• 2
  • 3
2011-06-07, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av van.hoogstraten
Nu är jag helt oförstående varför skulle han ha dåligt samvete?
Tycker det låter som Svensk avundsjuka, jag ser det mer som roligt för honom sen vad han gör med sina pengar är hans ensak så länge han inte livnär sig på mina skattepengar.

Jag skrev att "Själv skulle jag ha fått dåligt samvete...".

Svensk avundsjuka? För att jag själv skulle ha valt att ge en del pengar till välgörenhet?
Senast redigerad av Hoevk 2011-06-07 kl. 18:43.
Citera
2011-06-07, 18:51
Medlem
wwtfsmds avatar
Stoppa in allt i aktier med bra utdelning (~5%). Leva endast på denna utdelningen, dvs ca 5 mille per år. Se resten av pengarna växa och växa utan att ens röra dem.
Citera
2011-06-07, 22:24
Medlem
Tyvärr tror jag det här händer väldigt många människor som blir alltför rika alltför snabbt.

Det jag blir lite nyfiken på när jag läser svaren i tråden är alla som skulle köpa/betala av saker till familj/vänner. Var skulle ni dra gränsen? Någon nämde att han skulle köpt en villa till pappa på runt 10-30 miljoner och en lägenhet till sin mamma för 2-3 miljoner.
Tror du inte att det skulle kunna bli problem med avundsjuka osv? Säger absolut inte att det måste vara så men tror att många inte tänker på det.
När man vinner extremt mycket pengar är det många som vill ha en del av kakan. Samtidigt uppfattas man säkert som extremt snål om man inte delar med sig av någonting?
Citera
2011-06-08, 06:37
Medlem
Recores avatar
Jag hade köpt ett redigt nice hus vid vattnet, nån båt, skaffat körkort och en bra bil.
Storhandlat oxfilé också, och en riktigt fet grill!

Sen hade jag investerat så att jag och min familjs framtid var säkrade.
Investeringen hade nog skett direkt efter husköpet.
Citera
2011-06-08, 07:50
Medlem
Herkulesbigs avatar
Jag hade köpt ett hus , anställt en hushållerska, köpt en bil. Drygt 40 M hade jag lagt i investeringar med leka med aktier, 40 M på aktier som ger hög utdelning.

Här i stan gik det rykte om en kille som vann drygt 9 m på lotto. Han ville vara smart, med återinvestera det på LOTTO. Han trodde seriöst, om han investerade stort på LOTTO, så skulle han vinna igen. Visst vann han, men inte så det gick ihop. Idag ska han knega som vanligt, och hoppas på den stora vinsten.
Citera
2011-06-08, 08:51
Hur fan lyckas man om man inte går in för att verkligen bränna allt på samma gång? Vilket jävla mongo. Instämmer med första talaren, "så går det när WT får pengar".
Citera
2011-06-08, 08:54
Medlem
perfas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sneekie
Tyvärr tror jag det här händer väldigt många människor som blir alltför rika alltför snabbt.

Det jag blir lite nyfiken på när jag läser svaren i tråden är alla som skulle köpa/betala av saker till familj/vänner. Var skulle ni dra gränsen? Någon nämde att han skulle köpt en villa till pappa på runt 10-30 miljoner och en lägenhet till sin mamma för 2-3 miljoner.
Tror du inte att det skulle kunna bli problem med avundsjuka osv? Säger absolut inte att det måste vara så men tror att många inte tänker på det.
När man vinner extremt mycket pengar är det många som vill ha en del av kakan. Samtidigt uppfattas man säkert som extremt snål om man inte delar med sig av någonting?

Nåja, skall du citera mig så kan du väl iallafall läsa vad jag skrev. Sen förstår jag att du inte förstår riktigt, för du vet inte hur min far eller mor är.

Jag skrev skogsfastighet, det innebär i min fars värld en stuga på 2-3 rum med med så stor mark som möjlight. Min mor skulle få en "lyxigare" lägenhet, en "dyrare" lägenhet och allt annat. Så i min fars värld får han en bättre grej, men min mor anser tvärtom.
Återigen, vill du citera folk eller angripa det de skriver så se iallafall till att läsa rätt..

[EDIT : Kan väl lägga till iofs. Min familj är -väldigt- ekonomisk av sig. Ger jag 5 mille till min bror så skulle han investera allt i aktier (eller andra värdepapper). Därav också min tillit till att ge dem pengar. Hade min bror istället varit lösaktig knarkare så hade han inte fått ett korvöre.]
Senast redigerad av perfa 2011-06-08 kl. 08:59.
Citera
2011-06-08, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Jag hade köpt ett hus , anställt en hushållerska, köpt en bil. Drygt 40 M hade jag lagt i investeringar med leka med aktier, 40 M på aktier som ger hög utdelning.

Här i stan gik det rykte om en kille som vann drygt 9 m på lotto. Han ville vara smart, med återinvestera det på LOTTO. Han trodde seriöst, om han investerade stort på LOTTO, så skulle han vinna igen. Visst vann han, men inte så det gick ihop. Idag ska han knega som vanligt, och hoppas på den stora vinsten.

Haha, han får gott ta o skylla sig själv
Citera
2011-06-10, 17:09
Medlem
van.hoogstratens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoevk
Jag skrev att "Själv skulle jag ha fått dåligt samvete...".

Svensk avundsjuka? För att jag själv skulle ha valt att ge en del pengar till välgörenhet?

Vad har ditt samvete med hans pengar att göra?
Varför skulle du annars skänka pengar till välgörenhet om du inte var rädd för den Svenska avundsjukan?
Citera
2011-09-04, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perfa
Nåja, skall du citera mig så kan du väl iallafall läsa vad jag skrev. Sen förstår jag att du inte förstår riktigt, för du vet inte hur min far eller mor är.

Jag skrev skogsfastighet, det innebär i min fars värld en stuga på 2-3 rum med med så stor mark som möjlight. Min mor skulle få en "lyxigare" lägenhet, en "dyrare" lägenhet och allt annat. Så i min fars värld får han en bättre grej, men min mor anser tvärtom.
Återigen, vill du citera folk eller angripa det de skriver så se iallafall till att läsa rätt..

[EDIT : Kan väl lägga till iofs. Min familj är -väldigt- ekonomisk av sig. Ger jag 5 mille till min bror så skulle han investera allt i aktier (eller andra värdepapper). Därav också min tillit till att ge dem pengar. Hade min bror istället varit lösaktig knarkare så hade han inte fått ett korvöre.]

Det var absolut inte menat som ett angrepp. Det var bara en fråga, jag förstår hur du tänker nu. Det jag menade var att i många familjer skulle det säkert kunna leda till avundsjuka om man gett en familjemedlem något med ett värde på 10-30 miljoner medans någon annan "bara" får något för 2-3 miljoner.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in