er personal till kunderna framför allt och sen även ha turen och få tag på rätt personal o s v. Inget jag hade startat i dagens läge om jag inte hade väldigt bra kontakter.
Citera
2011-06-09, 20:05
Medlem
wicks avatar
Citat:
Vi ska vara billigare än de stora samtidigt som vi erbjuder lika bra arbetskraft. Lika bra arbetskraft får vi genom att erbjuda dem lika i lön, däremot sparar vi pengar på att strunta i dyra kontor, TV-reklam och bilar tex. Vi investerar heller inte för att kunna konka smärtfritt när det går dåligt.

Utnyttja studenter? De får komma i kontakt med arbetslivet och tjänar mkt mer än de skulle gjort om de fick jobb på företaget direkt. Win-win för alla.

Ni låter ju som alla andra bemanningsföretag i Sverige gör, det finns gott om skit och för min del så vill inte jag ha mer skit på arbetsmarknaden..

Ja, dem utnyttjar studenter. Finns till och med en tråd om det här på FB. Arbetsvillkoren är alltid sämre än för de fast anställda på företaget. Du pratar om win-win för alla? Den som enbart vinner någonting på att hyra in personal är ju företagen då dem slipper anställa direkt, vilket är dyrare.
Citera
2011-06-10, 00:21
Medlem
Citat:

Dagens! Merparten av de som får jobb via bemanningsföretag får långt under vad de skulle ha fått om de fått direktanställning. Varför? BM tjänar på att sänka lönen för den anställda.

F.ö. ja det går att starta men det handlar ju faktiskt om att skicka rätt personer till jobben också. Ni kommer säkert ha många kandidater att välja mellan, är ni duktiga på att skicka rätt personer lyckas ni säkert.

BM har ett syfte i samhället - utnyttja arbetare. Inget annat. De "skapar" inte några jobb som branschen själva hävdar.
Citera
2011-06-10, 00:30
Medlem
FakeIdentity.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peace-fairness
Dagens! Merparten av de som får jobb via bemanningsföretag får långt under vad de skulle ha fått om de fått direktanställning. Varför? BM tjänar på att sänka lönen för den anställda.

F.ö. ja det går att starta men det handlar ju faktiskt om att skicka rätt personer till jobben också. Ni kommer säkert ha många kandidater att välja mellan, är ni duktiga på att skicka rätt personer lyckas ni säkert.

BM har ett syfte i samhället - utnyttja arbetare. Inget annat. De "skapar" inte några jobb som branschen själva hävdar.

Jobbar på BM och kan säga dig att jag tjänar några tusen mer nu efter skatt än vad jag skulle tjäna vid en nyanställning..
Citera
2011-06-13, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FakeIdentity.
Jobbar på BM och kan säga dig att jag tjänar några tusen mer nu efter skatt än vad jag skulle tjäna vid en nyanställning..

Du är isf. undantaget som bekräftar regeln
Citera
2012-04-17, 20:55
Medlem
Rainmans avatar
Citat:

Jobbar också på ett bemanningsföretag och tjänar 20-30:- mer i timmen än vad dom anställda gör.
Citera
2012-04-17, 23:56
Medlem
provocative77s avatar
Att vara billiga kommer inte ge er några kunder. Tvärtom kommer ni skrämma bort dem.
De som anlitar BF i dag för att ta in tillfällig arbetskraft är även villiga att betala lite extra för att få in rätt kompetens
Hur har ni tänkt att först skriva kontrakt med ett företag som behöver 10 pers i morgon för att bemanna 10 st Fanuc CNC-svarvar. Det de söker är folk som kan programera o även kunna mäta med hundradelar av en milimeter.
Men det kontaktnätet har ni säkert? Om inte lär de ringa Manpower som kan skaka fram önskvärda egenskaper på en dag.
Ni lär ta er vatten över huvudet då ni inte kan branschen för fem öre.

Mitt råd till er är att ni ser över er samlade kompetens o enbart hyr ut er själva.
Min bror valde att gå den vägen. Han driver ett bemanningsföretag med enbart en anställd kille, dvs han själv.
Citera
2015-08-20, 13:39
Medlem
Citat:

Inget konstigt, då de flesta bemanningsföretag utgår efter något som kallas GFL, genomsnittligt förtjänstläge. Alltså en medellön på företaget.

Yngre människor tjänar ofta på detta, då det finns äldre personal med högre lön, vilket höjer värdet.
Citera
2015-08-20, 13:49
Medlem
Citat:

Frågor:

Vad har vi missat?

Ni kommer behöva:
Kontakter i mängder: De flesta arbetsgivare blir kontaktad av bemanningsföretag varje dag, och avskyr dem. Kontakter krävs för att kunna bygga upp ett rykte.

Kompetent personal: Beroende på var ni befinner er i Sverige, så är tillgången till arbetslösa olika. Där det är låg arbetslöshet, finns nästan bara bottenskrapet kvar.
Fakturering: Omöjligt att svara på. Exempel kan vara 40% extra utöver den uthyrdes lön.

De stora företagen har ofta en större personalpott, varpå det är lättare att sålla ut vilken personal som skall vart.

Tips är att nischa er mot något område, tex. Handel/Verkstad/IT. Ta något ni är kunniga inom, för att kunna avgöra vad personalen ni skall rekrytera egentligen kan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in