Citat:
Ursprungligen postat av london-eye
Varför låter vi inte människor ta livet av sig?
Här på flashback kommer det upp självmordstrådar var och varannan vecka. I dessa trådar kryllar det av folk som skriver inlägg i stil med "kämpa vidare", "gör det inte" osv. Vilka är vi att säga detta, vi har oftast ingen aning om varför de vill ta livet av sig(om de inte skriver det).
Är det inte upp till var och en att bestämma hur vi vill dö, för döden är väl en av få saker vi kan bestämma helt när den ska inträffa då önskar den.
Att en lidande åldring inte kan få ta sitt liv när detta är allt denna önskar är väl absurt, är det värdigt för dessa gamla människor att inte minnas om de åt frukost, kissa på sig och få hjälp med allt.
Så, vad tycker ni om självmord och självmordhjälp?
Jag tror att det alltid finns en annan utväg. Självmord är en undanflykt, en lättare väg ut från saker man inte klarar av att hantera. Som man egentligen skulle klara av om man bara kämpade lite. Sen skulle den saken lösa sig och allt skulle vara bra igen. Tog man livet av sig skulle man aldrig få uppleva den lösningen och hela livet försvann utan en större anledning. Det finns ALLTID en annan lösning.
Jag är däremot för dödshjälp. Och även fast Sverige vill säga att dödshjälp inte är lagligt så har även vi en form av dödshjälp som man inte klassas som dödshjälp. Nämligen något som heter brytpunkt och morfin.
Man ska ha rätt att skriva under ett papper där det tex står.. "slutar jag prata och inte kan äta, vill jag längre inte vara vid liv". Jag har fler gånger pratat med äldre som inget annat vill än lämna. Pigga äldre som klarar sig själv men som anser att dom gjort sitt och vill inget annat än gå vidare. "dom kan avlida djur som lider, men en annan ska få plågas hur länge som helst" har man fått höra. Och det är ganska lustigt egentligen. Djurens plåga vill man ta slut på.. men sitter det en äldre dam i ett rum som knappt kan röra sig, inte känner någon smak av maten hon äter, inte vill något annat än att bara somna in. Någon som levt till 100. Ja dom ska minsann få sitta där tills dom ruttnat bort. Bokstavligen. Det är inte humant och varje människa borde ha rätten att bestämma över sitt eget liv.