2011-06-08, 09:46
Medlem
asebabs avatar
Hallå kära Flashbackare!

Vad är det som skiljer en Warwick Corvette Standard av träslaget ask från en likadan bas tillverkad av träslaget bubinga? Är det någon prisskillnad eller kvalitetsskillnad, för jag antar att det inte bara är utseendet som skiljer de båda basarna åt? Har jag förstått rätt om jag säger att bubingan har ett tyngre och bättre ljud - men gör det att den är dyrare?
Citera
2011-06-08, 18:18
Medlem
Jag är ingen superexpert på "exotiska" träsorter (har lite praktisk erfarenhet av dom), men bubinga är väldigt likt rosewood ljudmässigt. Och jag ser faktiskt ingen större anledning till att ha en bas i det bortsett från att det kan vara snyggt. Visst kommer bubinga hjälpa att framhäva en bra botten, men då hade jag hellre valt ett mer "neutralt" (lite åt brightare hållet som ask är) för att basen som helhet inte ska låta för mycket åt något håll. Så jag skulle personligen välja ask, men det är en smaksak.

Jag skulle resonerat helt annorlunda om det var ett akustiskt instrument vi tala om dock.
Citera
2011-07-22, 10:58
Medlem
kipners avatar
Min nuvarande "main bass" är en Warwick Corvette Std Bubinga. När jag köpte den (2002?) valde jag mellan ask och bubingan, men utseendet fällde avgörandet . Faktiskt så har asken en något djupare "varmare" botten mot bubingans lite mer distinkta, punchiga, men bubingan har ett enormt tryck i mellanregistret (till skillnad från asken som i mina öron blir lite väl ljus - också i diskanten), och det är viktigare för mig. Värt att notera är också viktskillnaden, det skiljer nästan 2 kg mellan bubingan och asken, vilket gör bubingan till en rätt tung bas (och då är Corvetter tunga basar från början...). Dock så blir bubingan mer välbalanserad eftersom greppbrädan också är rätt tung (gjord av wenge).

Eftersom bubingan är hårdare så tål den mer, asken får lättare märken än min bubinga. Det är lätt att hålla den fräsch med bivax och normalt underhåll.

Har ingen aning om prisskillnaden idag, när jag köpte den så var det ingen prisskillnad. Notera att Warwick nyligen har flyttat produktionen för Corvette Standard till Kina (från Tyskland). Jag vet inte hur en kinesisk Corvette låter till skillnad från då den tillverkades i Tyskland.

// Kip
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in