• 1
  • 2
2002-10-24, 17:51
Medlem
Nn mer n jag som r faschinerad av hypnosens mjligheter?
Vad tycker ni tex om estrad-hypnos (man har folk p tex en scen och hypnotiserar dem att gra div saker).
Jag har ocks fr mig att hypnos ska vara frbjudet att utva om man inte r utbildad lkare?
Detta tycker jag r sjukt, hypnos r vldigt bra och kan anvndas i mnga bra syften, idrottsmn kan tex genom sjlvhypnos dramatiskt frbttra sina resultat.
Det r dock inte som det framstlls i vissa tecknade filmer att man bara stirrar p ngon s r den hypnotiserad, det krvs ngot mer n s.

Jag r dock inte s insatt inom omrdet och hoppas att det finns ngra med erfarenheter dr ute.
Citera
2002-10-25, 04:10
Medlem
En brud jag knde hade en vldigt skrande laser blick vilket gjorde att varje gng vi hade gon kontakt kndes det som om hon lste mina tankar och sg ut information ur hjrnan p mig och det hjlpte fan inte att knppa p fingrarna.
Citera
2002-10-31, 13:38
Medlem
..r inte speciellt insatt i det hela, men lste en manual (p flashback?) om det hela, borde ju inte vara allt fr svrt att praktisera.. Ingen som har testat?
Citera
2002-10-31, 22:15
Medlem
Citat:
Jag har ocks fr mig att hypnos ska vara frbjudet att utva om man inte r utbildad lkare?

Jo, det gr nog under kvacksalverilagen (om det r terapeutisk hypnos). Dock inte bara lkare, ven tandlkare och psykologer. Svrt att f g nn vettig kurs i hypnos utan att jobba inom dessa omrden.

Har blivit hypnotiserad flera gnger, av psykolog, och kan sga att det r en rtt underlig upplevelse. Man kan sjunka vldigt lngt in i sig sjlv och hitta rtt intressanta saker. Eftert kan man bli lite "luddig", det r allmnnt ansett att man inte ska ge sig ut i trafiken efter en rejl session. Jag har dock bara blivit utsatt fr "intgende" hypnos, inte typen "du r en kyckling".
Citera
2002-11-01, 01:48
Medlem
Sk p hypnosis eller liknande p exempelvis DC.
Ni kommer skert hitta flera "ljudband".
Ladda ned ett par.
Stt p er stereohrlurar och lyssna p ngon d ni gr o lgger er.
Gr som gubben sger...
Helt underbart...
Otroligt avslappnande...
Men hypnos r inte "hypnos" som mnga tror. Att man kan f ngon att bli en kyckling eller f ngon att bertta sanningen. Du r medveten under sjlva hypnosen, men du r mer mottaglig fr suggestioner.
Du r mer mottaglig fr sublima meddelanden...
Hela idn med mnga av dessa sessionerna gr ut p att du fokuserar dig sjlv p att ngot, d kan du det.
Exempelvis, om du blundar och tnker att du inte kan ppna gonen, att de r fastklistrade, s kan du inte ppna dem. Inte s lnge du hller kvar tanken.
Samma sak gller d du blir hypnotiserad. Hypnotisren sger t dig att du knner dig avslappnad och du koncentrerar dig p det...
Lyssna p ett ljudband s frstr du...
Citera
2002-11-01, 11:28
Medlem
Citat:
Men hypnos r inte "hypnos" som mnga tror. Att man kan f ngon att bli en kyckling eller f ngon att bertta sanningen. Du r medveten under sjlva hypnosen, men du r mer mottaglig fr suggestioner.
Du r mer mottaglig fr sublima meddelanden...
Hela idn med mnga av dessa sessionerna gr ut p att du fokuserar dig sjlv p att ngot, d kan du det.
Exempelvis, om du blundar och tnker att du inte kan ppna gonen, att de r fastklistrade, s kan du inte ppna dem. Inte s lnge du hller kvar tanken.

Jo, meningen vid terapi med hypnos r till strsta del att ge personen sublima meddelanden som ska behandlas undermedvetet av personen efter sjlva sessionen. Angende det dr med gonen s tror jag snarare (av egen erfarnehet) att tanken att ppna dem inte ens faller en in. Om man verkligen ville ppna dem, exempelvis om ngot skulle hnda i rummet, s skulle det helt skert g. Men s lnge allt r normalt och sessionen gr p, s gr man det bara inte. Detta kan bero p att det r vldigt sknt att vara i hypnotiserat tillstnd, avslappat, lugnt, men det kan nog ven vara i respekt fr hypnotisren, som faktiskt sagt t en att sluta gonen.
Citera
2002-11-03, 12:22
Medlem
skippers avatar
Jag har ltit mig hypnotiserats ngra gnger. Blir vrldens kick faktiskt.

Vid ett tillflle fick jag 'order' om att min hand blev vldigt ltt och brjade svva.

Jag var ju helt medveten om allt och knde lite 'krypningar' i handen, men mer var det inte.

Eftert fick jag vittnesuppgifter om att min hand varit 20cm ver armstdet.
Citera
2002-11-05, 21:46
Medlem
Ja ljudband har jag provat och det ger en bra knsla, det bsta borde dock vara om man kunnde g till ngon som knner en, d skulle han/hon kunna ge en suggesioner som bygger p din personlighet och dina tankar.

T.ex om personen vet att du har ngon favorit frg eller ngon sysselsttning som du tycker om s skulle han kunna utnyttja detta och ge dig hypnos sessionen i form av en berttelse, Min storebror r ocks intresserad av detta omrde och han har med hjlp av kunskaper och erfarenheter konstruerat en berttelse som blandar enormt detaljerade beskrivningar och en god bit fantasi med hypnos suggesioner.

Jag vill ocks tillgga att hur bra hypnos fungerar r ngot som r enormt individuellt och det varierar mycket frn person till person. Det r t.ex mycket lttare att hypnotisera en som tror p hypnos n ngon som r motstndare, men ven de gr att hypnotisera bara man fr tillrkligt med tid p sig.
Citera
2002-12-02, 20:13
Medlem
r det sant att poliser och militrer r lttare att hypnotisera n andra.
Citera
2002-12-03, 21:14
Medlem
Jello biafras avatar
r mycket intresserad i mnet. Ngn som vet nn bra och utfrlig litteratur i mnet som kan rekommenderas?
Citera
2002-12-04, 08:23
Medlem
Du kan ju alltid brja med:

Citat:
F.L Marcuse "Hypnos". Prisma

Sedan finns det ngra lite torrare bcker som r skrivna i Sverige, som frmst handlar om praktisk medicinsk hypnos (som praktiseras av tandlkare exempelvis), br kunna finnas p ditt lokala bibliotek. Dr br ven Marcuses bok finnas, den r vldigt spridd. 8)
Citera
2002-12-07, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HSS
r det sant att poliser och militrer r lttare att hypnotisera n andra.

DEt knns inte srskilt logiskt, varfr just poliser och militrer?
Men hypnotiserbarheten dvs suggebiliteten (reserverar mig fr stavfel) skiljer oerhrt mycket frn person till person, den gr ocks att mta det gres om jag minns rtt med: Stanford Scale of Hypnotic Suggestibility (S.S.H.S) dr man utfr ngra olika tester.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in