• 1
  • 2
2011-06-07, 01:23
Medlem
Querls avatar
Kom att tnka p att Hitler var frn sterrike. Hade han drmed en dialekt som avvek frn "rikstyskan"? Jag kan sjlv inte tyska s jag har ingen mjlighet att bedma detta.
Citera
2011-06-07, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Querl
Kom att tnka p att Hitler var frn sterrike. Hade han drmed en dialekt som avvek frn "rikstyskan"? Jag kan sjlv inte tyska s jag har ingen mjlighet att bedma detta.

Verkar s, frn wikipedia: Speciellt i sdra delen av det tyska sprkomrdet (sdra Tyskland, Schweiz, sterrike) skiljer sig dialekterna avsevrt frn standardsprket.
Citera
2011-06-07, 01:28
Medlem
Ja, han talade en tyska som frmodligen ansgs vara bonnig av rikstyskarna.
Citera
2011-06-07, 01:29
Medlem
Jag har en kollega frn polen som r lrare i tyska och drfr ger support p tyska. Hon sger att hon har vldigt svrt att frst folk frn Schweiz, och skert sterrike ocks. Men det r vl som nr en stockholmare ska frst grov sknska eller dialekter frn t.ex. verkalix.
Citera
2011-06-07, 01:31
Medlem
viking76s avatar
Han ville ju utrota dialekterna och infra en rikstyska. Han pratade vl rikstyska i officiella sammanhang, men privat med sina nrmaste fll han skert tillbaka i sin dialekt.

Hitler lr ocks ha sagt att Sachsiskan var den fulaste av alla tyska dialekter, det skulle bli den frsta dialekten att utplna. Jag kommer ihg denna uppgift frn Hitlers biografi d jag sjlv har rtter frn Sachsen.
Citera
2011-06-07, 01:37
Medlem
sommarlovs avatar
Vid ett besk i nord-tyskland fick jag hra att det r syd-tyskarna som r de "riktiga" tyskarna.
Kanske pratade Hitler vad vi skulle kalla "riks-tyska"...?
Citera
2011-06-07, 01:43
Medlem
Juvelidiots avatar
Har sett/lst/hrt nnstans att den tyska som flera tunga partimedlemmar hll sig med under offentliga tal, dribland Hitler, var en verdrivet skarp och "arg" hitte-pdialekt.

Jmf med t ex den konstlade svenska som terfinns i filmer frn 30-40-talen som var en vardagligare variant av vlartikulerat teatersprk (detta var med i ett avsnitt av Svenska dialektmysterier vill jag minnas)

Huruvida Adolf pratade mrkligt privat har jag ingen aning om...
Citera
2011-06-07, 09:18
Medlem
Isets avatar
sterrikisk tyska skiljer sig frn rikstyskan ven om denna lrs ut i skolan. Grov dialekt talar man hemma. Hitler br ha kunnat tala "begripligt", men det hrs i talmelodi att han hr hemma i sterrike. ven dr varierar dialekter mycket, precis som i Sverige. Talar sjlv Wien-dialekt och har ibland problem att frst folk frn alperna. Men jag gissar p att dom flesta frstod honom, om inte annat efter att ha hrt hans maraton-tal i flera r...
Citera
2011-06-07, 16:27
Medlem
BandieraRossas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juvelidiot
Huruvida Adolf pratade mrkligt privat har jag ingen aning om...

Det finns en anledning till det: Hitler ville inte frstra bilden av sig sjlv som karismatisk talare och drfr sg han till att inspelningar av honom privat sllan ndde ut. Det finns dock ett ganska lngt klipp, inspelat p ett finskt tg, dr han talar i normal samtalston. Det lter verkligen inte som den Hitler vi knner, kan jag sga.
Citera
2011-06-07, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BandieraRossa
Det finns en anledning till det: Hitler ville inte frstra bilden av sig sjlv som karismatisk talare och drfr sg han till att inspelningar av honom privat sllan ndde ut. Det finns dock ett ganska lngt klipp, inspelat p ett finskt tg, dr han talar i normal samtalston. Det lter verkligen inte som den Hitler vi knner, kan jag sga.
Som ni kan hra s talade han klart dialektalt.
http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&...&t=1068&a=4549
Citera
2011-06-07, 16:32
Medlem
BandieraRossas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_zz
Som ni kan hra s talade han klart dialektalt.
http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&...&t=1068&a=4549

Han har en helt ljligt djup basrst, i alla fall - och visst lter det knappast som den standardtyska man fick lra sig i skolan.
Citera
2011-06-07, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BandieraRossa
Han har en helt ljligt djup basrst, i alla fall - och visst lter det knappast som den standardtyska man fick lra sig i skolan.
Denna inspelning r frn 04.06.1942 d.v.s lngt innan Stalingrad. Notera hur desperat han lter nr han talar om den ovntade styrkan hos den ryska besten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in