Citat:
Ursprungligen postat av
miklon
Mycket modern utrustning (datorer, tv-apparater, routrar, digitalboxar etc) är känslig för överslag i ledningarna, alltså strömspikar som uppstår pga närbelägna blixtnedslag. Det är generellt sett inget problem i stan, där alla ledningar är nedgrävda, men på landet där det fortfarande finns mycket luftledningar är det vanligt att man får saker förstörda varje åsksäsong. Bästa sättet att skydda sig mot det är att investera i en grenkontakt med överspänningsskydd för någon eller några hundralappar.
stamnätet in till städerna är fortfarande oftast luftledningar ..
I början på juni var det ett ordentligt åskoväder här i Sthlm , hunden blev orolig så jag gick upp (ca 5.30) rätt var det var så small det till nått fruktansvärt ! samtidigt small det också i vägguttagen. Det kändes inge bra och senare upptäckte jag att min stationära dator var död
bor bara 7 km från city i villa och har aldrig varit med om nått liknande , haft dator i 25 år och modem i 20...
jag vet inte vad det finns för skydd i stamnäten för bara 75 m härifrån är det en rejäl kraftledningsstolpe (220kv) som dessutom står på en bergknalle så den är högsta punkten här i närområdet. Min teori är att den slog ned där och gick vidare ut i nätet , är väl det som kallas för transient?
edit: nu ser det ut som det närmar sig ett litet åskoväder igen , dags att dra ur allt känsligt !!!