2011-06-07, 18:56
Medlem
RadioGaGas avatar
För att klara dig ekonomiskt utan central måste du ta ut mycket höga taxameterpriser. Eftersom inte många kommer vilja åka med dig måste du vara extremt dyr för att det ska löna sig med de få körningar du kommer få. Det finns redan många liknande taxibilar som lurar Stockholms turister på det här sättet. Men om du tar upp fel kund så räkna med att åka på däng.
Citera
2011-06-07, 19:18
Medlem
Mvks avatar
Fyfan va vidrigt.
du ska alltså frivilligt ansluta dig till slusken som kallas friåkare.
Gör vad du vill men kom ihåg att friåkare anses sliskiga, giriga och 99% av all skit som taxichaufförer står bakom i form av våldtäkter, rån och fiffel är utförda av antingen friåkare eller svarttaxi.

Tänkt dig för jävligt nog.
Kör hellre för Taxi sthlm så slipper du oroa dig för skatter, bränslekostnader, verkstadstid, slitage, osv osv.
Jag jobbar själv som taxichaufför och ser varje natt hur friåkare beter sig.
Bryter mot trafikregler, tar hutlösa priser, kan knappt svenska, brusar upp som mongon om man konfronterar dom.
Taxichaufförer över lag ses på med skepsis är du dessutom friåkare slåss du om en hedrande sistaplats tillsammans med svarttaxi.
Citera
2011-06-07, 20:03
Medlem
citizeninsanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
För att få in dessa 40 000:- som friåkare i stockholm så är du i princip tvungen att ta skyhöga priser då dina kunder kommer att bli få, p.ga det någon skrev innan att stockholmarna skyr friåkarna som pesten (tack vare de höga priser du kommer bli tvungen att ta). Så du har i princip bara turister och extremt fulla människor som kan betala din lön.

Så vill du leva på 7-9000:- per månad på ett jobb där kunderna i 99% av fallen känner sig lurade så kör i vind. Mitt tips är att lägga ner hela idén och börja sälja sex istället. Ska man prostituera sig kan man lika väl gå hela vägen.

TS kanske kan kombinera dessa tjänster. "Jag kan knulla dig till Arlanda".

Allvarligt talat: Kämpa på TS! Det finns friåkare som får det att gå runt.
Citera
2011-06-07, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emma18
Exempelvis kan man gå in med 100k i startkapital i aktiebolaget. Sen köper bolaget en bil, taxameter, och annat krafs med bolagets pengar (bilen kan du låta bolaget köpa från dig själv om du har en sen innan). Alternativt om man inte har en bil kan man köpa den på avbetalning, d.v.s. låna pengar för att köpa bilen. Det är fullt tillåtet att starta ett aktiebolag med lånade pengar så länge långivaren är medveten om detta.

Angående att köra för exempelvis Taxi Stockholm: För att få koppla sitt eget åkeri till Taxi Stockholm krävs att man redan har kört hos en stor växel (via en annan åkare) i 18 månader. Misstänker att de andra bolagen har samma sak, så att koppla sitt eget företag till en växel är inte aktuellt. För att överhuvudtaget få köra under "Taxi Stockholm-flagg" så vill de att man ska ha 2 års körerfarenhet i Stockholm för att lära sig hitta. Vet inte hur hårda de är på den punkten, man kanske kan ljuga lite och förlita sig på GPSen.

Nu vet jag inte vad du har för praktisk erfarenhet av detta ämne. Jag vet att jag för tre år sedan gick igenom fasen från start till slut.
Aktiekapitalet på den tiden var 100 000.-

För att komma igång med mitt AB så var jag alltså tvungen att privat trolla fram 100 000:- för att sätta i mitt AktieBolag. Iom att jag var lite stressad valde jag att köpa ett Standardbolag för ca 8500.- ett sk "grundstenen" bolag. Alltså så satt jag som privatperson in 100 000:- på deras konton, och fick tillbaka ett eget AktieBolag med ca 91500.- på ett företagskonto.

Att köpa en bil från sig själv är enbart dumt - eftersom att handla bil av privatperson = ingen avdragbar moms. Det förlorar man en hel del pengar på. Köper man en ny bil, så vill man ju således inte, och kan inte ta av bolagets pengar heller. Om du förbrukar mer än hälften av bolagets kapital, så skall en kontrollbalansräkning ske och bolaget ska egentligen försättas i KK. Således "på min tid" så var 50 000:- låsta på kontot och fick INTE röras till något sådant. Idag är det ju 25000:- då om man väljer att ha 50 000.- i aktiekapital.

För att få trafiktillstånd hos Transportstyrelsen så måste man ha ett belopp om 100 000:- på sitt företagskonto i tillgängliga likvider. Och utöver dessa 100 000.- så skall ytterligare 50 000.- finnas för varje extrabil man införskaffar.

Så ja. Det är inte helt lätt att börja från Scratch och starta en taxifirma om man vill göra allt på rätt sätt.
Citera
2011-06-08, 00:05
Medlem
Chrillos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BIC5
Hej.

Jag planerar på att flytta till Stockholm o köra Taxi i två år. Men det finns något jag irriterar mig på, av allt du tjänar får du endast behålla 36% av det, centralen tar resten, eller hur?

Därför vill jag köra själv istället, ingen central, bara jag en mobil telefon och en iPad.

Sammanfattningsvis vill jag köra runt med en miljövänlig bil i områden där folk ofta handlar, arbetar eller dricker och hoppas på att dem vill hoppa in i min bil.

