Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-06-08, 00:48
Medlem
Det snackas mycket om det så kallade molnet nuförtiden. Kan ni förklara exakt vad detta är? Det finns kanske flera. Microsoft har ett va?

Citera
2011-06-08, 00:54
Medlem
Jrgens avatar
Xkcd?
Citera
2011-06-08, 01:04
Bannlyst
Molnet? Du menar internet?
Citera
2011-06-08, 01:04
Medlem
ArneWises avatar
"Molnet" eller "The Could" är ingen ny teknik, utan bara ett samlingsbegrepp för när mer av applikationer och data finns online istället för lokalt. Det är något av ett modeord.

*Källa: Se signatur
Citera
2011-06-08, 01:08
Moderator
vhes avatar
Mycket kortfattat: "Molnet" är namnet på att datorprogram och datan de manipulerar (t.ex. din ordbehandlare och dina dokument) sparas på en dator "någon annan stans". Du bebhöver alltså varken ha programmet som gör jobbet (ordbehandlaren) eller din data (dokumenten) sparade på din egen dator, utan använder istället någon form av mellanprogram (ofta, men inte alltid, en webläsare) för att arbeta med din data.

Sen finns det en miljon olika typer av molntjänster, men i korthet så går det ut på: nån annan tar hand om programmet, och nån annan tar hand om datan.

Mer komplicerat än så är det inte. Fenomenet har några decennier på nacken, men nu har marknadsmupparna fått nys om det och gett det ett fluffigt (no pun intended) namn.
Citera
2011-06-08, 01:10
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fluffig
Det snackas mycket om det så kallade molnet nuförtiden. Kan ni förklara exakt vad detta är?

Det är väl ett sånt där inneord som alla säger om snart allt... för att alla vill vara med och skörda hypen.

Tyvärr finns väl ingen riktigt enhetlig definition. Definitionen av ordet är väl som ditt nick... fluffig.

I grund och botten handlar det väl om den gamla idén att leverera en tjänst över nätet. Du låter någon annan mecka med datorsystemen, och du själv hyr bara in dig och använder tjänsterna bekymmerslöst.

Ofta pratar man också att tjänstens kapacitet ska vara väldigt dynamisk. Alltså att du snabbt kan gå både upp och ner i kapacitet, efter ditt behov. (Varierande antal anställda, olika säsonger, tillfälliga storevent... etc...)

Citat:
Det finns kanske flera. Microsoft har ett va?

Ja. Det finns många olika aktörer.
Citera
2011-06-08, 23:21
Medlem
Man kan väl säga att google documents är en del av molnet.
Citera
2011-06-09, 12:01
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Man kan väl säga att google documents är en del av molnet.

I allra högsta grad ja.
Citera
2011-06-11, 16:05
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Det snackas mycket om det så kallade molnet nuförtiden. Kan ni förklara exakt vad detta är? Det finns kanske flera. Microsoft har ett va?

Molnet är en idiotisk idé som går ut på att ge företagen rätten att spara allt du gör framför datorn. Jag kommer inte använda molnoperativsystem som Windows Azure, Chrome OS och dylik skit av ren princip, håller mig till traditionella operativsystem där saker och ting sparas på ens egen hårddisk.
Citera
2011-06-11, 17:10
Medlem
Stewie_griffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Molnet är en idiotisk idé som går ut på att ge företagen rätten att spara allt du gör framför datorn. Jag kommer inte använda molnoperativsystem som Windows Azure, Chrome OS och dylik skit av ren princip, håller mig till traditionella operativsystem där saker och ting sparas på ens egen hårddisk.

Antar att du inte kör med webbmail heller...
Citera
2011-06-11, 17:19
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stewie_griffin
Antar att du inte kör med webbmail heller...
Viss skillnad där. De flesta email-klienter är "molnbaserade" eftersom de körs från företag.

Jag vill dock kunna spara filer på min egen dator.
Citera
2011-06-11, 17:21
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Molnet är en idiotisk idé som går ut på att ge företagen rätten att spara allt du gör framför datorn.

Flashback är en molntjänst ;-)

Jag håller iofs med dig, men webbforum är nog att betrakta som den första stort utbredda typen av molntjänst. Och de har f.ö. alla klassiska nackdelar som kommer med molntjänster om man jämför dem med t.ex. mailinglistor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in