2011-07-22, 21:13
Medlem
DenLedes avatar
Hur vore det att tex. lyssna på en del religiösa, rent subjektivt, som ateist? Att slå bort tankar såsom tekannor runt månen och jultomtar i er förståelse. Att bara försöka förstå en annan människas tro utan att försvara sin egen?

Er skeptiska förmåga borde ju lätt kunna sålla bort trams och oklarheter om ni litade på denna förmåga ni känner er drivna av.
Citera
2011-07-22, 21:15
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Nä? Rada upp sannolikheterna då.

Du tror alltså att alla påståenden om verkligheten har samma sannolikhet att vara sanna?

Lycka till.
Citera
2011-07-22, 21:19
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Men den logiken är alla som vinner ett x antal miljoner på Lotto per definition utvalda av "gud". Annars kunde det givetvis inte ske då sannolikheten är så liten... Jebus, väx upp.
Men vi människor är ju trots allt det mest märkliga vi stött på i universum som existentiellt medvetna varelser.

Din tro på att vår fråga över meningen med livet endast handlar om mänsklig narcissism faller ju där.
Citera
2011-07-22, 21:21
Medlem
kmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Hur vore det att tex. lyssna på en del religiösa, rent subjektivt, som ateist? Att slå bort tankar såsom tekannor runt månen och jultomtar i er förståelse. Att bara försöka förstå en annan människas tro utan att försvara sin egen?

Er skeptiska förmåga borde ju lätt kunna sålla bort trams och oklarheter om ni litade på denna förmåga ni känner er drivna av.
Jag lyssnar ofta på religiösa (vettiga sådana) och är mycket intresserad av deras sätt att se på världen. Min bror är djupt troende (typ kristen, men inte döpt och mer åt det mystiska hållet) och mycket intelligent och när jag diskuterar med honom kan jag få nya perspektiv och intressanta vinklar. När jag diskuterar med sådana som du så häpnar jag istället över hur banal och ytlig syn på världen (och religionen) man kan ha. Och hur fastlåst man kan vara vid en världsbild vars enda existensberättigande är att man vill att den ska vara sann.
Citera
2011-07-22, 21:21
Medlem
wootens avatar
Citat:

Dessa tekannor och jultomtar är utmärkta metaforer. Du har inga argument för din gud, som inte kan sägas om jultomten och tekannan. Så, varför tror du på gud men inte tekannan och jultomten? För att DU tycker livet är fantastiskt? Är det verkligen ett argument för gud? Det tycker jag med. Och ändå kan jag inte tro på gud.
Senast redigerad av wooten 2011-07-22 kl. 21:26.
Citera
2011-07-22, 21:23
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Men vi människor är ju trots allt det mest märkliga vi stött på i universum som existentiellt medvetna varelser.

Din tro på att vår fråga över meningen med livet endast handlar om mänsklig narcissism faller ju där.

Vi har inte utforskat en bråkdel av universum än gällande andra ev. livsformer.

Hur fallerar teorin om mänsklig narcissism om vi egentligen enbart vunnit på ett kosmiskt Lotto menar du?
Citera
2011-07-22, 21:24
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Du tror alltså att alla påståenden om verkligheten har samma sannolikhet att vara sanna?

Lycka till.
Var har du fått det från? "Lycka till" med att finna det ovan.

Spara halmgubbarna till någon som går på dem.
Citera
2011-07-22, 21:32
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Var har du fått det från? "Lycka till" med att finna det ovan.

Du bad mig nyss att rada upp sannolikheter för olika påståenden, implicerande att dessa inte existerar. Är minnet så kort?
Citera
2011-07-22, 21:39
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Vi har inte utforskat en bråkdel av universum än gällande andra ev. livsformer. Hur fallerar teorin om mänsklig narcissism om vi egentligen enbart vunnit på ett kosmiskt Lotto menar du?
Du kan kanske ha rätt. Vem vet?
Det är ditt val att tro på en sorts nihilistisk livsåskådning och försvara denna.

Än så länge är tanken på en osannolik slump ganska korkad i vår orientering över vårt varande. En existens som inte borde finnas här från vårt vetenskapliga synsätt att se det hela.
Senast redigerad av DenLede 2011-07-22 kl. 21:47.
Citera
2011-07-22, 21:45
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Håller med. Tror dock inte att en tro såsom ateism för mänskligheten framåt i den frågan.

Tilltro till vetenskapen har tagit oss upp i rymden. Men det kanske hade räckt med en bön till valfri gud?

Citat:
Än så länge är tanken på en osannolik slump ganska korkad i vår orientering över vårt varande. En existens som inte borde finnas här från vårt vetenskapliga synsätt att se det hela.

Samma sak kan en lottovinnare hävda som sagt (vilket de iofs inte sällan gör)... Vilket är mest sannolikt; att vissa har en extrem tur eller att ett komplext, omärkbart och allsmäktigt kosmiskt medvetande hade bestämt det så?
Citera
2011-07-22, 21:50
Medlem
Pipharens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurynomos
Grejen är den att vi varken kan motbevisa eller bevisa att gud finns/inte finns. Därför babblar bl.a. Dawkins och hans gäng om sannolikhet. Således: ateism är en tro eftersom guds existens inte kan bevisas/motbevisas, däremot är sannolikheten för att gud inte finns högre än sannolikheten för att han finns.

Case closed.

Haha du tänker verkligen rationellt du...

Hur fan ska man motbevisa något som inte bevisats från första början? Det finns en smurf som styr över hela världen, men han finns endast i "underjorden", och vi kan inte nå honom, han kan dock skicka meddelande till oss genom diverse medium. FÖRSÖK MOTBEVISA DETTA! HAHAHHAH!!! KÖP MIN BOK OM SMURFEN, FÖRSLAVA MÄNSKLIGHETEN!!!!

Ateism är ingen tro, ateism är att förkasta tron.
Senast redigerad av Pipharen 2011-07-22 kl. 21:53.
Citera
2011-07-22, 21:52
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Du bad mig nyss att rada upp sannolikheter för olika påståenden, implicerande att dessa inte existerar. Är minnet så kort?
Nä, jag bad dig rada upp sannolikheter för det du skrev "mer eller mindre sannolik tro". Mer utförligt: Vid vilken sannolikhetsgrad övergår en mindre sannolik tro till att bli en mer sannolik tro? Vilken tro avses, hur uppskattas sannolikheten (för beräkna den är ju knappast möjligt), etc..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in