Citat:
Ursprungligen postat av SirIsaac
Har länge funderat att bidra med något ytterligare i det här ämnet men känns ogjort då tråden spårat ut så himla mycket.
Jag menar, att ditt skarpa intellekt och goda insikt i filosofi skulle ha kunnet bidra med mycket här, på bakgrund av följande betraktninger:
Teismen går ju ständigt tillbaka, särskild inom områden där vetenskapen gör 'sakliga landvinninger'. Det är numera mest okunniga fanatiker med Dunning-Kruger syndromet som ger sig in på en saklig facts-faith dispyt.
Inlägg som detta straks ovan.....:
Citat:
Ursprungligen postat av LittleFlyOnTheWall
Ateism är en tro därför att det är ett medvetet val att tro något. Man tror inte på några Gudar. Om någon frågar en ateist om deras tro vad säger de då? Att de inte har någon tro? Men de HAR en tro, deras tro är att det inte finns någon Gud, så det så!
....är på skämtnivån. Bidragaren har inte bemödat sig till något så enkelt som att öppna en ordbok, och har förmodentligen inte heller läst mera än ett par poster av tråden. Det är knappast någon någonlunda rationell person, som menar att teismen 'får poäng' på detta viset.
Likeväl som kreationist pseudo-vetenskap numera är ett skämt..
Vad som istället i ökande omfattning hållar på att hända, är att den missionerande teisten vändar blicket från faith/fact saklighets-debatten och försökar hitta nya kryphål, som kan förbättra teismens 'status'.
Och vem som bäst representerar 'verkligheten' har blivit slagfältet, med olika versioner av teistisk 'logik' och teistisk 'epistemologi' som verktyg. Kan konglomoratet vetenskap/deduktiv-logik/ateism/axiomatisk-epistemologi utmanas m.h.t. vad som är 'verklighet', då är teismen inte längre ensam 100% hänvisad till 'tros'-kategorin, men kan åberopa sig, att vetenskapen.... med associerad ateism (eller omvänt).....minsann också är en 'tro'.
Så egentligen är dom teistiska försöken på denna tråd på att påstå sig ha legitima 'verklighets-beskrivninger' bara ett sofistikerat sätt att närma sig status-balansen mellan faith -fact, och inte helt så OT som det omedelbart kan verka.
Citat:
Hmm...funderat på att göra en egen tråd om dessa verktyg någon gång?
Jag är själv inte så bevandrad och skulle uppskatta en genomkörare på området.
Personligen skulle jag uppskatta det, eftersom det är min lille käpphäst (som kan förekomma tämligen monoton för en del läsare); men iofs behövs det ingen ny tråd, denna skulle duga.
Inom fakta-området har vi redan en väletablerat tradition för, att källhänvisning och källkritik är en självklar del av debatten. Men det är mycket dårligt med motsvarigheter på metodologi-sidan, särskild inom filosofi-delen.
Så en belysning av metodologi som 'verktyg' i facts-faith debatten är emå ett måste, som snart borde bli av. Tyvärr har mina trevare om detta på olika tråder inte gett någon respons, och det begränsade intresset på denna tråd anger kanske, att tiden inte är mogen ännu eller att den religions-filosofiska kompetensen är för liten.
Du minns kanske att jag på din tråd blev kallad 'filosofibög', vilket kanske indikerar en generell hållning till värdet och nödvändigheten av ett djuparegående filosofisk perspektiv och till metodologi-granskning i religions-debatten.