2011-06-07, 08:44
Medlem
kaaalis avatar
Om du är svenne tror jag du kan klara din bra som svart-taxi-chaffis. Är inte sådan själv men jag vet väldigt många som inte vill åka med invandrade.
Citera
2011-06-07, 13:23
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Issue
...
I Stockholm hade jag nog aktat mig för att vara friåkare dock. Dom får inte vara på många ställen där stora bolag får vara. Sen blåser dom folk rätt mycket och det vet stockholmarna och väljer därav hellre stora bolag. Obs att det här är bara en uppfattning jag fått, kanske inte stämmer helt.
...
Du har helt rätt i att man väljer bort friåkarna som van taxiresenär i Stockholm, iaf om det inte är någon man känner till och litar på. Till TS skulle jag rekommendera att du försöker hitta en bra åkare som kör för Taxi Stockholm, Kurir, 020 eller Top Cab. Det är nog lite väl mycket jobb att starta upp en egen rörelse om du bara tänker köra i två år.

My five cents.
Citera
2011-06-07, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BIC5
1. Vill endast jobba i två år, efteråt är jag gammal nog att utbildas till trafiklärare. Inget permanent.

2. Har mycket erfarenhet bakom ratten.

3. Försök ej bli världens rikaste man bakom ratten.

Så jag anser inte att det är dumt eller naivt av mig att försöka.

Tack för svaren i alla fall.

Fick ett intressant svar, att man får mer betalt om man har en egen bil men ändå kopplar sig till en växel, till skillnad från att man använder företagets bil.

Tack!

-------------

edit :

Väldigt bra svar, tack!

Till att börja med måste du ha ett företag. Antingen en enskild firma, eller ett akitebolag. Själv valde jag att starta ett Aktiebolag.

Sedan måste du ansöka om tillstånd osv hos Transportstyrelsen. Sen måste du gå en kurs "BLIV-kurs" för att få bli egenföretagare. Sen måste du självklart även ha taxi-kort.

Sen ska du köpa en bil, en taxameter, en kortbetalningsmaskin och knyta abbonemang på den osv.

Sen kan du börja köra.
Om du lyckas köra in 40 000:- första månaden så har du gjort bra ifrån dig.
Av dom 40 000 ska mellan 15-20 000 betalas på bilen (avbetalning, bränsle, service, däck osv). Om du sedan vill ha ut lite pengar av dom 20 000 som är kvar, så får du först betala arbetsgivaravgifter och sedan den vanliga inkomstskatten.
Kvar att ta i lön ca 8-10 000:- på en månad.

Iom att du valde att starta ett AB, så kostade det dig 50 000 (aktiek0wapital) och du måste dessutom ha 100 000 på företagskontot för att ens få trafiktillståndet, så troligtvis har du lån på detta, som du betalar av månadsvis a ca 1000 per månad. Kvar att leva på: 7-9000:- per månad. Och då har du jobbat ca 200 timmar för dom pengarna.

Lycka till i din taxikarriär.
Citera
2011-06-07, 13:54
Medlem
Davideks avatar
Varför inte bara starta sitt eget företag då? Så kör du ensam. Vet inte hur sånt funkar och kostar så det kanske suger. Se till att ha en ren, modern bil med massa stickers och bra logga. Ingen kliver in i en taxi som det bara står TAXI på. Kör du miljövänligt ska du ha ett löv på sidan av bilen osv. Och luras inte snälla. Lycka till
Citera
2011-06-07, 14:18
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Till att börja med måste du ha ett företag. Antingen en enskild firma, eller ett akitebolag. Själv valde jag att starta ett Aktiebolag.

Sedan måste du ansöka om tillstånd osv hos Transportstyrelsen. Sen måste du gå en kurs "BLIV-kurs" för att få bli egenföretagare. Sen måste du självklart även ha taxi-kort.

Sen ska du köpa en bil, en taxameter, en kortbetalningsmaskin och knyta abbonemang på den osv.

Sen kan du börja köra.
Av dom 40 000 ska mellan 15-20 000 betalas på bilen (avbetalning, bränsle, service, däck osv). Om du sedan vill ha ut lite pengar av dom 20 000 som är kvar, så får du först betala arbetsgivaravgifter och sedan den vanliga inkomstskatten.

Iom att du valde att starta ett AB, så kostade det dig 50 000 (aktiek0wapital) och du måste dessutom ha 100 000 på företagskontot för att ens få trafiktillståndet, så troligtvis har du lån på detta, som du betalar av månadsvis a ca 1000 per månad. Kvar att leva på: 7-9000:- per månad. Och då har du jobbat ca 200 timmar för dom pengarna.

För att få in dessa 40 000:- som friåkare i stockholm så är du i princip tvungen att ta skyhöga priser då dina kunder kommer att bli få, p.ga det någon skrev innan att stockholmarna skyr friåkarna som pesten (tack vare de höga priser du kommer bli tvungen att ta). Så du har i princip bara turister och extremt fulla människor som kan betala din lön.

Så vill du leva på 7-9000:- per månad på ett jobb där kunderna i 99% av fallen känner sig lurade så kör i vind. Mitt tips är att lägga ner hela idén och börja sälja sex istället. Ska man prostituera sig kan man lika väl gå hela vägen.
Citera
2011-06-07, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Mitt tips är att lägga ner hela idén och börja sälja sex istället. Ska man prostituera sig kan man lika väl gå hela vägen.

