2011-06-07, 03:41
Medlem
f000ls avatar
Överbefolkning, kommande oljebrist, klimatförändringar, svält, osv och allt som kommer komma ur detta elände, ja, framtiden ser då inge vidare trevlig ut borde jag väll säga. Att tyda av den information jag fått hittills så var det väll dags att börja förbereda sig inför det globala sammanbrottet för ett par år sedan för att kunna överleva den kommande tiden. Men nu har man ju inte det, men kanske, förhoppningsvis, är det ännu inte för sent. Men innan man drar på sig ett sånt gigantiskt projekt som att bli självförsörjande så vill man ju vara säker på sin sak. Och därför vänder jag mig till er för råd om litteraturtips berörande detta ämne. Ifall ni vet någon trovärdig bok som är up-to-date vilken antingen har tesen att allt kommer skita sig eller tesen att allt kommer ordna sig, så vore jag enormt tacksam ifall du kunde tipsa mig om den
Citera
2011-06-07, 04:36
Bannlyst
Collapse av Jared Diamond kan kanske vara något.
Citera
2011-06-07, 16:58
Medlem
f000ls avatar
Verkar vara precis vad jag är ute efter, nästan. Läste lite recensioner och dylikt om boken och den handlar ju om kollapser av samhällen, men det verkar som att den behandlar samhällskollapser i överlag, istället för att handla om den situation vi befinner oss i just nu. Det blir utan tvekan att läsa boken för förståelse om tidigare civilisationers fall och orsakerna till detta, men det jag främst är ute efter är en bok som analyserar helhetsbilden av de problem vi står inför nu idag och de kommande åren framöver. Eller gör Collapse detta och jag har fått mig en missuppfattning?
Citera
2011-06-07, 21:47
Medlem
MissTeheran2009s avatar
Vad du är ute efter är Gerald Celentes verk. Om han har skrivit böcker eller ej vet jag inte, men han skriver och talar bland annat om sånt där
Citera
2011-06-09, 06:59
Medlem
f000ls avatar
Tack för tipset. Jag har kollat upp en del om honom och ja, det är exakt vad jag är ute efter. Tyvärr har han inte släppt någon bok sedan -98 vilken måste vara rätt så efter. Det finns ju dock en hel del videos och liknande av honom, men jag måste ha tillgång till materialet i skriftlig form, och det verkar inte finnas allt för gott om utförlig sådan. Men det blir till att leta upp artiklar för utskrivning av honom, men ifall någon känner till en bok, rapport eller någonting som handlar om EXAKT det Gerald Celentes förutspår så är tips väldigt uppskattat! =)
Citera
2012-02-16, 16:00
Medlem
HeavyPops avatar
Det finns en bok som heter Kollaps skriven av en svensk Jonas nånting som tydligen ska vara väldigt bra. Den handlar om de tre E:na; ekonomi, energi, och ekologi.
Verkar vara en bra bok, ska hålla ögonen öppna.
Citera
2012-04-16, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeavyPop
Det finns en bok som heter Kollaps skriven av en svensk Jonas nånting som tydligen ska vara väldigt bra. Den handlar om de tre E:na; ekonomi, energi, och ekologi.
Verkar vara en bra bok, ska hålla ögonen öppna.

En riktigt bra bok, kan rekommendera den! Författaren heter för övrigt David Jonstad.
Citera
2012-04-16, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plaffen
En riktigt bra bok, kan rekommendera den! Författaren heter för övrigt David Jonstad.

EDIT: här är boken på adlibris: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9170376352
Citera
2012-04-18, 13:12
Medlem
Ett kollapsande samhälle består av institutionalisering, historiskt också av invardering tillsammans med institutionalisering.

Problemet i dagens samhälle är inte olja och allt det där andra nonsens som ts pratar om. Det är byråkrati.

Som jag ser dagens samhälle är det en planerad byråkrati där stora förändringar kommer äga rum, utifrån påhittade problem.
Citera
2012-05-08, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pierce & Pierce
Ett kollapsande samhälle består av institutionalisering, historiskt också av invardering tillsammans med institutionalisering.

Problemet i dagens samhälle är inte olja och allt det där andra nonsens som ts pratar om. Det är byråkrati.

Som jag ser dagens samhälle är det en planerad byråkrati där stora förändringar kommer äga rum, utifrån påhittade problem.

I boken "Kollaps" tar författaren även upp detta problem. Han resonerar även kring att detta var en stor anledning till Roms fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in