Tyckte det behöves en ordentlig tråd om husmanskost med recept, restaurangtips, reflektioner, tips & trix etc.
Själv är jag väldigt förtjust i denna typ av mat, men tyvärr lite för lat för att regelbundet ägna mig åt att laga mat av denna rang. Då och då tar jag mig dock tid och gör en rejäl ungsform med Janssons frestelse. En ypperlig maträtt som jag gärna avnjuter med tillbehör som köttbullar,prinskorv samt rödbetssallad.
Recept;
Potatis
gul
lök
ansjovis
grädde
Skala och skiva/strimla potatisen. Blanda vispgrädden med spadet från ansjovisen, tillsätt gärna lite svart och vitpeppar. Bryn löken lite lätt i en stekpanna. Varva potatis med lök och ansjovis i formen. Häll på vispgrädden efter hand, så att det blandas bra. In i ugnen c:a en timme!
VIll man lyxa till det lite så kokar man den skivade potatisen i c:a 5 minuter innan den placeras i formen. På så vis får man en lite krämigare Jansson. Den som gillar ost kan med fördel toppa med riven ost efter halva tiden, går även bra att använda purjolök istället för gul lök.
Hur mycket man skall ha av varje ingrediens är lite komplex, då det beror på hur stor form man skall tillaga det i. Själv brukar jag använda c:a 1 kilo potatis, 2 gula lökar, 3dl vispgrädde samt 1 burk ansjovis.