2011-06-15, 23:41
Medlem
serbers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mooki57
Jag mår alldeles utmärkt av det. Så otroligt gott med en fin älgstek eller egenfångad fisk. Kommer aldrig ändra på mig heller. Varför ? Det är GOTT med kött.

sen är inte älgen matad med gris heller och dom flesta fiskarna smakar bättre när dom käkar naturlig föda och inte pellets.
Citera
2011-06-16, 00:28
Medlem
ArmeCykels avatar
Jag skjuter inte djur bara för att döda dom. Jag jagar för att få en fin naturupplevelse, mat och för att det inte ska bli "överbefolkning" med djur i skogarna. Va fan tror du hade hänt om ingen jagade? Djuren skulle bli för många och väldigt lite mat skulle då finnas åt alla dessa djur...Dom skulle ju i princip äta upp skogarna. Om du inte visste det så är det faktiskt meningen att människor ska äta djur.

Så det är med gott samvete jag laddar min bössa och beger mig ut i skogen.

PS! Blir alltid lika förbannat när jag ser såna här jävla trådar där idioter försöker smutskasta oss jägare...Vi gör ju en bra jobb, för helvete.
Citera
2011-06-16, 11:12
Medlem
Gör jag rätt i att anta följande?

Du har aldrig varit inblandad i en viltolycka?
Du bor i en större stad och kommer sällan i kontakt med djur och natur?
Du har aldrig försökt odla något på egen mark?
Du har aldrig sysslat med djur/fjäderfähållning?
Du vet ohyggligt lite om ekologi?
Du har sett en hel del Disney i dina dar?
Citera
2011-06-17, 12:28
Bannlyst
Nej, av att äta dem.
Citera
2011-06-25, 12:37
Medlem
Skärp dig. Jakt och fiske är en naturlig del av människans liv sedan 1000-tals år. Så är det bara.
Citera
2011-07-07, 02:15
Bannlyst
Jag fiskar för att det är trevligt och sen är det gott att äta också.

Sen känner man kanske lite njutning av att vinna en kamp med en storgädda som faktiskt försöker vinna. Dom har ju en tendens att hugga och sen inse att det inte är någon idé att försöka ens så det är som att veva in en stövel.
Citera
2011-07-07, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kingnerol
Alltså. Varför skulle de dö av sjukdomar helt plötsligt? Och de KAN inte bli för många. Om människor slutar lägga sig i naturen så kommer den ha sin egen gång.
Det kommer bara kunna finnas så många djur som det finns mat.

Och vi har alltid dödat. Visst, men förr hade vi inte samma möjligheter att välja som vi har idag. Därför finns det ingen orsak att fortsätta, så det argumentet fungerar inte.

"Vadå, jag har alltid dödat barn. Varför skulle jag då sluta nu? Det är ju helt normalt. Dessutom äter jag upp barnen, då är det ju mer rätt! Dessutom levde den ju ett fritt liv innan jag dödade dem."

Bara för någonting hållit på länge betyder det inte att det är rätt.

Du har helt rätt i att naturen skulle ha sin egen gång om det inte fanns jakt, och naturens gång heter pest... aldrig hört talas om räv- eller harpest som kommer för att minska antalet när de blir får många? Om du inte ens vet hur naturen fungerar så ska du sluta skriva dina åsikter som fakta.

EDIT: Man ska väl kan inte säga att pesten kommer FÖR att minska antalet utan det det kommer för att det är för stor/tät stam, men slutresultatet är detsamma (minskad population)
Senast redigerad av zippoo 2011-07-07 kl. 06:55.
Citera
2011-07-07, 18:50
Medlem
SportTacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zippoo
Du har helt rätt i att naturen skulle ha sin egen gång om det inte fanns jakt, och naturens gång heter pest... aldrig hört talas om räv- eller harpest som kommer för att minska antalet när de blir får många? Om du inte ens vet hur naturen fungerar så ska du sluta skriva dina åsikter som fakta.

EDIT: Man ska väl kan inte säga att pesten kommer FÖR att minska antalet utan det det kommer för att det är för stor/tät stam, men slutresultatet är detsamma (minskad population)

Tyvärr, detta funkar inte. Kanske i Avatar filmen du kollade på.
Människor påverkar naturen alldeles för mycket även utan jakt.
Trafikerade vägar, odlingar av diverse slag (mat för mer djur än vad som naturen själv skulle kunna producera), städer, invasiva arter (mårdhund för att nämna en).
Listan kan göras mycket längre.

Det enda sättet att reglera viltstammarna är genom jakt. Det alternativet eller utrota mänskligheten. Ditt val.
Citera
2011-07-07, 23:24
Medlem
Nu när jag läst den här tråden går det upp för mig vad jag håller på med. Ska genast skrota bössorna och börja köpa tamgris från ica. Hur fan tänker du din dumma jävel? Vakna för helvete
Citera
2011-07-07, 23:29
Medlem
NirvanAs avatar
Gäller ju att skilja på tamdjur/husdjur som har ägare och vilda djur eller hur.
Citera
2011-07-08, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SportTac
Tyvärr, detta funkar inte. Kanske i Avatar filmen du kollade på.
Människor påverkar naturen alldeles för mycket även utan jakt.
Trafikerade vägar, odlingar av diverse slag (mat för mer djur än vad som naturen själv skulle kunna producera), städer, invasiva arter (mårdhund för att nämna en).
Listan kan göras mycket längre.

Det enda sättet att reglera viltstammarna är genom jakt. Det alternativet eller utrota mänskligheten. Ditt val.

Hur fick du mitt inlägg till att jag är emot jakt??? Jag svarade ju till kingnerol som tror att alla djuren skulle leva i frid och fröjd om vi inte jagade. Jag jagar själv... Det jag menade var helt enkelt att om människan skulle sluta jaga så skulle inte djuren leva ett glatt och långt liv och dö av gammal ålder för det, utan det skulle bara leda till överpopulation som tillslut leder till en massa sjukdomar!

EDIT: alltså så skulle det leda till mer sjukdomar och mer plågsam död för djuren. (Och nej jag säger inte att jag endast jagar för att förhindra för täta populationer mm. utan det är bara en bra bonus. Jag jagar för att jag tycker att det är spännande, skönt att vara i naturen och så får man gott och bra kött.)
Senast redigerad av zippoo 2011-07-08 kl. 00:41.
Citera
2011-07-08, 14:47
Medlem
Jaegermeizters avatar
Det är inte just döda för dödandets skull man mår bra av, dock börjar jag inte lipa när mynningsknallen lagt sig och villebrådet ligger dött framför mig, jag mår bra av att skaffa mat på naturlig väg och av att viltvårda, jakt är nämligen viltvård (Hör och häpna) Råkar man sedan exempelvis få en fin älgtjur med fina horn framför gevärsmynningen och den är lovlig så är det ju bara en mycket trevlig bonus utöver köttet.
Senast redigerad av Jaegermeizter 2011-07-08 kl. 14:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in