2012-08-03, 22:26
Medlem
LittleFlyOnTheWalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Nej. Då man inte har någon tro är man per definition ateist, och kan således inte gå till att bli ateist. Man är då ateist, det är inget aktivt val.

Men det är skillnad på att inte höra till någon religion och att säga "Jag är ateist jag tror inte på gud!" Det kan vara ett aktivt val..och om man inte vill vara ateist kan man ju gå med i någon religion!
Citera
2012-08-03, 22:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LittleFlyOnTheWall
då kallas den tron ateism.

Nu har vi åtminstone avgränsat din semantiska förståelses-kapacitet till "det är bara så"-nivån, som 'beläggas' med upprepningar av samma påstående.

Sen kommar vi säkerligen till den mera överskådliga versionen: "Visst, visst inte, visst, visst inte" för slutligen att hamna på: "Ja, nej, ja, nej, ja och iövrigt är min far störra än din far", som vanligen är resultatet av en dispyt med teister, som inte relaterar till verkligheten annat än med ordkosmetik (eller när dom kan åka snålskjuts på bekvämligheterna i den rationella verklighet).
Citera
2012-08-03, 22:46
Medlem
Fiffiniffis avatar
Man måse vara full av beundran av att någon fortfarande orkar försöka förklara för den tröga lilla flugan...jag hade hänfallit åt fula ord och högt blodtryck för läääänge sedan känns det som.

Som att prata med en jävla vägg.
Citera
2012-08-03, 22:57
Medlem
LittleFlyOnTheWalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Man måse vara full av beundran av att någon fortfarande orkar försöka förklara för den tröga lilla flugan...jag hade hänfallit åt fula ord och högt blodtryck för läääänge sedan känns det som.

Som att prata med en jävla vägg.

Det är lugnt, skulle aldrig orka förklara något mer inväcklat än hur man använder en toalett för er heller
Citera
2012-08-03, 23:30
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det är lugnt, skulle aldrig orka förklara något mer inväcklat än hur man använder en toalett för er heller

Mera retorik.

Du har inte alls varit i närheten av ett sånt försök, eftersom du sannoliken skulle ha svårt för att definiera vad en 'toalett' egentligen är, om 'toalett' blev en del av din teist-missionska semantiska akrobatik.

Sluta behandla språkets informationsvärde som ett gummiband du kan sträcka till bristnings-gränsen, och betrakta det (~språket) istället som ett verktyg, som bäst användas så precist (d.v.s. som definitioner anger) som möjligt.

Du bubbla-babblar dig fram till fram till en teistisk pseudo-verklighet.
Citera
2012-08-04, 00:16
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

Du skulle förmodligen fastna nånstans vid:

"även när man inte skiter, så skiter man, för avsaknad av att skita är ju också ett sätt att skita, föstår ni inte det?"
Citera
2012-08-04, 00:35
Medlem
wootens avatar
Citat:
Därför att man inte kan ha fler än en tro...antingen eller..en kyrka,en religion. Man kan ju inte höra till både kristendomen och islam heller!
Finns det en gud som man tror på så bekänner man ju sig till en eller annan religion..
men finns det ingen gud man tror på..altså man tror på noll gudar, då kallas den tron ateism.
Ok. Att inte tro på gud är att tro. Precis som att du är på orgel- piano- harpa- konsert nu, bara att det inte finns några musiker. Konserten är en tyst konsert. Vi säger så och idiotförklarar dig. Det tycker jag låter som en vettig kompromiss.

Bara för att du måste ha en tro, behöver inte jag det. Du som ateist hade kanske haft en tro. Jag har det inte. Så var det med det
Senast redigerad av wooten 2012-08-04 kl. 00:42.
Citera
2012-08-04, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Ok. Att inte tro på gud är att tro. Precis som att du är på orgel- piano- harpa- konsert nu, bara att det inte finns några musiker. Konserten är en tyst konsert. Vi säger så och idiotförklarar dig. Det tycker jag låter som en vettig kompromiss.

Bara för att du måste ha en tro, behöver inte jag det. Du som ateist hade kanske haft en tro. Jag har det inte. Så var det med det
ateism är en tro, du tror inte på gud alltså är det en tro och ett aktivt val
Citera
2012-08-04, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highseeker2

Har du läst tråden?
Citera
2012-08-04, 00:57
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highseeker2
Inte i mitt, eller majoriteten av ateisternas fall. Det är inte ett aktivt val.
Citera
2012-08-04, 01:02
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
. . . . .

Det gör det tyvärr, eftersom teismens tyngdpunkt mycket ofta liggar på ett semantisk....även skolastisk område......och teist-missionärer användar otrolig mycket tid på semantisk akrobatik (där dom enligt min avatar försökar stoppa in 'verkligheten' i språket istället för omvänt).
Bara av lite nyfikenhet . . . kan du nämna någon 'conclusion' som man dragit utifrån någon fakta?
(som du påstår i signatur) Tex angående existensen eller så?
Citera
2012-08-04, 01:07
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Bara av lite nyfikenhet . . . kan du nämna någon 'conclusion' som man dragit utifrån någon fakta?
(som du påstår i signatur) Tex angående existensen eller så?
Evolutionsteorin exempelvis. Mutationer sker, det finns konkurrens i naturen, genetisk information ärvs. Evolution är oundvikligt.
Kreationism : "gud skapade jorden för 6000 år sedan. Nu letar vi fakta som stödjer detta, vilket vi tror att ett falsifierande av evolutionsteorin skulle bevisa."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in