2011-06-08, 09:28
Medlem
Adobes avatar
Det är så att jag använt en skoldator hemma i typ 3 år, formenterat den sist i November förra året, och nu har jag cirka 70gb på datorn som jag vill föra över till min externa hårddisk då jag måste lämna tillbaka datorn.

Jag har förut provat kopiera alla mappar i C: och föra över till min hårddisk, men det fungerar inte. Får någon error att inte alla filer kan flyttas osv.

Jag vill liksom få med ALLT från denna dator. Firefox bokmärken, fonterna och ALLT
Hur gör jag detta lättast?
Citera
2011-06-08, 09:31
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Operativsystem?
Citera
2011-06-08, 09:36
Medlem
merlin2s avatar
om du nu vill ta rubb och stubb för att verkligen ta med allt och även kunna sedan se och använda filerna så är acronis true image nog det du letar efter, skapa med hjälpa av programmet en bootimage och boota med den färdiga cd:n datorn,
kopiera de filer eller hela hårddisken (klonen) till valfri plats, (annan partition eller extern hårdddisk) så har du nog fått med allt.
programmet är självförklarande då den använder wizardliknande menyer (välj dina val och tryck next, samma sak igen och igen) och sedan är du klar.
Citera
2011-06-08, 09:54
Medlem
Adobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Operativsystem?
Windows XP media center edition 2002 SP2
Citat:
Ursprungligen postat av merlin2
om du nu vill ta rubb och stubb för att verkligen ta med allt och även kunna sedan se och använda filerna så är acronis true image nog det du letar efter, skapa med hjälpa av programmet en bootimage och boota med den färdiga cd:n datorn,
kopiera de filer eller hela hårddisken (klonen) till valfri plats, (annan partition eller extern hårdddisk) så har du nog fått med allt.
programmet är självförklarande då den använder wizardliknande menyer (välj dina val och tryck next, samma sak igen och igen) och sedan är du klar.
Okej tack!
Ska kolla på programmet
Man måste då bränna ut det på en CD skiva eller?
Citera
2011-06-08, 10:02
Medlem
merlin2s avatar
ja, man måste bränna ner det på en skiva men det finns som en del av hirens bootcd där den ingår
hirens... = en bootskiva med många bra verktyg
Citera
2011-06-08, 10:20
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Annars kan detta program fungera till ändamålet -> http://www.easeus.com/disk-copy/

Välj en disk eller partition du vill kopiera och välj därefter en plats där du vill spara kopian.
Citera
2011-06-08, 11:03
Medlem
Adobes avatar
Citat:
ja, man måste bränna ner det på en skiva men det finns som en del av hirens bootcd där den ingår
hirens... = en bootskiva med många bra verktyg

Jag verkade inte behöva en CD.. men fan vilket skitprogram? Jag väntade i typ 1 timme och den var knappt klart med "personal information" eller något sådant, sedan skulle den kopiera hela systemet också, skulle väl ta ännu längre tid.
Tar väl inte så jävla långt tid att föra över 70gb?

Jag hade destinationen på min extern hårddisk, jag antar jag gjorde rätt eller?

Jag förstår inte varför.. Min externa hårddisk hade 440gb i utrymme, nu har den 409gb i utrymme? Vad i helvete har hänt? Har skitprogrammet tagit bort mina filer eller vad?
Kollade snabbt igenom och jag verkar inte ha märkt någon skillnad än iaf.

Hörde om Xcopy, som man kan köra i cmd?

Citat:
Annars kan detta program fungera till ändamålet -> http://www.easeus.com/disk-copy/

Välj en disk eller partition du vill kopiera och välj därefter en plats där du vill spara kopian.
Ser bra ut, får hoppas att den fungerar då
Citera
2011-06-08, 11:23
Medlem
Adobes avatar
Citat:

Nu har jag programmet men jag fattar inte vilken disk jag ska välja.

Först står det
"Select the source disk"
Vilken menar dom? Den man ska kopiera eller den man ska kopiera till?

Sedan på nästa står det
"Select destination disk to clone"

Vilken ska vara vilken? så jag inte gör tvärtom.
Står också "not protected" på snapshot protection, fattar ingenting
Citera
2011-06-08, 11:34
Medlem
merlin2s avatar
något gör du fel, en kloning betyder att man tar rubb och stubb som finns på en partition eller hårddisk och kopierar det till en annan plats. under denna tid kan du som oftast inte se vad som kopierats utan du ser bara procent. sedan 70 gb borde bli ca 30-50 gb klonat på din externa. att den externa har mindre utrymme är rätt så den har fått kloningen men hur jag förstår det så är den inte färdig än. 70 gb borde ta runt 1-2 timmar på en stationär dator.

du märker inte något att något har hänt med datorn eller på ett annat sätt.
den enda skillnaden är att du har nu backupen på din externa hårddisk.
nu kan du med hjälp av acronisprogrammet komma åt alla dina filer i kloningen som är på din externa.
Citera
2011-06-08, 11:35
Medlem
sommarlovs avatar
Men du vill inte kopiera operativet och programmen.

Gör det manuellt istället.
Kopiera alla filer du vill ha.
Bokmärken är en fil som går att hitta.
Osv...
Citera
2011-06-08, 11:38
Medlem
Adobes avatar
Citat:
något gör du fel, en kloning betyder att man tar rubb och stubb som finns på en partition eller hårddisk och kopierar det till en annan plats. under denna tid kan du som oftast inte se vad som kopierats utan du ser bara procent. sedan 70 gb borde bli ca 30-50 gb klonat på din externa. att den externa har mindre utrymme är rätt så den har fått kloningen men hur jag förstår det så är den inte färdig än. 70 gb borde ta runt 1-2 timmar på en stationär dator.

du märker inte något att något har hänt med datorn eller på ett annat sätt.
den enda skillnaden är att du har nu backupen på din externa hårddisk.
nu kan du med hjälp av acronisprogrammet komma åt alla dina filer i kloningen som är på din externa.

Fattar ingenting.
Vill bara få över alla filer från C: disken i datorn till externa disken H:
Fick inte in någon ny fil i H: disken så det är ju totalfail, samt att den blir mindre istället för större är ju bara stört.

Får väl kopiera fil för fil istället, eller köra xcopy eller någonting.

Vill bara ha över filerna (fonterna, firefox bokmärken, msn loggar, samt alla andra filer) på hårddisken så jag lätt kan gå in och sedan ta filer jag behöver till en annan dator.

Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Men du vill inte kopiera operativet och programmen.

Gör det manuellt istället.
Kopiera alla filer du vill ha.
Bokmärken är en fil som går att hitta.
Osv...

Vart hittar jag bokmärken då?
I mozilla firefox mappen någonstans? (då jag använder firefox).
Kollade efter någon fil eller mapp som heter bookmarks, men hittar ingen

[edit]
Skitsamma, jag kör med xcopy nu
xcopy C:\ H:\ /E /C /F
Senast redigerad av Adobe 2011-06-08 kl. 11:44.
Citera
2011-06-08, 12:02
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adobe
Vart hittar jag bokmärken då?
I mozilla firefox mappen någonstans? (då jag använder firefox).
Kollade efter någon fil eller mapp som heter bookmarks, men hittar ingen

Starta Firefox, ordna bokmärken, exportera bokmärken, då får du en behändig fil...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in