Kör för bolag istället.
Själv får jag 38% 13% sem.er och sedan betalar arbetsgivaren in arbetsgivaravgift på det så det är över 50% av det inkörda som läggs på dig totalt. Sedan på det bränslekostnader, reparationer osv som du inte behöver oroa dig för själv (om du kör för annan åkare).
Ska du dessutom bara köra ett par år blir det mycket jobb.
Prov och avgifter för att starta ditt åkeri.
Ekonomiska krav.
Hålla bilen i skick osv...
För att sedan lägga ner allt om 2år?!!
Friåkare står alltid längst fram i taxikön. Varför? Inte många vill åka med dem och de står och väljer ut sina kunder för att inte förlora platsen då de vet att om dom inte gör en resa av viss längd tjänar dom så lite iom att dom sedan kommer få vänta länge innan dom får en ny.
Vad ska du göra dåliga dagar då inga är ute och åker? Kör du för bolag kan du fortfarande få förbeställningar och färdtjänst beroende på bolag. Färdtjänst är ju inte lika bra betalt men en dag utan kunder är det guld värt och kan skapa en duglig kassa.
Kör för bolag och annan åkare och får 20-25k i lön. Väldigt bra med tanke på hur lite man behöver göra för att få sitt taxilegg och jobb efter det. Går bilen sönder behöver jag inte oroa mig vilket är skönt med tanke på hur mycket bilen rullar.
Edit:
Och vad får dig att tro att du skulle tjäna bättre?
Tror du att friåkare har fått sina bilar, försäkring osv gratis av staten?
Sen en dag tankar du bensin i din diesel och måste punga upp 20.000 eller något annat missöde. Vart kommer dom pengarna ifrån? Jo, din lön.
Varför tror du friåkare tar hutlösa priser (i vissa fall över dubbla mot etablerade bolag) för? Vi som tillhör bolag tjänar bra trotts att vi har taxor på halva priset och måste inte lura fulla kunder för att få bröd på bordet.