Citat:
Ursprungligen postat av sneekie
Tack för svaret!
Har letat på Folksams hemsida utan att hitta det jag söker om min kapitalförsäkring. Det var mina föräldrar som startade den och har sparat pengar till mig i den. Det här känns som en dum fråga men kan jag inte ta ut pengarna från den och starta en ny på Avanza?
Det bör du kunna om inte Folksam har skitvillkor på sin KF.
Citat:
Just nu har jag ett Avanza-mini konto där jag tänkte köpa aktier i några olika investmentbolag. Som jag förstått det så är avgiften då 9kr för varje köp?
För aktier på Stockholmsbörsen upp till ett visst belopp, tror det är 15'.
Citat:
Alltså är det billigare att lägga hela beloppet säg 3000kr på ett av bolagen och nästa månad 3000 på ett annat och gå runt så?
Du slipper flera courtage, så ja det blir billigare ju närmare du gränsbeloppen.
Citat:
Finns det något bättre alternativ när man ska månadsspara med lägre avgifter?
Aktieinvest.se har andelsorder om man vill köpa andelar i flera olika aktier till ett courtage. Det kostar dock mer, tror det är 30 kronor. I ditt fall skulle jag hålla mig till 9 kronor i courtage och köpa ett bolag per månad.
Citat:
Jag vet själv att jag förmodligen aldrig kommer orka sätta mig in i aktie- och fondhandel tillräckligt mycket för att kunna göra några snabba pengar, så därför verkar det vara ett bra alternativ att spara i typ Avanza Zero, indexfonder och investmentbolag. Tänker jag rätt då?
Absolut.
Citat:
Kan någon ge mig en hint om hur jag ska avgöra vilka investmentbolag
Enklast är nog att hålla sig till "de fem stora": Kinnevik, Industrivärden, Lundbergföretagen, Ratos och Investor.
Citat:
och indexfonder som jag ska investera i? Hur gör man?
Avanza Zero är den enda svenska indexfond du behöver då den är avgiftsfri.
Citat:
Jag har förstått att man inte bör spara i aktier och fonder på kortsikt. Men jag är 23 år gammal och vill gärna spara till mer kortsiktiga behov utöver mitt långsiktiga sparande. Tex om jag vill resa, köpa bil eller börja studera. Så det jag menade var att det måste väl finnas bättre alternativ än ett vanligt bankkonto just nu med de här räntorna?
Börsen är en väldigt volatil så i min mening är bankkonto att föredra. Och då inte storbankerna, du kan få upp till 3 % obundet.