2011-06-08, 16:51
Medlem
chillarmests avatar
Vad är det för skillnad mellan straff och negativ förstärkning helt enkelt?
Citera
2011-06-08, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chillarmest

Det beror på ur vilket perspektiv man ser det? Bägge är negativa men på olika sätt...
Citera
2011-06-08, 17:29
Medlem
chillarmests avatar
Om en bäbis nuddar en varm platta och bränner sig.
Citera
2011-06-08, 22:01
Medlem
Citat:

Inte säker, men som jag förstår det så är straff en påföljd av ett oönskat beteende, dvs ett fullbordat faktum. Straffet kan sen bestå i att man ger (till exempel prygelstraff) eller tar (till exempel bötesstraff) osv. "Förstärkning" innebär att ett beteende förstärks, dvs sannolikheten för att det upprepas ökar. Uppmuntran är en positiv förstärkning, hot om berövande, sanktioner osv är negativ förstärkning. Vid uppmuntran lägger man till, vid hot/sanktioner föregriper man ett visst beteende (förutsatt att objektet lyder). Applåder kan vara positivt förstärkande, uteblivna applåder kan leda till utsläckning av ett beteende, men hos somliga skulle det kunna leda till förstärkt beteende, i hopp om att få en respons. Så huruvida en respons är positivt eller negativt förstärkande kommer an på objektet, men normalpsykologin förutser att majoriteten kommer att reagera på ett visst sätt.
Citera
2011-06-08, 22:57
Medlem
Querls avatar
Ett straff är ett straff.

En negativ förstärkning uppstår när något obehagligt tas bort. Exempel, ett spädbarn skriker vilket du finner obehagligt. Du ger spädbarnet mat och skriken upphör. Detta kommer nu att verka förstärkande på ditt beteende.
Citera
2011-06-12, 05:09
Medlem
Citat:
Om en bäbis nuddar en varm platta och bränner sig.
Förutsatt att barnet minskar sin frekvens att ta på varma plattor så är det här positiv bestraffning. Det tillförs någonting (i det här fallet smärta) vilket gör att det kategoriseras som positivt, och när beteendet "nudda en varm platta" minskar i frekvens/intensitet så handlar det om bestraffning. Det är lite märkliga ordval i termerna, vanligen skulle vi ju knappast kalla att bränna sig på handen som något positivt, men så är det här alltså.

Om man går ett steg längre med barnet och tänker sig att mamma eller pappa spolar kallvatten på barnets hand, och att det lindrar smärtan så skulle det vara negativ förstärkning, konsekvensen av handlandet gör att smärtan upphör/lindras. Förstärkningen skulle alltså innebära att det ökar sannolikheten för beteendet.

Citat:
Ursprungligen postat av Querl
En negativ förstärkning uppstår när något obehagligt tas bort. Exempel, ett spädbarn skriker vilket du finner obehagligt. Du ger spädbarnet mat och skriken upphör. Detta kommer nu att verka förstärkande på ditt beteende.
Förstärkningen uppstår först vid kommande situationer. Om faktumet att "det obehagliga tas bort" gör beteendet mer sannolikt i framtiden så är det förstärkning, annars inte.
I det här exemplet med barnet så kommer barnet sannolikt att uppleva positiv förstärkning. "Om jag skriker får jag mat." (Mat tillförs, skrikbeteendet ökar i frekvens)
Citera
2011-06-13, 00:12
Medlem
Querls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dystopi

Förstärkningen uppstår först vid kommande situationer. Om faktumet att "det obehagliga tas bort" gör beteendet mer sannolikt i framtiden så är det förstärkning, annars inte.
I det här exemplet med barnet så kommer barnet sannolikt att uppleva positiv förstärkning. "Om jag skriker får jag mat." (Mat tillförs, skrikbeteendet ökar i frekvens)

jag menade föräldern som alltså (troligen) upplever en negativ förstärkning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in