2012-07-31, 22:20
Medlem
ganglere2s avatar
Människan är ett djur i naturen och vi är en del av naturen, inte fristående ifrån den.
Jagar och fiskar man så ingår det vanligtvis att döda ibland. Samma om man föder upp kossor eller något antar jag. Man måste äta organiskt material. Jag förstår inte vegetarianer och andra som inte vill äta kött för att det är döda djur. De äter ju döda växter. Är växterna mindre värda då och kan dödas utan samvetskval? En liten potatis som om den istället lämnas i jorden kan växa upp till en fin liten potatisplanta eller vad det nu heter. Äta upp äpplen som är till för att sprida äppelträdets små frön som i sin tur kan bli nya äppelträd. Varför är det bättre att enbart äta växter? Människan är en allätare på samma sätt som björnen. Inte en ren växtätare.

Kan säga det att jag tycker att själva skjutandet är roligare än just dödandet under jakt. De allra flesta skott som jag avlossar träffar tavlor, papplådor, burkar, bitar av lerduvor och andra icke levande mål.
Citera
2012-07-31, 22:50
Medlem
Dreamzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jayman142
det finns inte nån anledningen att döda fåglar, fiskar med mera varför dödar ni oskyldiga djur? gillar ni att dom plågas?

Att jaga och fiska handlar inte nödvändigtvis om att plåga. Om där finns en eller annan plåga så är ju målet att den skall vara så kort som möjligt.

Om du själv skulle äta en biff,, vad skulle du föredra:
-Kött från ett djur som stått i bås typ HELA sitt liv och som dör av en kula i huvet?
-Kött från ett djur som gått i det fria HELA sitt liv och som dör av en kula i hjärtat?

Själv så betraktar jag jakten och fisket som en grundläggande och närmast en förutsättning och en existensiell bas i livet. Givetvis så njuter man inte av att något dör eller plågas, döden är ett nödvändigt ont som skall infinna sig så snart som absolut möjligt.

Jag respekterar icke fiskande och icke jagande om de accepterar mig och min aktivitet.
Folk som uttrycker förakt för jagande/fiskande har jag svårt att ha respekt för dock.. enligt mig så tyder det inte på annat än en trist konkretisering av hur världen allt mer distanserar sig från den enda och breda förutsättningen för att vi lever på planeten - nämligen att vi förvaltar tillgångarna vi får från naturen på ett hållbart sätt.
Citera
2012-07-31, 23:13
Medlem
P04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fogelberg
<snip>
ps. om alla var tvungna att själv döda och förbereda sin mat så hade många fler varit vegetarianer.
Det tror jag uppriktigt inte. På den tiden de flesta var tvingade att döda och förbereda sin mat var ingen frivilligt vegetarian. Inte kan vi väl ha blivit så mycket dummare sedan dess? Är det i så fall bristen på naturligt urval som håller på att förvandla oss till bleka odugliga parodier av våra förfäder?
Senast redigerad av P04 2012-07-31 kl. 23:14. Anledning: stavfel
Citera
2012-07-31, 23:48
Medlem
Fogelbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grenkomp GRK
Kanske lite OT, men tycker det låter roligt med termen "oskyldigt djur"....skulle de annars vara skyldiga och isf till vad?
Rovdjur dödar andra djur, hur oskyldiga är de i "GUDS" ögon? DU SKALL INTE DRÄPA..

Korna fiser ut metangaser som påverkar vårt klimat, de är i allra högsta mening skyldiga
Citera
2012-07-31, 23:53
Medlem
Fogelbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P04
Det tror jag uppriktigt inte. På den tiden de flesta var tvingade att döda och förbereda sin mat var ingen frivilligt vegetarian. Inte kan vi väl ha blivit så mycket dummare sedan dess? Är det i så fall bristen på naturligt urval som håller på att förvandla oss till bleka odugliga parodier av våra förfäder?
Tänk på att det är en jävligt stor skillnad på folk nu och då...

