2012-05-11, 23:34
Medlem
Jag anser att man kan veta att Gud inte finns på samma sätt som man vet att tomten inte finns.
Citera
2012-05-12, 09:05
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cosinus40
Jag anser att man kan veta att Gud inte finns på samma sätt som man vet att tomten inte finns.
Det är ju ett enkelt,och en aningen naivt sätt, att avskärma sig över frågan om sin existens.
Citera
2012-05-12, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Det är ju ett enkelt,och en aningen naivt sätt, att avskärma sig över frågan om sin existens.

Gud är inte den enda tänkbara orsaken till vår existens. Genom att avfärda Gud öppnar man för en oändlig mängd andra frågor, och det är allt annat än enkelt. Men vem har påstått att den fria vägen är den som är lättast att färdas på?
Citera
2012-05-12, 09:24
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guttergod
Gud är inte den enda tänkbara orsaken till vår existens. Genom att avfärda Gud öppnar man för en oändlig mängd andra frågor, och det är allt annat än enkelt. Men vem har påstått att den fria vägen är den som är lättast att färdas på?
Givetvis.
Men vi finns ju här om medvetande. Fast vi inte borde göra det enligt ateistiska tankegångar?
Citera
2012-05-12, 09:28
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Du har rätt i dina tankegångar.

Tror inte själv att vi ska underkasta oss livet vi lever som vissa religiösa tänker.

Vi är en del av det.
Citera
2012-05-12, 09:33
Medlem
DenLedes avatar
Ateism är ofta en inställning över livet som bygger på ett förakt för iden om en Gud som skrivit en bok som vi måste följa.
Där, kan jag förstå ateismen.

Jag är dock mer än mina drifter.
Citera
2012-05-12, 09:39
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ateism är ofta en inställning över livet som bygger på ett förakt för iden om en Gud som skrivit en bok som vi måste följa.
Där, kan jag förstå ateismen.

Jag är dock mer än mina drifter.

Ja, och?

Ateism är inte nihilism. Du lider av språkförbistring. Väldigt många beteendeforskare säger att människan är ett av ett fåtal djur som kan sätta intellekt över instinkt. Hade vi inte kunnat det hade vi inte kunnat leva i storstäder t.ex, då vi av naturen är flockdjur där flocken idealt är 15-20 individer.
Citera
2012-05-12, 09:50
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Ja, och?

Ateism är inte nihilism. Du lider av språkförbistring. Väldigt många beteendeforskare säger att människan är ett av ett fåtal djur som kan sätta intellekt över instinkt. Hade vi inte kunnat det hade vi inte kunnat leva i storstäder t.ex, då vi av naturen är flockdjur där flocken idealt är 15-20 individer.
"beteendeforskare säger...."

Vad tror du och känner över din livsupplevelse är mer intressant.
Citera
2012-05-12, 09:55
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:

Självklart missar du helt kärnan av inlägget och svarar på vad som faller dig in. Vete fan varför någon bryr sig om att diskutera med dig, du klarar ju inte av det.
Citera
2012-05-12, 10:00
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Självklart missar du helt kärnan av inlägget och svarar på vad som faller dig in. Vete fan varför någon bryr sig om att diskutera med dig, du klarar ju inte av det.
Hm...
Det går verkligen att distansera sitt medvetande från djuret vi lever i.
Ställ dig frågan om att du är dina drifter?
Citera
2012-05-12, 10:00
Medlem
Citat:

Varför skulle hans tro och känslor kring livet vara mer intressant än vad en beteendeforskare tror och känner? Eftersom allas individuella tro och känslor (i min mening) har lika värde, är det enda meningsfulla man kan göra av det att ta reda på vilka antaganden och känslor som faktiskt har en anknytning till verkligheten (och i och med det blir intressant för fler än individen).
Citera
2012-05-12, 10:03
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Varför skulle hans tro och känslor kring livet vara mer intressant än vad en beteendeforskare tror och känner? Eftersom allas individuella tro och känslor (i min mening) har lika värde, är det enda meningsfulla man kan göra av det att ta reda på vilka antaganden och känslor som faktiskt har en anknytning till verkligheten (och i och med det blir intressant för fler än individen).
Vet en "Beteendeforskare" mer om din livsupplevelse än dig menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in