Flashback bygger pepparkakshus!
2011-06-09, 08:36
Medlem
echelonxs avatar
Det kan ofta bli en samhällsfara ex om någon slänger sig framför ett tåg eller springer ut i trafiken.

Det kan även bli mycket stark trauma för familjen som kan sitta kvar länge.

Självmord löser inga problem tyvärr.
Citera
2011-06-09, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av london-eye
Varför låter vi inte människor ta livet av sig?
Här på flashback kommer det upp självmordstrådar var och varannan vecka. I dessa trådar kryllar det av folk som skriver inlägg i stil med "kämpa vidare", "gör det inte" osv. Vilka är vi att säga detta, vi har oftast ingen aning om varför de vill ta livet av sig(om de inte skriver det).

Är det inte upp till var och en att bestämma hur vi vill dö, för döden är väl en av få saker vi kan bestämma helt när den ska inträffa då önskar den.

Att en lidande åldring inte kan få ta sitt liv när detta är allt denna önskar är väl absurt, är det värdigt för dessa gamla människor att inte minnas om de åt frukost, kissa på sig och få hjälp med allt.

Så, vad tycker ni om självmord och självmordhjälp?

Jag tror att det alltid finns en annan utväg. Självmord är en undanflykt, en lättare väg ut från saker man inte klarar av att hantera. Som man egentligen skulle klara av om man bara kämpade lite. Sen skulle den saken lösa sig och allt skulle vara bra igen. Tog man livet av sig skulle man aldrig få uppleva den lösningen och hela livet försvann utan en större anledning. Det finns ALLTID en annan lösning.

Jag är däremot för dödshjälp. Och även fast Sverige vill säga att dödshjälp inte är lagligt så har även vi en form av dödshjälp som man inte klassas som dödshjälp. Nämligen något som heter brytpunkt och morfin.

Man ska ha rätt att skriva under ett papper där det tex står.. "slutar jag prata och inte kan äta, vill jag längre inte vara vid liv". Jag har fler gånger pratat med äldre som inget annat vill än lämna. Pigga äldre som klarar sig själv men som anser att dom gjort sitt och vill inget annat än gå vidare. "dom kan avlida djur som lider, men en annan ska få plågas hur länge som helst" har man fått höra. Och det är ganska lustigt egentligen. Djurens plåga vill man ta slut på.. men sitter det en äldre dam i ett rum som knappt kan röra sig, inte känner någon smak av maten hon äter, inte vill något annat än att bara somna in. Någon som levt till 100. Ja dom ska minsann få sitta där tills dom ruttnat bort. Bokstavligen. Det är inte humant och varje människa borde ha rätten att bestämma över sitt eget liv.
Citera
2011-06-09, 16:07
Medlem
EPIDEMiCs avatar
Ni som säger att det är fegt att ta livet av sig, hur tänker ni?
Tror ni inte att det kräver jävligt mycket mod till att faktiskt genomföra sina självmordstankar?
Citera
2011-06-09, 16:14
Medlem
vittuts avatar
jadu varför inte?
Citera
2011-06-09, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nena85
För att om man tar självmord hamnar man direkt i helvetet, vi måste rädda så många själar från helvetet som vi bara kan. Varför avsluta sitt liv på det sättet? Man ska dö på ett värdigt sätt!

Nej, det gör man inte.

Tror du verkligen för att våra elektriska impulser och kopplingar mellan hjärnans nervceller lägger av så betyder det att vi transporteras till ett helvete som blev uppfunnet av muppar för flera tusen år sedan.

Nej du, du bör nog kolla upp hur hjärnans funktioner fungerar, finns ingenting magiskt där inte.
Citera
2011-06-09, 19:25
Medlem
Nena85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoze
Nej, det gör man inte.

Tror du verkligen för att våra elektriska impulser och kopplingar mellan hjärnans nervceller lägger av så betyder det att vi transporteras till ett helvete som blev uppfunnet av muppar för flera tusen år sedan.

Nej du, du bör nog kolla upp hur hjärnans funktioner fungerar, finns ingenting magiskt där inte.

