• 1
  • 2
2011-06-07, 21:07
Medlem
Sverige - Demokrati eller Demokratur?
Definitionen av demokratur från Wikipedia:

Citat:
"I en demokratur (notera ordet noggrant) råder allmänna och fria val, åsiktsfrihet råder formellt men politiken och massmedia domineras av ett etablissemang som anser att bara vissa meningsyttringar skall släppas fram. Konsekvensen blir att medborgarna lever i en föreställning att de förmedlas en objektiv och allsidig bild av verkligheten. Åsiktsförtrycket är väl dolt, den fria debatten stryps."

● PK-media och PK-politikerna släpper bara igenom censuerade och vinklade artiklar ut till allmänheten i Sverige. Knappast yttrandefrihet.
● Vanliga Svenssons köper sin Aftonbladet och läser propagandan och tror att allt är frid och fröjd i samhället, utan att ha en aning om vad som pågår.

Citat:
"Demokratur är ett missnöjesbegrepp där de moderna västerländska demokratierna kritiseras för bristande maktfördelning där det efterfrågas lagar och mer skydd mot majoritetens förtryck. Uttrycket har också på senare tid använts alltmer i sammanhang där minoritetens tyranni härskar.

Demokratur betecknar ett samhälle som till ytan är, dvs. nominellt, en demokrati men som i praktiken saknar en reell och vidare omfattande yttrandefrihet, som saknar en möjlighet för dissiderande politiska grupper att föra sin talan på lika villkor som saknar ett fullt ut rättssäkert rättsväsende (där lagar och regler tillämpas och appliceras olika beroende på vilket politiskt läger man tillhör), där man riskerar att bli av med sitt jobb för sina åsikters skull, där man som dissident/dissiderande grupp riskerar att bli utsatt för politiskt våld av politiska motståndare (och där staten ser mellan fingrarna med detta). Dock skall tilläggas att det i definitionen för demokratur finns med det faktum att majoriteten av människorna i detta samhällstillstånd själva inte uppfattar att de lever i en demokratur."

● SD får inte föra sin talan på lika villkor som alla andra partier
● Om du säger att du röstat på SD riskerar du att bli av med ditt jobb för dina åsikter
● SD's politiker blir utsatta för politiskt våld av politiska motståndare (vänsterextremister) Reinfeldt har uttalat sig att dom får skylla sig själva (staten ser mellan fingrarna)

Jag tycker beskrivningen på en demokratur passar in till 100% på Sverige.
Tycker ni att vi lever i en demokrati eller en demokratur i Sverige?
Citera
2011-06-07, 21:10
Medlem
Qxxys avatar
SD är sionisternas "plan B" ifall alliansen och de rödgröna inte får röster, svenskarna får lida medan judarna får hurra.
Citera
2011-06-07, 22:32
Medlem
ozzyruless avatar
Helt solklart lever vi i en demokratur. Det var ingen nyhet.
Citera
2011-06-08, 01:24
Medlem
Desertwalkers avatar
Demokratur helt klart!
Eller... vi lever i en "demokrati" där du får tycka vad du vill inom vissa ramar..
Citera
2011-06-20, 11:28
Medlem
Fris avatar
Skola och gammelmedia fostrar en uppfattning om att demokrati är något som är tydligt avgränsat från diktatur. Så är det inte. T.ex. hade DDR allmäna val och partier som nationaldemokraterna och liberaldemokraterna i sitt parlament. DDR:arna ansåg sig leva i ett demokratiskt land. Likheterna mellan DDR och Sverige är mycket stora.

Alternativet till demokrati och diktatur är att tillåta människor leva i frihet från politik.
Citera
2011-06-24, 10:20
Medlem
Deliberatelys avatar
När jag läste definitionen av demokratur så tyckte jag också att det läskigt nog passade in i Sverige, av just de anledningar du tog upp om hur vissa åsikter inte släpps fram och hur det får konsekvenser inom jobb och personlig säkerhet att yttra dessa.

Lägg till att statsministern nonchalant säger att "det kan ni förvänta er". Pricken över i:et kommer då sverigedemokraterna anklagas av media och de etablerade politikerna och andra offentliga personer för att vara "odemokratiska" och att "godhetens krafter med rätt åsikter" måste stå upp mot "antidemokratiska åsikter".
Citera
2011-06-24, 10:29
Medlem
Scaifes avatar
Det finns inget exempel på ren demokrati, eftersom det demokratiska begreppet har blivit allt mer diffust sedan man började blanda in alla människors lika värde och lika rättigheter då detta inte gäller. Yttrandefriheten har vi så länge vi har rätt åsikter.

Sverige är en demokratur, ingenting annat. Men å andra sidan är alla länder som sägs vara "demokratiska" demokraturiska med.

Demokrati är någonting man måste nå, det kräver arbete varje dag och inte mycket pekar på att vi kommer lyckas uppnå Demokrati.
Citera
2011-06-24, 16:53
Medlem
IshethZenunims avatar
Oj, ett "det är så synd om Sd eftersom de fick hela 5,7% av rösterna men trots det inte får styra och ställa på egen hand, så vi lever i en diktatur"-inlägg! Såna ser man ju inte så många av, inte mer än ett par hundra per dag.

