Citat:
Ursprungligen postat av jayman142
det finns inte nån anledningen att döda fåglar, fiskar med mera varför dödar ni oskyldiga djur? gillar ni att dom plågas?
Att jaga och fiska handlar inte nödvändigtvis om att plåga. Om där finns en eller annan plåga så är ju målet att den skall vara så kort som möjligt.
Om du själv skulle äta en biff,, vad skulle du föredra:
-Kött från ett djur som stått i bås typ HELA sitt liv och som dör av en kula i huvet?
-Kött från ett djur som gått i det fria HELA sitt liv och som dör av en kula i hjärtat?
Själv så betraktar jag jakten och fisket som en grundläggande och närmast en förutsättning och en existensiell bas i livet. Givetvis så njuter man inte av att något dör eller plågas, döden är ett nödvändigt ont som skall infinna sig så snart som absolut möjligt.
Jag respekterar icke fiskande och icke jagande om de accepterar mig och min aktivitet.
Folk som uttrycker förakt för jagande/fiskande har jag svårt att ha respekt för dock.. enligt mig så tyder det inte på annat än en trist konkretisering av hur världen allt mer distanserar sig från den enda och breda förutsättningen för att vi lever på planeten - nämligen att vi förvaltar tillgångarna vi får från naturen på ett hållbart sätt.