2011-06-09, 18:40
Medlem
Evil_Santas avatar
Hej,

Har precis köpt en Canon PowerShot A495 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=539822) som skall användas sporadiskt på semestrar osv. Jag har inget intresse av foto egentligen. Hur många bilder brukar man få plats med per gb? Hur mycket film per gb? Hur stort minneskort ska jag köpa till?
Senast redigerad av Evil_Santa 2011-06-09 kl. 18:48.
Citera
2011-06-09, 19:13
Medlem
Det är alltid skönt att ha mycket minne på en kamera.
Men som du kanske vet så finns det olika hastigheter på minneskorten.
Enligt dom specifikationerna angående den kameran så tar den inga jättetunga bilder eller någon högupplöst video. Så jag hade nog köpt ett 4gb kort, alternativt 8gb som kommer räcka länge med den kameran. Dock behöver du inte satsa på dom bättre minneskorten utan du kommer undan med ett minneskort av den billigare varianten.
Citera
2011-06-09, 20:24
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskofeber
… Dock behöver du inte satsa på dom bättre minneskorten utan du kommer undan med ett minneskort av den billigare varianten.
Jag säger precis tvärtom. Det känns lagom kul att ha sparat 50–100 kr då ett par hundra bilder gått förlorade p.g.a. ett dåligt kort – vilket man i högre grad riskerar med lågprismärken. SanDisk har aldrig svikit mig, vilket en del andra gjort.

Hur många bilder som ryms per GB är sådan info som alltid brukar stå på de sista sidorna i manualen.
Citera
2011-06-09, 21:11
Medlem
Man kan ju tolka "billigaste minneskortet" på olika sätt. Jag skulle också rekommendera att man håller sig till ett pålitligt märke som SanDisk. Men man behöver kanske inte köpa de snabbaste korten till den kameran. Men ett noname-kort skulle jag aldrig köpa. Har gjort misstaget med någon USB-sticka från Clas Ohlson någon gång. Det är överhuvudtaget ingen idé att köpa billigast möjligt. Lägsta priset är bara till för att sälja skräp som inte fungerar.
Citera
2011-06-09, 22:37
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf T
Man kan ju tolka "billigaste minneskortet" på olika sätt. Jag skulle också rekommendera att man håller sig till ett pålitligt märke som SanDisk. Men man behöver kanske inte köpa de snabbaste korten till den kameran. Men ett noname-kort skulle jag aldrig köpa. Har gjort misstaget med någon USB-sticka från Clas Ohlson någon gång. Det är överhuvudtaget ingen idé att köpa billigast möjligt. Lägsta priset är bara till för att sälja skräp som inte fungerar.

Sen är ju minneskorten så jävla billiga numera att det inte finns någon anledning att köpa billigaste Kina-skiten när märkesgrejorna är så pass billiga. När jag började fota digitalt var minneskorten en rejäl utgift och då snålade jag rätt ofta. Jag har i och för sig aldrig råkat ut för ett minneskort som har gått sönder, men varför ta en onödig risk.
Citera
2011-06-10, 02:55
Medlem
Ja nu misstolkar nog folk mig lite.
Det jag menar är att han inte behöver ett 30mb/s-kort till den typen av kamera utan det räcker med ett 15 kanske. Och givetvis ska man köpa ett kort från en "stabil" levererare så som SanDisk.
Citera
2011-06-10, 15:27
Medlem
Evil_Santas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskofeber
Ja nu misstolkar nog folk mig lite.
Det jag menar är att han inte behöver ett 30mb/s-kort till den typen av kamera utan det räcker med ett 15 kanske. Och givetvis ska man köpa ett kort från en "stabil" levererare så som SanDisk.

Är a-data en "stabil" leverantör ?
Citera
2011-06-10, 22:01
Medlem
Att döma av det omdöme jag lyckades googla fram, nej: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=448587
Satsa du på SanDisk istället.
Citera
2011-06-11, 19:53
Medlem
Karl-Bertils avatar
Minnestabell:

http://image.bayimg.com/baideaadj.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto