• 1
  • 2
2011-06-09, 19:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av alcantara
Dom där gamla skitprylarna som folk gett bort är väl inte mkt att ha.
Om Erikshjälps-chefer vill fylla sina hem med svenska folkets avlagda skrotprylar så är det inte mkt att avundas Det liknar mer "hoarding" eller baglady-livsstil än att de skulle sko sig och leva lyxliv.

Handlar ju mer om moral. Ser du hellre att en rik snubbe snor hem en sak värd 50 spänn än att en fattig snubbe i ett annat land hade fått nytta utav den?
Citera
2011-06-09, 19:15
Medlem
Jeff.Becks avatar
Det där är väl ingenting, vad tror du t.ex. händer med lägenheterna äldre testamenterar?
1. Säljs eller hyrs ut till behövande.
2. Anställda/ledningen bosätter sig i lägenheten.

Ingen följer ändå upp ett dödsbo.
Citera
2011-06-09, 21:34
Medlem
Totyrs avatar
Jag håller med övriga här om att kontakta media. Men i sådana fall seriösare media än skvallertidningarna.

Citat:
Ursprungligen postat av alcantara
Dom där gamla skitprylarna som folk gett bort är väl inte mkt att ha.
Om Erikshjälps-chefer vill fylla sina hem med svenska folkets avlagda skrotprylar så är det inte mkt att avundas Det liknar mer "hoarding" eller baglady-livsstil än att de skulle sko sig och leva lyxliv.

Du har delvis rätt men också så in i helvete fel.

Min bror jagar i second hand affärer och det går att hitta riktigt fina och egentligen dyra saker där. Bl a möbler och kläder som säljs för småpengar men som går att sälja vidare med en enorm vinstmarginal.
Citera
2011-06-09, 22:05
Medlem
Kutlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hertig-Af-Werma
Men för i helvette TS: Styckesindela! Allt som krävs är ett Tryck på knappen "Enter" var femte till sjätte textrad, ska det vara så jävla svårt? Ang. texten: gå till någon stor tidning, som dock redan nämnts.

Tror knappen kallas "Retur" om man ska peka ut folk här ska man göra det ordentligt!
Citera
2011-06-09, 22:34
Medlem
joees avatar
Jag kan nästan garantera dig att detta sker på varenda second hand butik i Sverige. Dom som jobbar där går först igenom allt själva. Det som är bra tar dom och det sämre säljer dom.

Det min vän, är verkligheten.
Citera
2017-10-25, 20:56
Bannlyst
Har alltid undrat om det är någon rik Östermalmare som gottar sig i alla pengar från Erikshjälpen i stil med aset Af Donner.

Går pengarna verkligen fram? Vart går pengarna? Hur rika är deras styrelse? Vilka är dom?

Dom är inte blyga att ta betalt numera, börja fan bli ett skämt!

Har skänkt hur mycket som helst under åren.
Citera
2024-10-14, 17:51
Medlem
SodaFointains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NicePitbull
Det jag nu skall berätta om är utifrån mina egna erfarenheter och de berättelser,historier jag fått tagit del av från andra personer som är inom verksamheten Erikshjälpen Second Hand eller har varit inom denna bransch/hjälporganisation.
Jag blev kallad till Arbetsförmedlingen för jag hade hamnat i FAS 3 och de kollade på mitt CV,mina erfarenheter och meriter sen tidigare och frågade mig om jag kunde tänka mig arbeta för Erikshjälpen Second Hand butik. Jag ville först inte då jag hört av andra att det bara är pundare,alkisar,religösa freaks och funktionshindrade där och invandrare som ej kan svenska. Men till slut valde jag att arbeta där dvs. göra ett gratisarbete och få ett spottstyver från a-kassan.
Det jag lade märke till redan första veckan var att de som hade halva eller hela inne i Pingstkyrkan/Pingströrelsen eller var väldig aktiv i Svenska kyrkan,hade varit fd. pundare och blivit frälst hade vissa förmåner och kunde i stora drag bete sig som ursäkta mig uttrycket: fan själv.
De olika avdelnignscheferna gick och smygplockade och lade undan saker och ting och saker och de redovisades aldrig. När något dyrt dök upp så försvann det då avdelnignschefen sade: "jag tar hand om det och vi försöker sälja på tradera". En gång såg jag en avdelnignschefs blogg där han sitter med sina gulliga barn i vardagsrummet och i bakgrunden skymtar den där kristallkronan som mystiskt försvann och som de sade att de sålt....
Några ur personalen som sysslar med hämtning och lämning brukade komma ned till avdelnignen där mina vänner befann sig och norpade åt sig cd-skivor,kasettband och annat och hävdade att det var de förmånder de fick för de hade hand om hämtning och lämning då de inte hinner gå så mycket i butiken - enligt dem.
Vi som arbetade på de olika avdelnignarna fick vänta 15 min efter öppnandet innan vi fick handla och det fick vi alltid göra under lunchrast som var 30min. Det var endast 2st microvågsugnar och det skulle delas på ca: 60-70st personer samtidigt. Ville man gå tills tan så tog det att gå ca: 20 min och sen skall man äta och beställa på det. Det blev oftast kallmat och matlåda för oss alla.
Dålig vetilation,mögel,damm,skitiga toaletter,inga skyddshandskar osv. eller hjälpmedel för oss som var funtionshindrade fanns. Endast 1st hiss och den skulle helst användas för att transportera varor. Had eman som jag ryggproblem så fick man gå i en fruktansvärd brant trapp. På de år jag avr där hade vi endast brandövning 1st gång och nyligen hade vi besök av närpolisen som lärde oss vad vi hade för rättigheter angående snatteri. DÅ har en del av oss varit på den arbetsplatsen i 3 år utan att det hänt att de blivit inbjudna.
Vi blev också kalalde till regionträff i Gävle för att se hur de arbetar där m.m.
Varför? Jag arbetar gratis åt dem och de vill inte anställa mig eller ngn annan av oss - jo kanske om vi är med i Pingstkyrkan då och följer med någon gång till aspnäskyrkan....halleluja.
Jag följde med och bevittnade en sektrörelse växa fram.
Där stod regionchefen poch skrek som ens ektledare ifrån usa att "nu tar vi i allesammans och säger: vi skall höja varorna med 1 krona!" och med mina erfarenheter ifrån herbalife,amway och annan MLM så kände jag igen mig direkt. De som började tveka och skruva på sig tittade cheferna snett på. De som tog det hela positivt behandlades väl.
Kortfattat vad jag vill säga är att det ni alla ser i Erikshjälpen Second Hand butiken i Spånga och andra ställen är bara den fina,vackra ytan. De som arbetar på Lördagarna är volontärerna ifrån Aspnäskyrkan osv. och dessa personer gör inte det slitjobb,arbete som vi funktionshindrade gör på lagret m.m. Jag och andra har blivit hotade,kränkta,vi har t o m fått förbön och annat skumt,otroligt då vi varit deppade,haft ont elelr kommit med kritik. Vi får bara höra hur duktiga de är på lördagarna att jobba och siffror. Ej var pengarna går till redovisat elelr en ordenlig redovisning.
4 personer som klagat pås aker och ting och kommpå andra att stjäla har fått sluta fort som fasiken.
Men fortfarande är det 3 persone rkvar som åkt dit för stöld ur företaget kvar???
En kille jag lärde känna som arbetade på bokavdelningen var helt underbar och han delade mina åsikter.HAn hade arbetat för KF lagret och annan lagerarbete och han var ung,men han sade att udner alla de år han arbetat med tunga varor m.m. så har Erikshjälpen lagret varit det hårdaste och tyngsta,krävande arbete han har gjort utan hjälpmedel. De har t e x bara en liten förbandslåda på alla vi som ¨är där + alla kunder.
Om arbetsmiljöverket,hälsovårdsnämnden etc. skulle göra en gransking eller om Janne Josefsson skulle börja gå igenom chefernas löner och annat så skulle de upptäcka en sådan stor blufforganisation och härva som leder ända upp till politiskt nivå.
Postkodlotteriet och Pingstkyrkan och Erikshjälpen samkör. Vart går sedan pengarna? Någon som vet det? Hur mycket går tilld e behövande?
Har någon kolalt på Facebook om Erikshjälpen och vilka som klickar på gilla knappen? De är Pingsvänner elelr medarbetare. Det är sällan kunderna.
När min vän på bokavdelnignen slutade för att han gått sina 6 månader så har någon ur lednignen börjat tala om att han stal och hade samarbetsproblem osv. När han arbetade där var det ingen som klagade på honom och han tog upp butiken. Detsamma gjorde min väninna det också på klädavdelningen,men hon blev anklagad för sake roch ting hon också?
Jag har så mycket att berätta om erikshjälpen som är negativt så jag vet ej var jag skall börja och sluta. Det finns bra saker också: Människorna i fas 2-3,invandrarna osv. är också människor. Jag lärde mig att inte döma alla människor. Det jag lärt mig döma är de som i guds namn missbrukar sin makt och livnär sig på andra människor.
Att säga helt öppet till mig som ny: "Du får vara på den här avdelnignen för den behöver lite friska tag då du är på en annan intilligensnivå än de där mupparna." Det har en kvinnlig avdelningschef sagt till mig.Jag blev alldeles paff och visste ej vad jag skulle säga och blev rädd.
Jag började upptäcka mer och mer saker. Böcker och kläder som skulle till ett ställe kom till ett annat erikshjälpen där det saknades.
Fast detta var 13 år sedan
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in