2011-06-06, 20:41
Medlem
Zartazas avatar
Jag bor i ett hyreshus mitt i en stad och jag hörde nyss ett litet muller. Hur farligt är det egentligen? Är det samma som på landet då man MÅSTE stänga av all ström eller behöver man det inte i städer?
Citera
2011-06-06, 20:46
Medlem
cammos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zartaza
Jag bor i ett hyreshus mitt i en stad och jag hörde nyss ett litet muller. Hur farligt är det egentligen? Är det samma som på landet då man MÅSTE stänga av all ström eller behöver man det inte i städer?

Har aldrig nånsin stängt av nånting pga åska, oavsett hur jag bott.
Citera
2011-06-06, 20:46
Medlem
Till 99% av fallen har städer åskledare.
Även mindre städer.
Även på landet är det ofarligt om du inte bor mitt ute på en åker.
"Hotet" är överdrivet som fan kan jag säga.
Citera
2011-06-06, 20:48
Medlem
enjoipandas avatar
Varför skulle man stänga av strömmen? skulle det smälla i ledningarna om åskan slår ner i huset eller?
Citera
2011-06-06, 20:49
Medlem
Zartazas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enjoipanda
Varför skulle man stänga av strömmen? skulle det smälla i ledningarna om åskan slår ner i huset eller?
Av det mina föräldrar har lärt mig så brukade vi alltid dra ut sladdarna ut datorn, teven och diverse saker förutom lampor.
Citera
2011-06-06, 21:54
Medlem
sparv3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enjoipanda

Han menar väl antagligen stänga av allt som använder ström. Det är ju mer för att rädda eventuell utrustning.

Var hos en kund som berättade att blixten slagit ner och det "sprutade" eld ut telefonjacket. Alla ledningar var helt brända.

För att svara på TS fråga så är det inga problem att ha grejerna inkopplade. Smäller det precis utanför fönstret kanske jag skulle överväga men annars är det inga problem.
Citera
2011-06-07, 07:39
Medlem
miklons avatar
Mycket modern utrustning (datorer, tv-apparater, routrar, digitalboxar etc) är känslig för överslag i ledningarna, alltså strömspikar som uppstår pga närbelägna blixtnedslag. Det är generellt sett inget problem i stan, där alla ledningar är nedgrävda, men på landet där det fortfarande finns mycket luftledningar är det vanligt att man får saker förstörda varje åsksäsong. Bästa sättet att skydda sig mot det är att investera i en grenkontakt med överspänningsskydd för någon eller några hundralappar.
Citera
2013-07-31, 11:24
Medlem
Jag brukar normalt sett inte göra något när det åskar men i natt kom det ett rejält åskoväder. Kändes som det var väldigt nära flera gånger för åskljudet kom direkt efter att man såg blixtarna. Stängde av datorn men när åskovädret väl har börjat blir jag nojig för att dra ut sladdar, får för mig att man kan får stötar då, stämmer det? Om man ska dra ut sladdar så ska man göra det när ovädret börjar och inte mitt i när det fortfarande pågår?

Bor förövrigt i flerbostadshus i stan men jag har aldrig fått klart för mig om det verkligen är säkrare eller inte.
Citera
2013-07-31, 12:00
Brukar dra ut kontakterna till de saker jag är mest rädd om. Det värsta som hänt mig under ett åskväder är att en dator startade om.
Citera
2013-08-03, 23:06
Medlem
Zeitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Mycket modern utrustning (datorer, tv-apparater, routrar, digitalboxar etc) är känslig för överslag i ledningarna, alltså strömspikar som uppstår pga närbelägna blixtnedslag. Det är generellt sett inget problem i stan, där alla ledningar är nedgrävda, men på landet där det fortfarande finns mycket luftledningar är det vanligt att man får saker förstörda varje åsksäsong. Bästa sättet att skydda sig mot det är att investera i en grenkontakt med överspänningsskydd för någon eller några hundralappar.

stamnätet in till städerna är fortfarande oftast luftledningar ..

I början på juni var det ett ordentligt åskoväder här i Sthlm , hunden blev orolig så jag gick upp (ca 5.30) rätt var det var så small det till nått fruktansvärt ! samtidigt small det också i vägguttagen. Det kändes inge bra och senare upptäckte jag att min stationära dator var död

bor bara 7 km från city i villa och har aldrig varit med om nått liknande , haft dator i 25 år och modem i 20...

jag vet inte vad det finns för skydd i stamnäten för bara 75 m härifrån är det en rejäl kraftledningsstolpe (220kv) som dessutom står på en bergknalle så den är högsta punkten här i närområdet. Min teori är att den slog ned där och gick vidare ut i nätet , är väl det som kallas för transient?

edit: nu ser det ut som det närmar sig ett litet åskoväder igen , dags att dra ur allt känsligt !!!
Citera
2013-08-04, 02:16
Bannlyst
I familjens sommarstuga fick vi jämt något förstört under åskoväder. Därför drog vi ut sladden ochantennen till tv:n när vi åkte hem. I stan ska det väl inte vara någon fara, såvitt jag känner till.
Citera
2013-08-04, 02:45
Medlem
SilentVictorys avatar
Vill det sig illa så kan prylarna gå sönder. Men inte så stor risk inne i staden som sagt.

Men till er som drar ut kontakten - se för fasiken till att inte lägga stickproppen jämt nedanför uttaget.
Slår blixten ner då så har ni en trevlig ljusbåge som kan få fjutt på det mesta.
Så lägg stickproppen en bit ifrån uttaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in