• 2
  • 3
2011-06-08, 17:38
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
I bönsyrsornas fall så är detta dock en nödvändighet, eftersom att när honan under parningen biter av hanens huvud så leder det till att hanens kropp rör sig mer kraftfullt och levererar då på så sätt sin sperma mycket effektivare.

Pah! Gamla matriarkala fördomar som måste utrotas om bönsyrsorna skall kunna bli jämställda.

Citat:
Så om inte bönsyrsearterna ska behöva bli utrotningshotade så måste man få honorna att inse att insemination för fortplantning är det enda jämställda valet, för det är verkligen inte jämställt att vare sig honorna eller hanarna ska behöva utsättas för dödligt våld enbart för att kunna bilda en familj ihop.

Du som är en konservativ kärnfamiljsivrare måste väl ändå hålla med om att insemination i bönsyrsornas fall, kompletterat med par- och familjerådgivning för de båda makarna är det enda rätta?

Bönhonorna måste inse att deras gamla förlegade maktställning måste brytas och de får allt lov att lära sig ett mer jämställt beteende. Även bönhonorna måste befrias från denna ojämlika situation.
Citera
2011-06-08, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Pah! Gamla matriarkala fördomar som måste utrotas om bönsyrsorna skall kunna bli jämställda.

Bönhonorna måste inse att deras gamla förlegade maktställning måste brytas och de får allt lov att lära sig ett mer jämställt beteende. Även bönhonorna måste befrias från denna ojämlika situation.

Fast det verkar ju röra sig om en teknikfråga. Om bara bönsyrsehanen kunde gå någon kurs i hur man rör kroppen mer kraftfullt, skulle honan inte behöva ta till så drastiska åtgärder. Hon har tagit sitt ansvar för artens fortbestånd - nu är det faktiskt dags att han gör något också istället för att bara åka silverfat serverat på en räkmacka.
Citera
2011-06-08, 18:12
Moderator
sosweets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
Fast det verkar ju röra sig om en teknikfråga. Om bara bönsyrsehanen kunde gå någon kurs i hur man rör kroppen mer kraftfullt, skulle honan inte behöva ta till så drastiska åtgärder. Hon har tagit sitt ansvar för artens fortbestånd - nu är det faktiskt dags att han gör något också istället för att bara åka silverfat serverat på en räkmacka.
poweryoga för bönsyrsor?
Citera
2011-06-08, 18:22
Bannlyst
Eftersom hanhundar också har åtta tuttar borde man faktiskt fråga dem ifall de känner sig undanträngda av tikarna när det gäller amning av valparna. Det är ju ändå gemensam avkomma och varför skulle de annars ha tuttar alls, än mindre fyra par? Mycket ojämställt tycker jag. Jag ska bli amningscoach för alla stackars strukturellt missbehandlade Cesar och Buster och starta upp Hanhundsnätverket. Banne mig!
Citera
2011-06-08, 21:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Berengar
Eftersom hanhundar också har åtta tuttar borde man faktiskt fråga dem ifall de känner sig undanträngda av tikarna när det gäller amning av valparna. Det är ju ändå gemensam avkomma och varför skulle de annars ha tuttar alls, än mindre fyra par? Mycket ojämställt tycker jag. Jag ska bli amningscoach för alla stackars strukturellt missbehandlade Cesar och Buster och starta upp Hanhundsnätverket. Banne mig!

Fast vi har ju också tuttar och jag vill faktiskt inte ha en unge i närheten av dom. Men om hundar vill ha jämställdhet så ska dom jämställdhet ha!
Citera
2011-06-08, 22:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av prolaps
Fast vi har ju också tuttar och jag vill faktiskt inte ha en unge i närheten av dom. Men om hundar vill ha jämställdhet så ska dom jämställdhet ha!
Jag skulle faktiskt inte heller vilja det om jag var man. Men vi människor talar ju om vad vi vill. Vi måste lyssna mera på hundarna!
Citera
2011-06-09, 20:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AdoIf
Det är ett faktum att många djur lever ojämställt. Varje år begår aphannar miljoner våldtäkter och kannibalism på aphonor. Hur ska vi stoppa denna djupa orättvisa? Förslag på interventioner?'

Men det räcker stannar inte här, varför får lejonhannar leva och para sig med flera honor men inte det omvända? Förslag på interventioner?

Det jag vill diskutera i denna tråd är hur vi ska kunna bekämpa den strukturella diskrimineringen av djurhonorna av djurhannarna.
Det är median som skapar en social konstruktion hos lejonen vilket gör att honans sexualitet blir "ful" medans hanarnas är något man skämtar om osv. Detta gör att honorna inte släpper till lika ofta.
Citera
2011-06-09, 20:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jag tycker nog att det är minst lika illa med spindlar där honorna dödar hanarna efter parningen. Eller med bönsyrsorna där honan äter upp hanen efteråt. Här finns det verkligen goda skäl för intervention.
Du har inte tänkt på att det beror på att hanspindlarna diskrimernar honorna? Genusforskning visar att det är socialt accepterat för en hanspindel att ta plats men inte för honorna.
Citera
2011-06-09, 21:57
Bannlyst
Bland tamdjur och sällskapsdjur finns ett flertal arter där hannarna mer eller mindre regelmässigt blir kastrerade. Freud ansåg som vi vet att kastrationsångest kunde drabba människor (män) trots att de sällan utsätts för denna stympning. Så mycket större anledning för galtar, hingstar, tjurar och hankatter att våndas för nåt de vet kan hända närsomhelst, eller kanske redan har hänt. De borde verkligen ha rätt till statssubventionerad psykoanalys.
Citera
2011-06-10, 10:50
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare

Jag tror att man redan på bönsyrsedagiset måste införa genusprogram och öka medvetenheten om de matriarkala strukturerna som skapar detta förtryck. Särskild genusbönsyrsor måste utbildas och här måste samhället ta sitt ansvar.
Citera
2011-06-10, 10:53
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ETTMYCKETLANGTNAMN
Du har inte tänkt på att det beror på att hanspindlarna diskrimernar honorna? Genusforskning visar att det är socialt accepterat för en hanspindel att ta plats men inte för honorna.

Honorna är ofta kroppsligt större och utnyttjar detta för att tvinga hanarna till sex och sedan dödar desamma. Detta är ett strukturellt problem och hanarna måste erbjudas utbildning i maskulint självförsvar för att motverka de ojämställda patriarkala strukturerna.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in