Enligt definitionen så lever vi i en demokratur, ja, men skulle det vara annorlunda om Sd fick som de ville? Skulle man i Sverigedemokraternas drömsamhälle få propagera fritt för ett muslimskt Sverige?

De enda som lider av detta är personer som faktiskt bryr sig om vad andra tycker. Mina åsikter har aldrig varit i närheten av att vara rumsrena (legalisera prostitution, legalisera all narkotika, avskaffa regering och riksdag, krossa nationalstaten, fri sexualitet osv.), men stoppar det mig från att uttrycka dem? Självklart inte. Bryr jag mig om vad lagen säger? Självklart inte. Jag säger vad jag vill och gör precis som jag vill, och jag skiter totalt i vad media eller några mossiga politiker säger och tycker.

Jag har inte läst dags- eller kvällstidning på många år och jag har inte ens en aning om vad sossarnas nya partiledare heter (att de har en ny har jag däremot hört), och jag skiter fullständigt i om Sd har 5,7% eller 57%, jag gör likväl precis som jag vill. De som låter andra människor diktera hur de ska leva sina liv förtjänar att leva som slavar och må dåligt.
Citera
2011-06-25, 00:23
Medlem
Deliberatelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IshethZenunim
Oj, ett "det är så synd om Sd eftersom de fick hela 5,7% av rösterna men trots det inte får styra och ställa på egen hand, så vi lever i en diktatur"-inlägg! Såna ser man ju inte så många av, inte mer än ett par hundra per dag.

Enligt definitionen så lever vi i en demokratur, ja, men skulle det vara annorlunda om Sd fick som de ville? Skulle man i Sverigedemokraternas drömsamhälle få propagera fritt för ett muslimskt Sverige?

De enda som lider av detta är personer som faktiskt bryr sig om vad andra tycker. Mina åsikter har aldrig varit i närheten av att vara rumsrena (legalisera prostitution, legalisera all narkotika, avskaffa regering och riksdag, krossa nationalstaten, fri sexualitet osv.), men stoppar det mig från att uttrycka dem? Självklart inte. Bryr jag mig om vad lagen säger? Självklart inte. Jag säger vad jag vill och gör precis som jag vill, och jag skiter totalt i vad media eller några mossiga politiker säger och tycker.

Jag har inte läst dags- eller kvällstidning på många år och jag har inte ens en aning om vad sossarnas nya partiledare heter (att de har en ny har jag däremot hört), och jag skiter fullständigt i om Sd har 5,7% eller 57%, jag gör likväl precis som jag vill. De som låter andra människor diktera hur de ska leva sina liv förtjänar att leva som slavar och må dåligt.
Okej...på tal om...vad?
Citera
2011-06-25, 10:25
Medlem
IshethZenunims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deliberately
Okej...på tal om...vad?
På tal om gnället om hur synd det är om Sd i trådens första inlägg. Hur vore det om du tog och läste det innan du skrev?
Citera
2011-06-25, 10:30
Medlem
St.Mosess avatar
Demokratur är socialdemokratisk tolkning av proletariatets diktatur vilket gör den mer subtil. Beskrivningen passar väl in på Sverige.
Citera
2011-06-25, 11:25
Medlem
Deliberatelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IshethZenunim
På tal om gnället om hur synd det är om Sd i trådens första inlägg. Hur vore det om du tog och läste det innan du skrev?
Tråden handlar om huruvida Sverige är en demokrati eller demokratur, och därför konstateras det att sverigedemokraterna behandlas på ett särskiljt sätt av de etablerade partierna och media. Tydligen så läser du in i detta konstaterande om trådens diskussionsämne ett, "gnäll" och babblar om totalt oväsentlig goja såsom att "det spelar ingen roll sålänge du skiter i hur samhället agerar mot dig".

Ingen talar om vad de tycker om Sveriges nuvaranda politiska situation utan konstaterar bara hur verkligheten ser ut och diskuterar definitionen av demokratur. Därför är ditt pladder av "skit i vad alla andra tycker" helt utanför sin kontext. Att du sedan helt missar målet med diskussionen och fått för dig i din egen ideologiskt förblindade förvilling att de som sympatiserar med SD tycker att det är "diktatur att SD inte får styra och ställa hur de vill" gör att du framstår som gravt sinnesförvirrad i ditt uppenbara egenskapade korståg mot alla med minsta nationalistisk hållning. Du hallucinerar fram vanföreställningar om vad som egentligen sagts i tråden och replikerar mot dessa inbillade inlägg i vad som framstår som egenframmanad aggressivitet i ditt debila sinnestillstånd.

Ingen i tråden är intresserad av "vem som lider av detta samhällstillstånd" eller huruvida du skiter i eller inte skiter i vad andra tycker.
Senast redigerad av Deliberately 2011-06-25 kl. 11:28.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in