Skulle detta fungera?? Hur tror ni att jag kan förbättra affärsidén (om man kan kalla det så, lol).

Förresten hur mycket är det en taxiförare ska betala? Finns det extra skatt man ska betala eftersom man förmodligen anses vara ett "företag"?

Svar uppskattas. Tack.
Du är åt helvete för dåligt insatt och slänger ur dig massa påståenden. Min spontana rekation är att du är för korkad att köra taxi.
Släpp det!
Citera
2011-06-08, 00:18
Medlem
bastard.s avatar
Mitt tips är att du tar ett taxilegg och kör ett par år som chaufför och lär dig hur taxivärlden fungerar först. Taxiåkeri är riktigt dåligt att pyssla med då det finns så små marginaler. Dom säger att det tar cirka 5 år innan man går runt med en taxibil och börjar tjäna mer pengar än en vanlig anställd chaufför.

Att köra runt som friåkare är bara skit. Dels så har allmänheten lågt förtroende för dessa patrask och sedan så är din marknad enbart helgerna då det finns mycket folk längs gatorna, men å andra sidan så konkurrerar du med 100 andra friåkare på samma gata.

Slutord: kör som anställd eller sök dig till något annat - taxiåkeri innebär bara JOBB JOBB JOBB JOBB och ingen lönsamhet.
Citera
2011-06-08, 00:41
Medlem
Rullstolstaxi ansluten till kurir måste vara bästa dealen numer.
Kommer det ingen rullstolsåkare kör du som vanligt, dessutom kan du tex ta kunder som köpt en stor TV, den går ju in i rullstolsutrymmet.
Citera
2011-06-08, 01:11
Medlem
bastard.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D Roger.
Rullstolstaxi ansluten till kurir måste vara bästa dealen numer.
Kommer det ingen rullstolsåkare kör du som vanligt, dessutom kan du tex ta kunder som köpt en stor TV, den går ju in i rullstolsutrymmet.

En Caravelle kostar 700.000 kr. Värt? NOPE.
Citera
2011-06-08, 01:19
Medlem
GeeStyles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BIC5
1. Vill endast jobba i två år, efteråt är jag gammal nog att utbildas till trafiklärare. Inget permanent.

2. Har mycket erfarenhet bakom ratten...

Lilla gubben, är du för ung för att bli trafiklärare är du nog för ung för att ta taxikörkortet (21).

Att du har "erfarenhet bakom ratten", alltså kört bil i ett år räcker nog inte.
Citera
2011-06-08, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bastard.
En Caravelle kostar 700.000 kr. Värt? NOPE.
Nje, det är mer en förlängd och förhöjd golf caddy. Kostar runt hälften. Kom ihåg att det är fast taxa, det gör att om du är snabb kan du ofta göra 400kr på 15 min "körning". Och normalt får ju färdtjänstföraren stå och vänta "gratis" medan den sjuke ska ta sig till taxin, packa in rullatorn, sätta sig, få på bälte, SEN dras kortet och det börjar ticka. När personen ska ut, samma visa. Här får du ju en klumpsumma där det här extrarabetet, och mer därtill, ska ingå, själva körningen är ju ofta till sjukhuset, eller vårdcentralen och för att ta ett exempel så kostar det under 100 sek för mig med 48kr i framkörning att åka till vårdcentralen.

Den handikappade får sitta i ett skåp där rullstolen har en perfekt plats att stå.
Det är däremot lite knepigt när man har mycket saker med sig och ska ha in dem i bagaget då man ju byggt bagaget för att härbergera en rullstol och inte väskor, påsar och annat. Men det får ju chauffören fixa med, han lär ju lära sig rätt snabbt och utrymmet är ju gigantiskt, som sagt, tror du kan ta en 50" tv i kartong och få in.
Citera
2011-06-08, 01:44
Medlem
bastard.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D Roger.
Nje, det är mer en förlängd och förhöjd golf caddy. Kostar runt hälften. Kom ihåg att det är fast taxa, det gör att om du är snabb kan du ofta göra 400kr på 15 min "körning". Och normalt får ju färdtjänstföraren stå och vänta "gratis" medan den sjuke ska ta sig till taxin, packa in rullatorn, sätta sig, få på bälte, SEN dras kortet och det börjar ticka. När personen ska ut, samma visa. Här får du ju en klumpsumma där det här extrarabetet, och mer därtill, ska ingå, själva körningen är ju ofta till sjukhuset, eller vårdcentralen och för att ta ett exempel så kostar det under 100 sek för mig med 48kr i framkörning att åka till vårdcentralen.

Den handikappade får sitta i ett skåp där rullstolen har en perfekt plats att stå.
Det är däremot lite knepigt när man har mycket saker med sig och ska ha in dem i bagaget då man ju byggt bagaget för att härbergera en rullstol och inte väskor, påsar och annat. Men det får ju chauffören fixa med, han lär ju lära sig rätt snabbt och utrymmet är ju gigantiskt, som sagt, tror du kan ta en 50" tv i kartong och få in.

Men då säger vi att Ts kan köpa sig en taxibil och tjäna multum då eftersom att D roger säger att man kör in hundratals i timmen LÄTT utan ansträning och gör feta vinster. För så låter det på dig - en rullstolstaxi så löser sig resten.
Citera
2011-06-08, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeeStyle
..
Taxi, 21. Handledare (övningskörning), 24.

Och i båda fallen ska man ha haft körkort ett tag. Taxi, 2år. Som handledare vet jag inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in