2011-06-07, 20:13
Medlem
karusellens avatar
Lampan för avgaskontrollsystem har tänts i min Audi A4 tdi 2.0 2008.
Motorlampan inte den för partikelfiltret.
Har läst och frågat runt lite och det verkar som det kan vara vad som helst.
Idag när jag var inne hos Audi hade ingen tid just då sa de men jag kunde boka en tid för felsökning. Frågade pris och de sa 1800:-.
Kanske de bara kan koppla in sin "enhet" (VAGCOM hörde jag nån nämna) och radera minnet eller något.
Ska man verkligen behöva betala det för att de kanske ska släcka en liten lampa.
Är det för att jag bokat en tid för felsökning eller om jag sticker till en annan Audi kanske de fixar direkt? Någon som vet något?
Citera
2011-06-07, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karusellen
Lampan för avgaskontrollsystem har tänts i min Audi A4 tdi 2.0 2008.
Motorlampan inte den för partikelfiltret.
Har läst och frågat runt lite och det verkar som det kan vara vad som helst.
Idag när jag var inne hos Audi hade ingen tid just då sa de men jag kunde boka en tid för felsökning. Frågade pris och de sa 1800:-.
Kanske de bara kan koppla in sin "enhet" (VAGCOM hörde jag nån nämna) och radera minnet eller något.
Ska man verkligen behöva betala det för att de kanske ska släcka en liten lampa.
Är det för att jag bokat en tid för felsökning eller om jag sticker till en annan Audi kanske de fixar direkt? Någon som vet något?

Du kan köpa en egen vag-com kabel (som du kopplar mellan bilen och en laptop) med tillhörande programvara för 2500:- alt dyker det upp billigare varianter på blocket emellanåt!
Citera
2011-06-07, 20:41
Medlem
Du kan köpa en egen kabel för laptop eller ett instrument för 30 USD och uppåt om du söker på nätet.

Sök på obdII vag och klicka runt. Kina är billigast.

Eller så åker du på en annan verkstad, Mekonomen t ex. Kan aldrig vara lika dyrt som på Audi.
Senast redigerad av SuperKurt 2011-06-07 kl. 20:56.
Citera
2011-06-07, 20:47
Medlem
JoakimLinds avatar
Motorlampan lyser ju inte för att släckas utan för att något är fel.
Citera
2011-06-07, 20:48
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Hur långt har den gått?
Citera
2011-06-07, 21:57
Medlem
club01s avatar
Dom flesta VAG verkstäder har ett felsökningspaket som dom brukar köra med. Vi har 500-3000kr. Alltså från 500 till max 3000kr även om det tar 8 timmar att hitta felet. I dom flesta fall så räcker det inte bara med att koppla in datorn utan man behöver tillkommande felsökning med kontroller och eventuella mätningar/provkörningar mm. Visst det händer att man vet direkt vad felet är och då blir det ju 500kr i felsökning.
Lyser lampan så är det precis som du säger att det kan vara precis vad som helst. Går ju inte att bara radera bort utan det måste felsökas och kontrolleras vad som är fel. Sedan efter felet är funnet så kontaktar verkstaden dig om vad som är defekt och måste åtgärdas/bytas.

När skall folk fatta att det inte bara är inköpet på en bil som kostar pengar. Spelar ingen roll hur "ny" bilen är så går den sönder. Vissa har mer otur än andra men vad man en köper så kommer man få laga skiten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in