Det var lite dit jag ville komma också men genom att påvisa detta med ett räkneexempel.....
Citera
2011-06-07, 14:50
Medlem
fizys avatar
Smäll upp ett bolag, stripea din bil bara.
Kommer säkerligen fungera. Men tänk på värdeminskningen av bilen, bensinen. vilket taxibolagen annars står för.

Gör som du nämnde, ställ dig vid klubbar, flygplatser osv. Tänk även på att det finns en viss rånrisk om du hanterar kontanter.
Citera
2011-06-07, 14:55
Medlem
GrovBenstommes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaaali
Om du är svenne tror jag du kan klara din bra som svart-taxi-chaffis. Är inte sådan själv men jag vet väldigt många som inte vill åka med invandrade.

Men blir det inte lite tvärt om då? Det finns så få som kör så de som kör måste vara lite luriga.
Citera
2011-06-07, 15:20
Medlem
Struttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N I K E M A N

Sen kan du börja köra.

Lycka till i din taxikarriär.

Bara ett förtydligande. Det kostar inte 50 000 att starta ett AB. Du måste ha så mycket pengar i firman. Exempelvis genom en bil...
Citera
2011-06-07, 15:46
Medlem
Kör för bolag istället.

Själv får jag 38% 13% sem.er och sedan betalar arbetsgivaren in arbetsgivaravgift på det så det är över 50% av det inkörda som läggs på dig totalt. Sedan på det bränslekostnader, reparationer osv som du inte behöver oroa dig för själv (om du kör för annan åkare).

Ska du dessutom bara köra ett par år blir det mycket jobb.

Prov och avgifter för att starta ditt åkeri.
Ekonomiska krav.
Hålla bilen i skick osv...

För att sedan lägga ner allt om 2år?!!

Friåkare står alltid längst fram i taxikön. Varför? Inte många vill åka med dem och de står och väljer ut sina kunder för att inte förlora platsen då de vet att om dom inte gör en resa av viss längd tjänar dom så lite iom att dom sedan kommer få vänta länge innan dom får en ny.

Vad ska du göra dåliga dagar då inga är ute och åker? Kör du för bolag kan du fortfarande få förbeställningar och färdtjänst beroende på bolag. Färdtjänst är ju inte lika bra betalt men en dag utan kunder är det guld värt och kan skapa en duglig kassa.

Kör för bolag och annan åkare och får 20-25k i lön. Väldigt bra med tanke på hur lite man behöver göra för att få sitt taxilegg och jobb efter det. Går bilen sönder behöver jag inte oroa mig vilket är skönt med tanke på hur mycket bilen rullar.

Edit:

Och vad får dig att tro att du skulle tjäna bättre?

Tror du att friåkare har fått sina bilar, försäkring osv gratis av staten?

Sen en dag tankar du bensin i din diesel och måste punga upp 20.000 eller något annat missöde. Vart kommer dom pengarna ifrån? Jo, din lön.

Varför tror du friåkare tar hutlösa priser (i vissa fall över dubbla mot etablerade bolag) för? Vi som tillhör bolag tjänar bra trotts att vi har taxor på halva priset och måste inte lura fulla kunder för att få bröd på bordet.
Senast redigerad av Albinbror 2011-06-07 kl. 16:00.
Citera
2011-06-07, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strutten
Bara ett förtydligande. Det kostar inte 50 000 att starta ett AB. Du måste ha så mycket pengar i firman. Exempelvis genom en bil...

Hur ska han köpa en bil utan pengar? Köpa en på avbet? Brukar man inte behöva lägga en kontantinsats? Om han handlar bilen på avbetalning - hur ska han då kunna ha bilen som "kapital" när han inte äger den?
Citera
2011-06-07, 17:56
Medlem
Emma18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N I K E M A N
Hur ska han köpa en bil utan pengar? Köpa en på avbet? Brukar man inte behöva lägga en kontantinsats? Om han handlar bilen på avbetalning - hur ska han då kunna ha bilen som "kapital" när han inte äger den?

Exempelvis kan man gå in med 100k i startkapital i aktiebolaget. Sen köper bolaget en bil, taxameter, och annat krafs med bolagets pengar (bilen kan du låta bolaget köpa från dig själv om du har en sen innan). Alternativt om man inte har en bil kan man köpa den på avbetalning, d.v.s. låna pengar för att köpa bilen. Det är fullt tillåtet att starta ett aktiebolag med lånade pengar så länge långivaren är medveten om detta.

Angående att köra för exempelvis Taxi Stockholm: För att få koppla sitt eget åkeri till Taxi Stockholm krävs att man redan har kört hos en stor växel (via en annan åkare) i 18 månader. Misstänker att de andra bolagen har samma sak, så att koppla sitt eget företag till en växel är inte aktuellt. För att överhuvudtaget få köra under "Taxi Stockholm-flagg" så vill de att man ska ha 2 års körerfarenhet i Stockholm för att lära sig hitta. Vet inte hur hårda de är på den punkten, man kanske kan ljuga lite och förlita sig på GPSen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in