Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-06-07, 09:38
Medlem
tomtemoors avatar
Jag har sagt upp mig från mitt jobb, där mina chefer är ena riktiga arslen. Det är ett kommunalt bolag (100% ägt av kommunen) och jag stör mig så in i helvete på att de äter "affärslunch" titt som tätt. Jag har själv blivit bjuden på "affärslunch" - en helt vanlig lunch på stan... Inget affär med den direkt. Vad finns det för regler kring detta?

Är också övertygad om att det myglas med annat, hotellnätter på lyxhotell m.m.
Båda två har senaste modellerna av mobiltelefoner, jobb - privat samma, vad gäller för sånt? Telefonräkningen står med all säkerhet det kommunala bolaget för.
Är också ganska säker på att upphandlingar inte fungerat korrekt heller.
Om det inte hade varit för att båda två är såna riktiga skitrövar hade jag förmodligen inte brytt mig men om jag kan så jävlas jag gärna lite...

Skulle gärna gräva lite i detta, så vitt jag förstår det är det offentliga uppgifter? Borde kunna gå att tipsa lokaltidningen om det även om det inte är miljonbelopp det rör sig om.
Citera
2011-06-07, 10:28
Medlem
lcdtvs avatar
Låt det vara.
Citera
2011-06-07, 10:38
Medlem
tomtemoors avatar
För att?
Citera
2011-06-07, 10:58
Medlem
Sätt åt dem hatar sånt där.

Skriv ett anonymt mejl där du säger att du är en journalist som tänker avslöja hur de fifflar med kommunens pengar och du ska publicera allt i lokaltidningarna. Om du får ett nervöst svar tillbaka, så fortsätt och gå faktiskt till lokaltidningarna och tipsa dem.

Får du inget svar, lägg ner, ta en kaffe och börja skriv den nya CV:n

Lycka till!
Citera
2011-06-07, 11:04
Medlem
tomtemoors avatar
Jag avkyr också fiffel och båg. Dock så ska jag erkänna att jag förmodligen hade låtit saken bero om inte chefern varit såna uppstoppade praktrövar
Det bästa är nog att gräva lite, bokföring och liknande är såvitt jag förstått offentliga handlingar och sedan lämna in alltihop till lokaltidningen. Alternativt skriva en insändare med alla "bevis".
Jag har redan ett nytt jobb, så cv behövs inte just nu
Citera
2011-06-07, 11:38
Medlem
Är du sann?

Om du hittar en (1) enda Kommun där det inte äts på kort osv...då kan du ju höra av dig.

Kolla Politiker,de har Partikonvent i Åre på vintern och Almedalen på sommaren.
-Tror du det kostar herrarna något privat?
Citera
2011-06-07, 11:53
Medlem
tomtemoors avatar
Om jag kan, så ska jag jävlas med mina chefer. Det är det som saken handlar om främst, i andra hand om att det är jävligt störigt när det fuskas och äts "affärsluncher" i kommunala bolag.
Citera
2011-06-07, 12:56
Medlem
MidasMulligans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomtemoor
Jag har sagt upp mig från mitt jobb, där mina chefer är ena riktiga arslen. Det är ett kommunalt bolag (100% ägt av kommunen) och jag stör mig så in i helvete på att de äter "affärslunch" titt som tätt. Jag har själv blivit bjuden på "affärslunch" - en helt vanlig lunch på stan... Inget affär med den direkt. Vad finns det för regler kring detta?

Är också övertygad om att det myglas med annat, hotellnätter på lyxhotell m.m.
Båda två har senaste modellerna av mobiltelefoner, jobb - privat samma, vad gäller för sånt? Telefonräkningen står med all säkerhet det kommunala bolaget för.
Är också ganska säker på att upphandlingar inte fungerat korrekt heller.
Om det inte hade varit för att båda två är såna riktiga skitrövar hade jag förmodligen inte brytt mig men om jag kan så jävlas jag gärna lite...

Skulle gärna gräva lite i detta, så vitt jag förstår det är det offentliga uppgifter? Borde kunna gå att tipsa lokaltidningen om det även om det inte är miljonbelopp det rör sig om.

Är det en stor eller liten kommun?
Citera
2011-06-07, 13:02
Medlem
tomtemoors avatar
Tydligen bor det cirka 20 000 i kommunen där företaget finns. Det är väl en liten, möjligtvis mellanstor kommun? Har det någon betydelse?
Citera
2011-06-07, 13:07
Medlem
jimguss avatar
Här kan du läsa lite kring representation:

http://www.skatteverket.se/rattsinfo...c80002654.html
Citera
2011-06-07, 13:08
Medlem
tuzzens avatar
Låt saken vara eftersom du själv har varit med på dessa luncher och gör du något så får du också räkna med att bli granskad under lupp.
Citera
2011-06-07, 13:18
Medlem
tomtemoors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuzzen
Låt saken vara eftersom du själv har varit med på dessa luncher och gör du något så får du också räkna med att bli granskad under lupp.

Jag har blivit bjuden på lunch en gång, kan stå för det. Och bli granskad.
Jag har själv inte tillgång till något företagskort eller liknande, och har aldrig betalat privata luncher, mobiltelefoner eller hotellnätter med företagskort. Däremot så har ju ina chefer gjort det, och eftersom det är kommunalt bolag så kan det nog bli skriverier
När de dessutom varit i blåsväder tidigare gällande bland annat upphandlingar så är det nog inte så svårt att få lokalpressen att nappa...
Ett naonymt tips så är saken förhoppningsvis i rullning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in