• 1
  • 2
2011-06-07, 22:55
Medlem
Marsovs avatar
Hej!

När jag idag kom hem ifrån skola och diverse ärenden så fungerade inte datorn. Den vara alltså helt död förutom en liten grön lampa som blinkade på moderkortet.

Det skall sedan ha visat sig att det har åskat och blixtrat i området, så jag misstänker att blixten slagit ned.

Efter lite research så förstår jag, att om man "haft tur", så kan det bara vara nätaggregatet som eldats, och att man då "bara" behöver byta det.

Och då kommer frågan, är det något jag klarar av själv? Har på min höjd endast bytt ut grafikkort och skruvat lite på fläkten efter instruktioner. Eller skall man lämna in den (gratis) på den lokala elektronikbutiken och få den lagad där på 2-3 veckor?

Själv tycker jag att det ser krångligt ut på tanke på alla sladdar som går in i nätagget.. Ja ja..

Vad tror ni FB? Värt att nämna att jag kanske kan kolla med en kompis som är lite mer insatt.

Edit: Ja, jag vet att folk byter ut dator delar hej vilt, men frågan är om JAG som nybörjare klarar av det.
Citera
2011-06-07, 22:57
Medlem
Är nog inga problem med att göra det själv, är du osäker på vart alla kablar ska sitta, så när du drar ut en så sätter du dit en kabel från det nya nät agget och fortsätter så.
Citera
2011-06-07, 22:59
Bannlyst
Fick lite hjälp av en polare men det ska inte vara några problem! Sladdarna är inget krångel, det ser bara ut som det. Var bara noga med att sätta allt på rätt plats sen! 2-3 Veckor för att lösa ett problem du klarar under 1 timme, njaaaa
Citera
2011-06-07, 22:59
Medlem
Deralnocors avatar
jorå, vad jag kommer ihåg är det ganska enkelt, det är poke-a-joke. Du kan inte sätta en sladd fel,
Citera
2011-06-07, 23:03
Medlem
Klarar du av att byta grafikkort så bör du klara av att byta nätagg. Det är visserligen en jävla massa sladdar men om du t.ex. tar kort innan så ser du ju vilka sladdar som satt var. De flesta sladdarna passar dessutom bara på ett ställe.
Citera
2011-06-07, 23:05
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p4tr1c
Är nog inga problem med att göra det själv, är du osäker på vart alla kablar ska sitta, så när du drar ut en så sätter du dit en kabel från det nya nät agget och fortsätter så.

Gör just så. Sätt kablarna på samma plats som från det gamla bara.
Nätagget i min server gick förra sommaren. Fick ett nytt för runt trehundra. Enkelt att byta själv. Sitter med 2-3 skruvar eller så. Hatar åska. Gick en hel del saker här i den knallen som tog serverns nätagg.
Citera
2011-06-07, 23:07
Medlem
Marsovs avatar
Jaha, kanske inte var så krångligt som jag misstänkte. kan ju passa på med ett par till frågor angående köp utav nätagg när jag ändå håller på.

Räcker det med att nätagget ger rätt watt så kan man köra på?

Och får man hyfsat nätagg för cirka 300 sek? Om så, kanske ni kan rekommendera något?

På mitt står det massor, men bland annat:

INPUT:
127V-140V/4A **hz

OUTPUT:
MAX 300W
och massa mer V/A/HZ
Citera
2011-06-07, 23:09
Medlem
Det beror lite på vad du har för graffikkort och moderkort. Men står det 400w så köp ett med minst samma watt (större graffikkort kräver mer ström, men du hade ett på 400w så..). Kolla även hur kontakten till moderkortet (stora kretskortet i botten) ser ut så du får ett lika (antal pinnar på kontakten)

Lycka till!
Citera
2011-06-07, 23:11
Medlem
MulleMecK.s avatar
Det är lite pillgöra men de är ganska lätt =) .. Ett tips är att fota så ser man vart alla sladdar sitter
Citera
2011-06-08, 17:23
Medlem
Marsovs avatar
UPPDATERING

Var på elektronik butiken idag och lånades hem ett stycke nätagg som enligt killen där, skulle funka enligt mina specifikationer.

Jaja, koppla in den var väldigt lätt, gick på cirka 10 minuter. Så nu var det dags att testa.

Den gröna lampan blinkade återigen intensivt på moderkortet. Men även ett till levnadstecken såg jag. När jag håller in startknappen så lyser en grön lampa precis vid startknappen med en cylinder som ikon. Denna lampa lös inte innan.

Vad tror ni FB?
Citera
2011-06-08, 21:24
Medlem
Marsovs avatar
Ledsen för tidig bump, men är näst intill desperat angående tiden.
Citera
2011-06-08, 23:06
Bannlyst
Kan vara så att moderkortet, och allt annat om du har otur, har dött.
Om du har någon annan dator tycker jag du ska testa alla delar, för o se vad som är dött, och inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in