• 1
  • 2
2011-06-11, 17:47
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Flashback är en molntjänst ;-)

Jag håller iofs med dig, men webbforum är nog att betrakta som den första stort utbredda typen av molntjänst. Och de har f.ö. alla klassiska nackdelar som kommer med molntjänster om man jämför dem med t.ex. mailinglistor.
Viss skillnad, som sagt. Flashback (och andra forum) går ut på att man kommunicerar med varandra över nätet. I sådana situationer är en "molntjänst" lösning nödvändig. Sedan är det viss skillnad på att vissa grejer jag gör framför datorn, sparas hos företag som Google eller Flashback. Däremot vill jag inte att ALLT jag gör framför datorn skall sparas på "molnet" (läs: internet). Jag vill ha mina egna personliga filer som jag kan redigera i t.ex. Notepad++ eller Paint och spara privat på min egen hårddisk där endast jag kommer åt dessa filer om jag så önskar. De som hajpar på för molnet har inte fattat det här med integritet.

Ett exempel på molnet dock, är t.ex. Immunet antivirus:

http://en.wikipedia.org/wiki/Immunet

Sedan klassas varken Flashback eller webmail som seriösa molntjänster. Ubuntu One är en molnbaserad tjänst, medan t.ex. Gmail inte är det trots att man kan göra allt på Gmail som man kan göra på Ubuntu One.
Senast redigerad av EliasAlucard 2011-06-11 kl. 17:51.
Citera
2011-06-12, 11:33
Medlem
Karl-Bertils avatar
"Molntjänster" är väl ett komplement? Man måste väl inte välja ena eller andra, kan vara bra att komma åt vissa filer och tjänster från olika datorer.

Sen kan det väl vara ett sätt att bygga serier med riktigt billiga och resurssnåla datorer?
Citera
2011-06-17, 07:04
Medlem
MrJacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl-Bertil
"Molntjänster" är väl ett komplement? Man måste väl inte välja ena eller andra, kan vara bra att komma åt vissa filer och tjänster från olika datorer.

Sen kan det väl vara ett sätt att bygga serier med riktigt billiga och resurssnåla datorer?

Nja, maskinerna i molnmiljöer brukar sällan vara billiga och resurssnåla, iaf de molninfrastrukturen jag har stött på. Tanken är dock att du har en maskinpool som hänger ihop och bildar ett moln. När lasten minskar så kan du flytta dina maskininstanser till billigare och mer resurssnåla servrar och stänga av oanvända servrar. När lasten ökar igen så väcks maskinerna och instanserna flyttas. Visst kan man använda billigare maskiner, men det man brukar se som den stora vinsten är att man kör flera virtuella instanser på samma maskin (och på så sätt utnyttja resursen maximalt) och kan per automatik stänga ner maskiner. Mycket ström att spara i större datacenter.
En vanlig missuppfattning är att man kan skala instansen automatiskt över flera hostar, men instanserna håller sig till sin host de ligger på vilket ställer lite krav på hårdvaran. Stora fördelen är att man kan lätt kan starta fler instanser lätt.

Nu kanske detta fungerar annorlunda i andra miljöer, men de jag har sett användas är Ubuntu Enterprice Cloud och VMware ESXi
Citera
2011-06-17, 07:16
Medlem
Intressantidiots avatar
Jag kör Joli OS, föredetta JoliCloud.

Det är anpassat för mindre skärmar, men även för låg prestanda.

Jag har en netbook, men jag kan köra Win7 på den, men Joli OS flyter på grymt mycket bättre.

Jag måste dock installera windows vid sidan av, pga program jag behöver.
Citera
2011-06-17, 13:53
Medlem
MrJacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl-Bertil

Citat:
Ursprungligen postat av MrJack
Nja, maskinerna i molnmiljöer brukar sällan vara billiga och resurssnåla, iaf de molninfrastrukturen jag har stött på. Tanken är dock att du har en maskinpool som hänger ihop och bildar ett moln. När lasten minskar så kan du flytta dina maskininstanser till billigare och mer resurssnåla servrar och stänga av oanvända servrar. När lasten ökar igen så väcks maskinerna och instanserna flyttas. Visst kan man använda billigare maskiner, men det man brukar se som den stora vinsten är att man kör flera virtuella instanser på samma maskin (och på så sätt utnyttja resursen maximalt) och kan per automatik stänga ner maskiner. Mycket ström att spara i större datacenter.
En vanlig missuppfattning är att man kan skala instansen automatiskt över flera hostar, men instanserna håller sig till sin host de ligger på vilket ställer lite krav på hårdvaran. Stora fördelen är att man kan lätt kan starta fler instanser lätt.