Större delarna av allt city folk är fjollor som helt ärligt talat inte skulle klara sig utan sina kreditkort och flashiga bilar...

Jag är säker på att större delarna av landets befolkning hade gallrats ut med tanke på deras oförmåga att klara sig utan den lyx människan skapat sig själv, det blir som du säger ett naturligt urval då också. Är du inte kapabel att fixa käket själv äter du inte.

Så ja, vi håller på att förvandlas till bleka (eller brunutansol bruna) odugliga parodier av våra förfäder.
Citera
2012-08-01, 09:17
Medlem
Dreamzers avatar
Alltså i Bibeln så står ju vi människor över djuren, att vår Jord förvalta. Så det handlar ju inte ett dugg om att det är fel att fiska och jaga. Det handlar snarare om att inte missbruka och förstöra resurserna.
Citera
2012-08-01, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grenkomp GRK
Kanske lite OT, men tycker det låter roligt med termen "oskyldigt djur"....skulle de annars vara skyldiga och isf till vad?

Exakt! En grävling-grov trolöshet mot huvudman...
Citera
2012-08-02, 22:12
Medlem
submariners avatar
hej,

det jag skjuter plågas inte, de hinner mycket sällan uppfatta vad som händer! dock njuter jag inte av själva dödantet, även om jag verkligen gillar jakten som helhetsupplevelse
Citera
2012-08-03, 15:00
Medlem
Idioter som dig blir politiker och bestämmer över saker ni inte förstår er på.
Citera
2012-08-03, 15:35
Medlem
Indicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jayman142
det finns inte nån anledningen att döda fåglar, fiskar med mera varför dödar ni oskyldiga djur? gillar ni att dom plågas?
För att det är en del av naturen och ekosystemet, ingen normal människa dödar för att djuren ska lida. Vi dödar de för att få kött.
Citera
2024-08-12, 05:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indicus
För att det är en del av naturen och ekosystemet, ingen normal människa dödar för att djuren ska lida. Vi dödar de för att få kött.
Änder skjuts upp bara för överklassen vill ha skytte på levande djur, dem bara slänger kadaverna i skogen för gynna rovdjuren som de vill få skjuta sedan. Varje år föds det i Sverige industriellt upp 400 000 gräsänder, 250 000 fasaner och 75 000 rapphöns för att släppas ut och skjutas, utöver alla vilda änder som jagas. Totalt i Europa föds det varje år upp 3 miljoner gräsänder för jakten.

Att klassificera djur som fötts upp industriellt som "vilda" är vilseledande, eftersom de fortfarande bär prägling från sin tid i fångenskap. Att som jägare kalla sig "viltvårdare" är dessutom desinformation, eftersom de inte bedriver någon vård. Är inte detta ett manipulativt beteende?

(FB) Eventuellt miljöbrott: hundratals gräsänder dödade och dumpade, Bäckefors sept -19
Citera
2024-08-12, 05:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Människan är ett djur i naturen och vi är en del av naturen, inte fristående ifrån den.
Jagar och fiskar man så ingår det vanligtvis att döda ibland. Samma om man föder upp kossor eller något antar jag. Man måste äta organiskt material. Jag förstår inte vegetarianer och andra som inte vill äta kött för att det är döda djur. De äter ju döda växter. Är växterna mindre värda då och kan dödas utan samvetskval? En liten potatis som om den istället lämnas i jorden kan växa upp till en fin liten potatisplanta eller vad det nu heter. Äta upp äpplen som är till för att sprida äppelträdets små frön som i sin tur kan bli nya äppelträd. Varför är det bättre att enbart äta växter? Människan är en allätare på samma sätt som björnen. Inte en ren växtätare.

Kan säga det att jag tycker att själva skjutandet är roligare än just dödandet under jakt. De allra flesta skott som jag avlossar träffar tavlor, papplådor, burkar, bitar av lerduvor och andra icke levande mål.
Givetvis är det precis så det ligger till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in