Citat:
Ursprungligen postat av perfa
Inte mycket svårare än att olika människor har olika prioriteringar i livet. Han finner större glädje i det han gör nu än att köpa en 42" plasma på kredit genom media markt. Är det så svårt att förstå?
Sen vart barnen kom in i bilden vet jag inte..
Absolut är det så att folk har olika prioriteringar men det går inte att komma ifrån att det framstår som riktigt jäkla snålt att ens kommentera att maten blir x antal ggr så dyr för att man dricker 1-2 glas kolsyrat vatten som kostar 5-6 kr/liter och även har lagt till en avokado.
Barnen kommer in på det enkla sättet att barn ofta inte vet vad föräldrarna har råd med utan ofta ser upp till andra barn som har tv, en gammal skrothög till dator eller tv-spel som de uppfattar som otroligt lyxigt om de själva inte har det. Betänk då hur bloggarens barn kommer uppfatta andra barns hem när de jämför med sig själva.
När jag var liten så hade jag en kompis som inte hade tv, tv-spel eller dator hemma. Det enda den personen ville göra var att sitta framför tv:n eller datorn och var otroligt enkelspårig. Den ville inte göra något annat för att det var det enda den inte kunde göra hemma. Ett tag blev det så att vi inte ville "leka" med den personen för att vi visste att vi skulle fastna framför tv:n eller datorn, oavsett väder. Säger inte att det är en rättighet att ha tv dator osv men det kan göra att barn beter sig på ett ganska elakt sätt utan att barnet i sig har någon skuld till det.
Citat:
Ursprungligen postat av pandan
Han vill testa att leva snålt tidigt i livet för att kunna njuta ett par år senare. Jag tror hans mål var tio miljoner när han var 40.
Självklart kan man fundera om det är värt det i det långa loppet men jag tror att det kan vara ganska lärorikt att leva på sin lägstnivå ett tag.
All heder till någon som lyckas "spara" ihop en miljon på kort tid.
Frågan är om det är när man är ung som det är rätt att leva snålt. Det är ju ofta när man är ung och i början av fasen att starta en familj som man ofta behöver mer pengar än när man är gammal och barnen är utflugna eller hjälper till med kostnaderna i hemmet. sen ska vi inte heller glömma bort att man tjänar sämre i början av karriären än när man är mer senior.
Ja det är säkert lärorikt att leva på minimum men hur roligt är det och vart går gränsen? Vad är det som säger att han kommer att stanna när han har fått 10 miljoner?