2011-06-09, 02:11
Medlem
Philofobi82s avatar
Hur är det egentligen med detta? Får homosexuella gifta sig i mosken? Har faktiskt aldrig hört varken Ja eller Nej - så det vore intressant att höra svaret!

Frågeställning två - eftersom man som muslim inte alltid behöver gifta sig i en Moske: Kan en imam viga ett homosexuellt par?
Senast redigerad av Philofobi82 2011-06-09 kl. 02:57.
Citera
2011-06-09, 02:13
Medlem
Har faktiskt heller aldrig riktigt tänkt på detta. Vi vet hur islam ser på homosexualitet men i dagens Sverige tvingar man kyrkan att viga homosexuella och man beklagar sig mycket på dess syn på homosexualitet men jag har inte hört mycket kritik ang. moskéer.
Citera
2011-06-09, 02:16
Medlem
Philofobi82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CR7DO7
Har faktiskt heller aldrig riktigt tänkt på detta. Vi vet hur islam ser på homosexualitet men i dagens Sverige tvingar man kyrkan att viga homosexuella och man beklagar sig mycket på dess syn på homosexualitet men jag har inte hört mycket kritik ang. moskéer.

nej det är samma sak här faktiskt! Jag såg den tråden som frågade om homosexuella skulle få gifta sig i Kyrkan, och då var det en som ställde den frågan till muslimer - och då tänkte jag! Vilket bra fråga - detta måste vi reda ut!
Citera
2011-06-09, 02:29
Medlem
HolyCraps avatar
Det kommer ju aldrig att hända, det är en sak med svenska kyrkan men muslimerna kommer aldrig att behöva att anpassa sig till vårat samhälle.

Skulle det någon gång bli så att dom skulle bli frågade att ändra sig så lovar jag att det kommer att skrikas "DISKRIMINERING!", "ISLAMOFOBI!" eller liknande trams.

Vi vet ju att homosexuella hatas inom Islam men ändå likt förbannat så blir Sverige rövknullat av muslimerna.
Citera
2011-06-09, 02:43
Medlem
Så vitt jag vet spelar det ingen roll om det är homo äktenskap eller inte. Man gifter helt enkelt inte sig i mosken som man gör inom kristendomen i kyrkan. Att islam inte accepterar homo sexualitet är säkert men att inte viga dem i mosken har inget med diskriminering att göra. Muslimer viger helt enkelt inte sig i mosken.
Rätta mig någon om jag har fel.
Citera
2011-06-09, 02:47
Medlem
Nemesis(SM)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kumbara
Så vitt jag vet spelar det ingen roll om det är homo äktenskap eller inte. Man gifter helt enkelt inte sig i mosken som man gör inom kristendomen i kyrkan. Att islam inte accepterar homo sexualitet är säkert men att inte viga dem i mosken har inget med diskriminering att göra. Muslimer viger helt enkelt inte sig i mosken.
Bingo !!!!! Men däremot så finns det ett imam som viger giftermålet. Jag har aldrig sett eller varit med om att folk har gift sig i själva moskén (visst en annan femma om det ett kontor/samlingslokal i själva moskén)
Citera
2011-06-09, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis(SM)
Bingo !!!!! Men däremot så finns det ett imam som viger giftermålet. Jag har aldrig sett eller varit med om att folk har gift sig i själva moskén (visst en annan femma om det ett kontor/samlingslokal i själva moskén)

Så måste det vara. En imam kan vägra att viga ett par som en präst kan göra och moskén är inte en plats för giftermål. Mussarna klurade sig ur den fällan och återigen undviker de att stå i rampljuset. Efter att de har blivit bespottade och misshandlade hänvisas de troligtvis till stadshuset.
Citera
2011-06-09, 02:51
Medlem
Philofobi82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kumbara

Jo man kan gifta sig i en moske! http://www.ur.se/Serie/Muslim-i-Europa/Mosken/

Fann andra sidor också - men tydligen så kan man gifta sig på tre olika ställen inom Islam. Mosken, i hemmen och i någon lokal! Om jag inte missminner mig helt!
Citera
2011-06-09, 02:53
Medlem
Philofobi82s avatar
Citat:

Men om jag vinklar frågan lite då! Kan en homosexuell muslim gifta sig på ett islamskt sätt?
Citera
2011-06-09, 02:54
Medlem
HolyCraps avatar
Fast detta handlar väl inte bara om homosexuella får gifta sig i moskén utan även om en imam skulle viga ett homosexuellt par?
Citera
2011-06-09, 02:58
Medlem
Nemesis(SM)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philofobi82
Men om jag vinklar frågan lite då! Kan en homosexuell muslim gifta sig på ett islamskt sätt?
Frågar du enbart mig som muslim va jag tycker eller vad en extremist tycker.
Enligt mig: självklart låt dem lida/gå genom som ett vanligt hetero-par gör.
Enligt extremist: Allahu akbar KABOOM
Citera
2011-06-09, 03:02
Medlem
Philofobi82s avatar
Citat:
Frågar du enbart mig som muslim va jag tycker eller vad en extremist tycker.
Enligt mig: självklart låt dem lida/gå genom som ett vanligt hetero-par gör.
Enligt extremist: Allahu akbar KABOOM

Tack för svaret!

Frågan är väl egentligen riktad till er individer för att se vart ni står i frågan!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in