2011-06-10, 11:24
Medlem
Självklart får dom det! Kolla på länken, bevis för att islam är fördomsfritt
http://www.mideastyouth.com/2007/07/24/gay-islamic-clerics/
Citera
2011-06-10, 13:55
Medlem
ultimatkontakts avatar
Kan en man gifta sig med en hund i kyrkan?
Nej.
Varför?
För att det inte är tillåtet innom kristendomen...men om 20 år så kommer du kanske kunna, när det svenska samhället tillåter det också.
Men islam anpassar sig inte efter samhället...när homosexualitet är förbjudet innom islam så kan såklart inte homosexuella vigas och vara tillåtna för varandra när religionen i sig fördömmer de.
Punkt.
Citera
2011-06-10, 16:10
Medlem
Islam, i alla fall sunni, är väl mycket mindre organiserad och centraliserad än många kristna kyrkor, det är väll oftast upp till den lokala imamen hur Koranen skall tolkas, så beroende på församling borde det finnas massor av olika svar om samkönade äktenskap då det finns hela spannet från de allra liberalaste imamerna till galnaste extremisterna.
Citera
2011-06-10, 16:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Philofobi82
Hur är det egentligen med detta? Får homosexuella gifta sig i mosken? Har faktiskt aldrig hört varken Ja eller Nej - så det vore intressant att höra svaret!

Frågeställning två - eftersom man som muslim inte alltid behöver gifta sig i en Moske: Kan en imam viga ett homosexuellt par?
Nej tyvärr, kommer nog aldrig hända eftersom muslimer bevarar sin tro istället för att vara hycklare som kyrkan där man ändrar tron efter sina begär och säger ''Detta är vad Gud vill.''
Senast redigerad av WipeAwayYourTears 2011-06-10 kl. 16:45.
Citera
2011-06-10, 17:21
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis(SM)
Frågar du enbart mig som muslim va jag tycker eller vad en extremist tycker.
Enligt mig: självklart låt dem lida/gå genom som ett vanligt hetero-par gör.
Enligt extremist: Allahu akbar KABOOM

Hahaha, tack så mycket.
Min respekt för muslimer gick just upp flera poäng.
Citera
2011-06-10, 17:23
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WipeAwayYourTears
Nej tyvärr, kommer nog aldrig hända eftersom muslimer bevarar sin tro istället för att vara hycklare som kyrkan där man ändrar tron efter sina begär och säger ''Detta är vad Gud vill.''

Först säger du tyvärr, sen kallar du kyrkan hycklare.. Vad tycker du själv då? Tycker du homosexuella borde få gifta sig på muslimskt sätt precis som heterosexuella?
Citera
2011-06-10, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philofobi82
Hur är det egentligen med detta? Får homosexuella gifta sig i mosken? Har faktiskt aldrig hört varken Ja eller Nej - så det vore intressant att höra svaret!

Frågeställning två - eftersom man som muslim inte alltid behöver gifta sig i en Moske: Kan en imam viga ett homosexuellt par?

I enlighet med Islams lära är Bagha i priori, som innebär att en muslim inte kan vara homosexuell. Däremot kan man pgamedicinska skäl välja kön.
Citera
2011-06-10, 19:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Först säger du tyvärr, sen kallar du kyrkan hycklare.. Vad tycker du själv då? Tycker du homosexuella borde få gifta sig på muslimskt sätt precis som heterosexuella?
''Tyvärr'' delen var riktad till TS. Jag tycker att homosexuella borde få hjälp med sin lust av Imamer om det så behövs, men att en Imam skulle förlova två homosexuella tror jag inte kommer hända eftersom det leder till en stor synd.
Citera
2011-06-10, 19:25
Medlem
Citat:
Ahsantom,,,
Citera
2011-06-10, 22:27
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ultimatkontakt
Kan en man gifta sig med en hund i kyrkan?
Nej.
Varför?
För att det inte är tillåtet innom kristendomen...men om 20 år så kommer du kanske kunna, när det svenska samhället tillåter det också.
Men islam anpassar sig inte efter samhället...när homosexualitet är förbjudet innom islam så kan såklart inte homosexuella vigas och vara tillåtna för varandra när religionen i sig fördömmer de.
Punkt.

Beror väl på, inom den katolska kyrkan kan inte homosexuella vigas i kyrkan, varken nu eller i framtiden kommer detta att tillåtas, vad än samhället säger.
Punkt
Citera
2011-06-10, 22:30
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Inte den katolska kyrkan och jag kan garantera att den ortodoxa inte heller någonsin kommer tillåta detta.

Har du någonsin hört talas om två homosexuella syrianer som gift sig i kyrkan?
Citera
2011-06-11, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
Inte den katolska kyrkan och jag kan garantera att den ortodoxa inte heller någonsin kommer tillåta detta.

Har du någonsin hört talas om två homosexuella syrianer som gift sig i kyrkan?

Håller med, alla kyrkor har inte den inställningen. Men här var sammanhanget menat mot den delen som gör det på det viset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in