Tror du forskarna vet ALLT om hjärnan, eller? Du är väldigt naiv.
Citera
2011-06-09, 19:28
Medlem
För att Jesus har en plan med ditt liv och en kallelse. Världen mest kända person genom tiderna - Jesus - älskar dig och vill att du ska tjäna honom
Citera
2011-06-09, 19:34
Medlem
Nena85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riorio
För att Jesus har en plan med ditt liv och en kallelse. Världen mest kända person genom tiderna - Jesus - älskar dig och vill att du ska tjäna honom

Så sant! Gud välsigne dig.
Citera
2011-06-09, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hondendar
Jag tror att det alltid finns en annan utväg. Självmord är en undanflykt, en lättare väg ut från saker man inte klarar av att hantera. Som man egentligen skulle klara av om man bara kämpade lite. Sen skulle den saken lösa sig och allt skulle vara bra igen. Tog man livet av sig skulle man aldrig få uppleva den lösningen och hela livet försvann utan en större anledning. Det finns ALLTID en annan lösning.
Nej det finns inte det alltid ser du. Det där är bara meningslösa ord i vissa situationer och liv.
Citat:
Ursprungligen postat av hondendar
Jag är däremot för dödshjälp. Och även fast Sverige vill säga att dödshjälp inte är lagligt så har även vi en form av dödshjälp som man inte klassas som dödshjälp. Nämligen något som heter brytpunkt och morfin.

Man ska ha rätt att skriva under ett papper där det tex står.. "slutar jag prata och inte kan äta, vill jag längre inte vara vid liv". Jag har fler gånger pratat med äldre som inget annat vill än lämna. Pigga äldre som klarar sig själv men som anser att dom gjort sitt och vill inget annat än gå vidare. "dom kan avlida djur som lider, men en annan ska få plågas hur länge som helst" har man fått höra. Och det är ganska lustigt egentligen. Djurens plåga vill man ta slut på.. men sitter det en äldre dam i ett rum som knappt kan röra sig, inte känner någon smak av maten hon äter, inte vill något annat än att bara somna in. Någon som levt till 100. Ja dom ska minsann få sitta där tills dom ruttnat bort. Bokstavligen. Det är inte humant och varje människa borde ha rätten att bestämma över sitt eget liv.
Men hur var det nu du sa?
"Jag tror att det alltid finns en annan utväg. Självmord är en undanflykt, en lättare väg ut från saker man inte klarar av att hantera. Som man egentligen skulle klara av om man bara kämpade lite. Sen skulle den saken lösa sig och allt skulle vara bra igen. Tog man livet av sig skulle man aldrig få uppleva den lösningen och hela livet försvann utan en större anledning. Det finns ALLTID en annan lösning. "

Snacka om att säga emot sig själv
Citera
2011-06-09, 19:58
Medlem
Jag tycker såklart att en sjuk stackars individ kan ta självmord för att bli av med smärtan, men jag är totalt emot dom som tar självmord för hela familjen som dom älskat dött. Kämpa på, skaffa ett nytt liv och skaffa/adoptera nya barn som du kan älska medans du sörjer dina älskade.

Här så brukar det dyka upp flera trådar som "Jag lider av depression, jag tänker ta livet på mig" vilket är helt fel och sjukt. Tur är brukar snälla själar PMa offret.

Men en dag hände det motsatta. En snubbe som hade i stort sett perfekt liv ville ta livet av sig, och alla bad honom att dra åt helvete och göra det. Han filmade händelsen och nu kallar alla varandra idioter.

Jag tycker självmord kan vara rätt eller fel beroende på situationen och självmordshjälp på lidande är helt OK om den lidande vill det så.
Citera
2011-06-09, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nena85
Tror du forskarna vet ALLT om hjärnan, eller? Du är väldigt naiv.

Nej, men jag har gjort tillräckligt med forskning för att veta att elektriska signaler inte skickar en till helvetet.
Du kan ju läsa vad Stephen Hawking har att säga om liv efter döden som liknar det jag tycker. Visst, han kan ha fel även om han är världens smartaste människa. Men hur troligt är det att våra (och djurs) nervceller vid sin död skulle skapa magi.

Du verkar lite smått dum i huvudet. Det står ingenstans i mitt inlägg att jag tror att jag eller andra vet ALLT om hjärnan.

Du har heller inte en jävla aning om hur helvetets funktioner skulle gå till, inte en enda bra teori. Lägg av med religions tramset tack.
Senast redigerad av yoze 2011-06-09 kl. 20:12.
Citera
2011-06-09, 23:44
Medlem
Per-Inge1980s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AssViolator
Det är fegt med självmord. Du sårar bara människor runt omkring dig.

Det är en sorg, men ordet fegt vill jag inte använda. Vet ju inte vad människan i fråga gått igenom. Lite för lätt att bara kalla någon för feg. Alla är vi olika och har olika smärtgränser.

Men som sagt, det är en sorg. Enda ord som jag tycker passar in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in