• 3
  • 4
2011-11-28, 23:25
Medlem
Hushpuppiess avatar
Har bitit i perioder ända sedan jag var liten. Är en hopplös nagelgnagare. Och inte hjälper det att båda mina föräldrar varit på mig med både ord och 'stopp och väx'; inget hjälpte. Har dock några förslag;

Sätt en gummisnodd runt handleden. Lagom stor, du ska inte strypa blodtillförseln till handen och den ska inte heller hänga löst. Varje gång du kommer på dig själv med att gnaga på fingrarna, ryck till i snodden och släpp till. Ont som satan gör det. Det lär hjärnan att nagelgnagande förknippas med obehag. Efter ett tag blir man dock okänslig i handleden så då får man byta till andra. Funkar galant för att åtminstone trappa ner nagelbitandet.

Jag gav mig an den metoden i högstadiet och lyckades sluta helt men började bita igen lagom till gymnasiet.

Där uppkom förslag nummer 2:
Börja virka, sticka, ät en morot. Sysselsätt antingen händerna eller tänderna på annat plan. Att planlöst äta är kanske inte så hälsosamt, så om det känns som ett bra alternativ, ta då något nyttigt såsom en morot eller ett äpple.

Virka är ett superbt sätt att motverka nagelbitande. Jag brukade virka som små hättor till fingrarna... fula som satan, men de fick mig att sysselsätta händerna. Brukade sedan sätta hättorna på de fingrar jag bet på mest. Funkade faktiskt, men det var ju något jag bara hade på mig hemma. Virka/sticka går utmärkt när man t.ex. tittar på tv, men är kanske lite svårare om man ska skriva en uppsats eller är på jobbet..

Annars går det ju faktiskt att införskaffa ett par tunna handskar som funkar att ha inomhus. Oftast biter man när man är fokuserad på något annat och det är därför man inte märker det. Själv biter jag mest framför datorn, oavsett om jag pluggar eller slösurfar.

Tredje alternativet! Börja jobba på ett café och bli insatt i hälsomyndighetens och anticimex information om skadliga bakterier. Ställ dig sedan i disken och jobba med att skrapa bort kundernas matrester; det dödar utan tvekan all lust till nagelgnagande. Urk.

Hoppas ni lyckas sluta! Det är ett attans gissel att bita på naglarna i tid och otid... sjuk blir man lätt också.
Citera
2011-11-29, 19:12
Medlem
Oliwas avatar
Kapar tråden lite (nära relaterad fråga)

Det är ju bra tips i tråden, men hur FAN gör man när man har en unge som är helt omotiverad att sluta? Finns det nån chans öht? Min snart femåring biter ner naglarna till hälften av nagelbädden (vidrigt) och har gjort det sen han var ca 1,5 år. Han ser ingen som helst anledning att bry sig om vad man säger åt honom. Tips utöver de i tråden?
Citera
2011-11-29, 20:13
Medlem
Smiskads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliwa
Kapar tråden lite (nära relaterad fråga)

Det är ju bra tips i tråden, men hur FAN gör man när man har en unge som är helt omotiverad att sluta? Finns det nån chans öht? Min snart femåring biter ner naglarna till hälften av nagelbädden (vidrigt) och har gjort det sen han var ca 1,5 år. Han ser ingen som helst anledning att bry sig om vad man säger åt honom. Tips utöver de i tråden?

Du kan väll införa någon slags veckopeng som han kan få var vecka han inte biter på naglarna.
Eller om du tar han på bar gärning så får han helt enkelt göra något tråkigt som städa, inget fredags/lördagsmys eller något annat tråkigt.

Berätta för honom alla äckliga bakterier och smittor som gömmer sig under naglarna. Skrämseltaktik!
Citera
2011-12-01, 19:47
Medlem
Oliwas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smiskad
Du kan väll införa någon slags veckopeng som han kan få var vecka han inte biter på naglarna.
Eller om du tar han på bar gärning så får han helt enkelt göra något tråkigt som städa, inget fredags/lördagsmys eller något annat tråkigt.

Berätta för honom alla äckliga bakterier och smittor som gömmer sig under naglarna. Skrämseltaktik!

Blir nog till att prova båda sakerna pronto!
Citera
2011-12-09, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smiskad

Lär ungen att klippa naglarna med sax. Ge honom en dyr liten typ fickkniv med sax och kniv i. Sedan får han klippa. Något som blänker och är fint.

Annars kanske det är något torettes eller tix som han/hon arbetat fram.
Det är synd om alla som biter på naglarna. Men de som petar i nästan offentligt är det inte synd om.
De är äckel och borde skaffa nässpray.
Citera
2011-12-30, 13:23
Medlem
hipsdontlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annnapanna
Hej!

Jag är supernyfiken på hur det har gått?
Jag är 31 år och har bitit på naglarna hela livet....
Gaaaah, jag hatar det!

Just nu provar jag med korta lösnaglar, bara för
se om man vänjer sig av med bitandet.
Jag har ett stort problem och det är att mina naglar
håller taskig kvalité...
Ett tag gick jag och fick manikyr, då slutade jag
bita eftersom naglarna var så fina o fräscha.
Blir dyrt i längden så jag föll tillbaka.

Samma sak när jag var på resa i Asien i två
månader, toppenfina naglar.
Kombination av superbillig manikyr samt att man
inte vill bita pga bacillerna överallt...
Så fort jag kom hem började jag igen

Så, som sagt, hur har det gått?
Jag VILL sluta!

Hejsan! Faktiskt så har det gått VÄÄLDIGT bra! Jag har slutat bita, jag fokuserar på annat och ibland gnager jag bara lite på sidan av nageln vid hudområdet. Jag vet faktiskt inte hur jag slutade, jag köpte ett medel på apoteket som smakade skit men jag brydde mig aldrig om smaken och fortsatte, sen köpte jag myrraolja på åhléns som tydligen ska göra nageln starkare och växa snabbare, vet inte om det var det som hjälpte men jag har slutat och mina naglar är rätt långa nu och det är kul att byta nagellacksfärg hela tiden! Intala dig själv att bara "jag ska sluta" och så fort du tar upp fingrarna mot munnen, intala dig själv att isåfall bara gnaga på sidorna, inget mer!
Citera
2011-12-31, 13:33
Medlem
Cookis avatar
Hade också det problemet. Jag bet symtomatisk min naglar i 13 år.
Men en dag så bestämde jag mig att sluta. Varje gång jag är minst 5 cm från min mun så stoppar jag mig själv. Man behöver inte produkter bara självvilja .

Sen dess har jag inte bitit X3
Fina naglar har jag här.
Citera
2012-01-04, 22:46
Medlem
Kellermeisters avatar
Det enda som funkade för mig var att köra på gelenaglar. Alltså gå och få byggda naglar. Ersatte med vanliga lösnaglar man köper på typ Åhlens efter ett tag. Funkade hur bra som helst. Sen var naglarna nästan långa och jag la av.. Vips så var jag tillbaka och bet.
Nu har jag använt lösnaglar mellan april och typ november. Naglarna fick växa ut helt och jag tog inte av de sista lösnaglarna utan lät dem växa ut. Den nya nageln var stark och fin. Har hela tiden smort in med nagelserum och nagelolja från Depend. Nu är nya nojan att måla naglarna - har sällan samma nagellack mer än två dagar och ALLTID naglarna målade. Det stärker dem och gör det dessutom mindre lockande att bita.
Citera
2021-04-16, 18:32
Bannlyst
Ibland biter jag på naglarna in på huden så att mitt immunförsvar känns försvagat.
Tror ni det kan hänga ihop?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in