• 1
  • 2
2011-06-07, 01:03
Medlem
Killen slutade tvärt blogga om sin kommande rikedom, tror han var lärare och skulle spara sig till miljonen.

Någon som vet vad som hände?
Citera
2011-06-07, 01:13
Medlem
Nu vet jag inte exakt vem du syftar på då det finns ett antal liknande bloggar, men den mest kända är miljonär innan 30.

Han nådde miljonen och sedan slutade han skriva.
Bloggen finns dock fortfarande kvar: http://miljonar.blogspot.com/
Citera
2011-06-07, 05:36
Medlem
Det går ju inflation i miljonärsbloggar. Bästa jag läst var "Miljonär innan 30", som nämnt, då killen uppdaterade ofta och ständigt med underhållande info om hans vardag. De flesta andra "miljonärsbloggar" går mest ut på att reflektera (läs hurra eller gnälla) över en tids kursändringar på börsen.
Citera
2011-06-07, 07:13
Medlem
Är det seriöst skrivet så känns det som att killen lever ett väldigt fattigt och gnidet liv.

Tänker bla på detta:
Lova att fira med oxfilé och ett gott rödvin med din flickvän för att ha nått delmål nr 1.
Blir färskpastakuddar (ca 20 kr) samt köttbullar (ca 10 kr) till middag idag. Kommer även köra en avocado i salladen vilket drar upp priset med nästan 10 kr bara för grönsakerna. Till det kommer vi dricka mineralvatten istället för kranvatten. Middagen blir ungefär 3 gånger dyrare än normalt vilket känns som en rimlig nivå.
Snacka om att ta sparandet för långt om man nu precis har lyckats med sitt mål. Visst han behöver väl inte köpa värst lyxmaten bara för att man att kommentera att en avokado är dyr och att man lyxar till det med bubbelvatten.

jag tycker synd om killens barn. De/-t kommer växa upp i ständigt snyltande och avund på alla andra familjers mat och prylar.
Citera
2011-06-07, 08:58
Medlem
perfas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wabbit
Är det seriöst skrivet så känns det som att killen lever ett väldigt fattigt och gnidet liv.

Tänker bla på detta:
Lova att fira med oxfilé och ett gott rödvin med din flickvän för att ha nått delmål nr 1.
Blir färskpastakuddar (ca 20 kr) samt köttbullar (ca 10 kr) till middag idag. Kommer även köra en avocado i salladen vilket drar upp priset med nästan 10 kr bara för grönsakerna. Till det kommer vi dricka mineralvatten istället för kranvatten. Middagen blir ungefär 3 gånger dyrare än normalt vilket känns som en rimlig nivå.
Snacka om att ta sparandet för långt om man nu precis har lyckats med sitt mål. Visst han behöver väl inte köpa värst lyxmaten bara för att man att kommentera att en avokado är dyr och att man lyxar till det med bubbelvatten.

jag tycker synd om killens barn. De/-t kommer växa upp i ständigt snyltande och avund på alla andra familjers mat och prylar.

Du har uppenbarligen inte förstått något alls.
Citera
2011-06-08, 06:40
Medlem
well tell me then...
Citera
2011-06-08, 08:47
Medlem
perfas avatar
Inte mycket svårare än att olika människor har olika prioriteringar i livet. Han finner större glädje i det han gör nu än att köpa en 42" plasma på kredit genom media markt. Är det så svårt att förstå?

Sen vart barnen kom in i bilden vet jag inte..
Citera
2011-06-08, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wabbit
well tell me then...

Han vill testa att leva snålt tidigt i livet för att kunna njuta ett par år senare. Jag tror hans mål var tio miljoner när han var 40.
Självklart kan man fundera om det är värt det i det långa loppet men jag tror att det kan vara ganska lärorikt att leva på sin lägstnivå ett tag.
All heder till någon som lyckas "spara" ihop en miljon på kort tid.
Citera
2011-06-08, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perfa
Inte mycket svårare än att olika människor har olika prioriteringar i livet. Han finner större glädje i det han gör nu än att köpa en 42" plasma på kredit genom media markt. Är det så svårt att förstå?

Sen vart barnen kom in i bilden vet jag inte..
Absolut är det så att folk har olika prioriteringar men det går inte att komma ifrån att det framstår som riktigt jäkla snålt att ens kommentera att maten blir x antal ggr så dyr för att man dricker 1-2 glas kolsyrat vatten som kostar 5-6 kr/liter och även har lagt till en avokado.

Barnen kommer in på det enkla sättet att barn ofta inte vet vad föräldrarna har råd med utan ofta ser upp till andra barn som har tv, en gammal skrothög till dator eller tv-spel som de uppfattar som otroligt lyxigt om de själva inte har det. Betänk då hur bloggarens barn kommer uppfatta andra barns hem när de jämför med sig själva.

När jag var liten så hade jag en kompis som inte hade tv, tv-spel eller dator hemma. Det enda den personen ville göra var att sitta framför tv:n eller datorn och var otroligt enkelspårig. Den ville inte göra något annat för att det var det enda den inte kunde göra hemma. Ett tag blev det så att vi inte ville "leka" med den personen för att vi visste att vi skulle fastna framför tv:n eller datorn, oavsett väder. Säger inte att det är en rättighet att ha tv dator osv men det kan göra att barn beter sig på ett ganska elakt sätt utan att barnet i sig har någon skuld till det.

Citat:
Ursprungligen postat av pandan
Han vill testa att leva snålt tidigt i livet för att kunna njuta ett par år senare. Jag tror hans mål var tio miljoner när han var 40.
Självklart kan man fundera om det är värt det i det långa loppet men jag tror att det kan vara ganska lärorikt att leva på sin lägstnivå ett tag.
All heder till någon som lyckas "spara" ihop en miljon på kort tid.
Frågan är om det är när man är ung som det är rätt att leva snålt. Det är ju ofta när man är ung och i början av fasen att starta en familj som man ofta behöver mer pengar än när man är gammal och barnen är utflugna eller hjälper till med kostnaderna i hemmet. sen ska vi inte heller glömma bort att man tjänar sämre i början av karriären än när man är mer senior.

Ja det är säkert lärorikt att leva på minimum men hur roligt är det och vart går gränsen? Vad är det som säger att han kommer att stanna när han har fått 10 miljoner?
Senast redigerad av wabbit 2011-06-08 kl. 21:50.
Citera
2011-06-09, 08:35
Medlem
perfas avatar
Du har fortfarande inte förstått när du tror att -ditt- sätt att leva på är det bästa. Att spara in på mat är "snålhet", att ungar inte kan leva utan tv/dator osv.
Citera
2011-06-09, 14:31
Medlem
D3adMau5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perfa
ungar inte kan leva utan tv/dator osv.
Går tyvärr inte nuförtiden.
Citera
2011-06-09, 17:09
Medlem
perfas avatar
Sant. Jag har hört om flertalet dödsfall runt om i Sverige där barn levde utan TV.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in