Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-11, 13:45
  #37
Medlem
Sverige har under årens lopp utvecklats till en demokratur. Längesedan landet var en demokrati.
Citera
2017-12-12, 03:06
  #38
Medlem
ExtremParanoias avatar
Slagord som demokrati är bara just ett slagord och en fasad, det är andra krafter som styr i minsta detalj över samhällsutveckling. Carl Schmitt har skrivit väldigt intressant om detta.
Citera
2017-12-12, 08:44
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mirox
Jag tycker beskrivningen på en demokratur passar in till 100% på Sverige.
Tycker ni att vi lever i en demokrati eller en demokratur i Sverige?

Jag skulle inte förvånas om Gerard Mermet hade Sverige i åtanke när han definierade ordet demokratur.
Vilhelm Moberg visste redan 1965 vart Sverige var på väg och kategoriserade Sveriges som en demokratur. Så ja, det var länge sedan Sverige var en demokrati. Om någonsin.
Citera
2018-01-21, 06:35
  #40
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExtremParanoia
Slagord som demokrati är bara just ett slagord och en fasad, det är andra krafter som styr i minsta detalj över samhällsutveckling. Carl Schmitt har skrivit väldigt intressant om detta.

Sant. Det existerar ingen demokrati. I Sverige har t.ex. mindre än 1000 personer den verkliga makten. Dessa är i sin tur till stor del underställda globala aktörer. Samhället är en charad.
Citera
2018-01-21, 12:16
  #41
Medlem
Internet har skakat om demokraturen sverige.

"I en demokratur råder allmänna och fria val, åsiktsfrihet råder formellt men politiken och massmedian domineras av ett etablissemang som anser att bara vissa meningsyttringar skall släppas fram. Konsekvensen blir att medborgarna lever i en föreställning att de förmedlas en objektiv och allsidig bild av verkligheten. Åsiktsförtrycket är väl dolt, den fria debatten stryps.” — citat från Vilhelm Moberg (1965)
Citera
2018-01-22, 00:24
  #42
Medlem
ExtremParanoias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Sant. Det existerar ingen demokrati. I Sverige har t.ex. mindre än 1000 personer den verkliga makten. Dessa är i sin tur till stor del underställda globala aktörer. Samhället är en charad.
Det är på Bilderberg och andra obskyra globalistmöten som de avgörande besluten fattas. Det är liksom ingen tillfällighet att hela Europa under samma tidpunkt bestämde sig för att bli kulturmarxistiska & mångkulturella stater exempelvis.

Tror man att det är folket som blott lägger en djävla lapp i en låda vart fjärde år som har makten, ja... då har man blivit förd bakom ljuset ordentligt. Öppna ögonen och se de riktiga maktstrukturerna, som kontrollerar våra banker, media, skolornas läroplan och andra viktiga institutioner i samhället. Både i Sverige, Europa och USA.
Citera
2018-01-22, 12:46
  #43
Medlem
Talet om demokratur är bara patetiskt nonsens! Roten till det onda ligger i väljarnas dumhet och feghet.
Citera
2018-01-22, 14:58
  #44
Medlem
ExtremParanoias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Talet om demokratur är bara patetiskt nonsens! Roten till det onda ligger i väljarnas dumhet och feghet.
Vilka är det som påverkar väljarna totalt i vad de ska tycka då? Hjärntvättar de till godtrogna lydiga får. Dessa är roten till det onda!

Att lägga skulden på väljarna endast är naivt och vansinnigt. De är indoktrinerade små liv som är oförmögna att veta sitt eget bästa.
Citera
2018-01-22, 16:48
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExtremParanoia
Vilka är det som påverkar väljarna totalt i vad de ska tycka då? Hjärntvättar de till godtrogna lydiga får. Dessa är roten till det onda!

Att lägga skulden på väljarna endast är naivt och vansinnigt. De är indoktrinerade små liv som är oförmögna att veta sitt eget bästa.

Märkligt, jag kände inte av någon "indoktrinering" under min tid i Sverige - numer bor jag utomlands.
"De indoktrinerade små liven"(!) LOL....din världsbild är minst sagt skev. Men det är alltid bekvämt att skylla på "indoktrinering", när man är för dum för att tänka själv...
Citera
2018-01-22, 16:59
  #46
Medlem
ExtremParanoias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Märkligt, jag kände inte av någon "indoktrinering" under min tid i Sverige - numer bor jag utomlands.
"De indoktrinerade små liven"(!) LOL....din världsbild är minst sagt skev. Men det är alltid bekvämt att skylla på "indoktrinering", när man är för dum för att tänka själv...
Säger nog mer om hur naiv och indoktrinerad du fortfarande är.

Jag själv har nästan alltid tänkt och agerat motströms emot konsensus men det kan jag inte anklaga mitt folk för, trots hög IQ.

Det är propagandan ifrån median, skolväsendet och nöjesindustrin som är det huvudsakliga problemet. Anser du själv att dessa inte spelar någon roll överhuvudtaget?
Citera
2018-01-22, 21:12
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExtremParanoia
Säger nog mer om hur naiv och indoktrinerad du fortfarande är.

Jag själv har nästan alltid tänkt och agerat motströms emot konsensus men det kan jag inte anklaga mitt folk för, trots hög IQ.

Det är propagandan ifrån median, skolväsendet och nöjesindustrin som är det huvudsakliga problemet. Anser du själv att dessa inte spelar någon roll överhuvudtaget?

Bullshit! Du är bara en i raden av bittra förlorare. Sådana, som knyter nävan i fickan, och surrar om "demokraturen". Jag anser definitivt, att en person med någorlunda skaplig intelligens ska kunna tänka själv och se igenom den falska propagandan.
Citera
2018-01-22, 21:29
  #48
Medlem
Callebiltes avatar
Demokratur helt klart.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback