2011-06-06, 22:15
Medlem
KanDuVaraLugns avatar
Hej! Jag blir lika förbannad varenda gång jag ska redigera film, använder PowerDirector 9 som i min mening är värdelöst. Någon som har något bra förslag på program till PC? Tack!
Citera
2011-06-06, 22:20
Medlem
trulyawesomes avatar
Sony Vegas Pro 9, lätt.
Citera
2011-06-06, 23:28
Medlem
wernblom88s avatar
Adobe Premiere
Citera
2011-06-07, 16:38
Medlem
Hmm...för att svara på din rubrik vilken som är det riktigt bästa mjukvaran för filmredigering måste jag väl säga Avid Symphony. Om du har en ny Ferrari som står och skräpar så kan du sälja den och satsa på detta program. Används i större delar av Hollywood. Vill du spara tusenlapparna så kan du testa dess lilla lillebror - Media Composer.

Det finns en hel drös av andra bra program förstås som Premiere, Final Cut (mac dock) och Sony Vegas men Avid är fortfarande störst. Premiere har börjat jobba sig uppåt och Sony Vegas ligger också bra till. Det är mera en fråga om smak och tycke.
Senast redigerad av PremierePoor 2011-06-07 kl. 16:39. Anledning: grammatikfel
Citera
2011-06-09, 23:50
Medlem
Symphony??
Visst var den bra att onlina i för 8 år sen men idag så funkar den bäst på museum, varför man skulle använda den i Hollywood har jag ingen aning om, inte heller varför dom skulle ha något behov av bättre redigeringar än vad vi har i Sverige. Redigeringar är inget som man behöver lägga särskilt mycket pengar på (i jämförelse med övrig postproduktion) då man sällan måste klippa i någon form av online läge.

I övrigt har PremierePoor rätt, Avid är störst och också bäst när det gäller stora projekt såsom tvprogram och långfilm. Dessutom så funkar Avid väldigt bra om man jobbar på flera burkar simultant.
Ska man klippa kortare saker såsom reklam och kortfilm kan man använda lite vad man vill. Skulle ändå säga att det bästa (om man har ambitionen att klippa något annat än sina hemmafilmer) är att vänja sig vid Avid eller Fcp eftersom de är dom ända programmen som används professionellt
Citera
2011-06-11, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lalllall
Symphony??
Visst var den bra att onlina i för 8 år sen men idag så funkar den bäst på museum,...

Jag vet inte varför den skulle höra hemma på museum? Om jag inte var tillräckligt tydlig så syftar jag på Symphony Nitris DX som är "the world's fastest finishing software" enligt Avids hemsida. Men jag förstår vad du menar. Finns ju hyffsat mer utvecklade alternativ från Avid än just Symphony idag än när Symphony kom från första början.

Edit: Som Media Composer t ex som växer sig större och större.
Senast redigerad av PremierePoor 2011-06-11 kl. 17:09.
Citera
2011-06-12, 13:41
Medlem
Adobe programmen funkar, dom kosta en slant.
Men man kan ju också ladda ner olagligt.
Men allt tar tid att lära sig.
Det är inget man lär sig på en dag, jag skulle rekommendera premiere pro.
Elements 9 är ju också okej, det är lite maffigare än windows live movie maker.
Och inte lika svårt att lära sig som dom andra adobe programmen.
Annars finns också vegas pro 9,10.
Är det bara en simpel video behöver man ju inte det maffigaste, såvida du inte försöka göra något i stil med filmen 2012.
Citera
2011-06-12, 14:05
Medlem
wernblom88s avatar
Visst avid är bäst men också svårast. Gå från PowerDirector 9 till det är ju inte så lätt. Men håller med att man bör lära sig avid eller fcp om man vill komma någon vart inom redigering.
Citera
2011-06-13, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PremierePoor
Jag vet inte varför den skulle höra hemma på museum? Om jag inte var tillräckligt tydlig så syftar jag på Symphony Nitris DX som är "the world's fastest finishing software" enligt Avids hemsida. Men jag förstår vad du menar. Finns ju hyffsat mer utvecklade alternativ från Avid än just Symphony idag än när Symphony kom från första början.

Edit: Som Media Composer t ex som växer sig större och större.
Okej då förstår jag. Är inte van vid att någon kallar den för symphony, då det brukar syfta på gamla symphony. I vilket fall som helst är det ju främst en onlineburk och det finns ju inga som helst fördelar med att offline klippa på den, har väldigt svårt att tro att någon gör det.
Om man däremot har kortare projekt som man tar in högupplöst direkt så kan det ju såklart vara bra med en dx
Citera
2011-06-13, 16:22
Medlem
Sen kan man ju även kombinera någon av tidigare nämnda med Adobe After Effects som är ett avancerat program för visuella effekter. Om du är olaglig eller rik så kan du skaffa Production Premium CS5 från Adobe där du får med det, Premiere Pro, Photoshop och lite annat smått och gott som man har nytta av vid filmproduktion. Googla det så kan du se mera specifikt vad som ingår.
Citera
2011-06-14, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lalllall
Okej då förstår jag. Är inte van vid att någon kallar den för symphony, då det brukar syfta på gamla symphony. I vilket fall som helst är det ju främst en onlineburk och det finns ju inga som helst fördelar med att offline klippa på den, har väldigt svårt att tro att någon gör det.
Om man däremot har kortare projekt som man tar in högupplöst direkt så kan det ju såklart vara bra med en dx

Mycket mojligt. Den brukar refereras som en finishing-mjukvara och kanske en av de mindre optimala programmen for online-klippning. Dar ar Media Composer till exempel. Inte för att ga helt off topic men av intresse sa undrar jag vilken av Avids produkter du foredrar att onlina i?
Citera
2011-06-15, 18:01
Medlem
Har nästan bara suttit i media composer 5 (5.5 nu) på senare tid. Tycker det funkar väldigt bra med dnxhd 185X. Dock så var ju faktiskt gamla symphony på många sätt bättre med väldigt mycket fler alternativ för färgkorr. Har dock inte suttit i nya symphony så jag vet inte hur bra det är.

När det gäller större projekt så har jag egentligen ingen preferens när det gäller program, oftast blir det ljussättning i Da Vinci och online antingen i composer eller EQ. När det gäller de projekten så har jag dock själv aldrig suttit som operatör utan snarare varit med i egenskap av fotograf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in