Nu kanske detta fungerar annorlunda i andra miljöer, men de jag har sett användas är Ubuntu Enterprice Cloud och VMware ESXi

Oj, jag missuppfattade ditt inlägg Karl-Bertil. Jag trodde du syftade på serversidan i molnet men insåg nu att det var molnanvändarnas datorer du menade. Absolut så är det ett sätt att skala ner de datorer användarna har samt att de kan leva längre på samma hårdvara. Beräkningskraften flyttas till mer strömeffektiva datacenter istället för din egna dator samt man kommer närmare målet att komma åt sitt desktop/sina filer/program oavsett vilken dator du går till. Hittade inte edit-knappen när, så det får bli detta konstiga dubbelcitat.
Citera
2011-06-19, 10:15
Medlem
miklons avatar
Molnet har blivit ett ganska luddigt begrepp, som i vissa fall har kommit att omfatta i stort sett alla tjänster som man kommer åt från internet, vilket är lite märkligt. Men det man brukar avse med ett moln är en samling resurser, där det för användaren är okänt och ointressant hur det ser ut internt (därav att man ritar det som ett moln, vilket man också brukar göra med internet i sig). Om jag t.ex. köper lagring "i molnet" så vet jag inte på vilka diskar, i vilken server, eller ens i vilken serverhall datat befinner sig. Det är heller inte intressant, för jag köper inte en viss yta på en viss disk, jag köper tjänsten att lagra data.

Eftersom molnbegreppet är så luddigt så tycker jag att det är intressantare att prata om *aaS, vilket står för "as a Service". De stora huvudgrupperna där är Software-as-a-Service (t.ex. webbapplikationer), Platform-as-a-Service (innebär att man köper en plattform för att köra sina egna applikationer) och Infrastructure-as-a-Service (innebär att man köper processorkraft, lagringsyta och minne att köra sitt eget operativsystem på).

Det finns en del sidor på nätet som tar upp *aaS och går igenom skillnaderna mellan dem och jag råder den som är intresserad att söka på det.
Citera
2011-06-20, 13:24
Medlem
xdrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Molnet har blivit ett ganska luddigt begrepp, som i vissa fall har kommit att omfatta i stort sett alla tjänster som man kommer åt från internet, vilket är lite märkligt. Men det man brukar avse med ett moln är en samling resurser, där det för användaren är okänt och ointressant hur det ser ut internt (därav att man ritar det som ett moln, vilket man också brukar göra med internet i sig). Om jag t.ex. köper lagring "i molnet" så vet jag inte på vilka diskar, i vilken server, eller ens i vilken serverhall datat befinner sig. Det är heller inte intressant, för jag köper inte en viss yta på en viss disk, jag köper tjänsten att lagra data.

Eftersom molnbegreppet är så luddigt så tycker jag att det är intressantare att prata om *aaS, vilket står för "as a Service". De stora huvudgrupperna där är Software-as-a-Service (t.ex. webbapplikationer), Platform-as-a-Service (innebär att man köper en plattform för att köra sina egna applikationer) och Infrastructure-as-a-Service (innebär att man köper processorkraft, lagringsyta och minne att köra sitt eget operativsystem på).

Det finns en del sidor på nätet som tar upp *aaS och går igenom skillnaderna mellan dem och jag råder den som är intresserad att söka på det.

Ska man vara riktigt elak så innebär det en tillbakagång till stordatorer och dumma terminaler vilket fanns redan på 80-talet.

Runt 95-96 gick många företag över till standardiserade feta burkar istället och nu är alltså stordatorer populärt igen, jag tror att det är en kapplöpning mellan arbetsstation/server prestanda/pris som pågår och det är varken nytt eller speciellt revolutionerande.

Jämför med egen itavd. jfrt. med konsulter som har i princip samma svängningar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in