2011-06-06, 19:14
Medlem
Jag är ganska dåligt insatt i det här med fonder, aktier osv och som rubriken lyder så behöver jag lite råd nu när jag har tänkt ta tag i min privatekonomi och börja månadsspara.

Just nu har jag fonder på följande ställen.

Kapitalförsäkring hos Folksam på ca 42.000 kr fördelat på dessa fonder:

Carnegie Rysslandsfond
Folksams Aktiefond Sverige
Folksams Aktiefond USA
Swed Robur BRICT

Fonddepå på Handelsbanken på ca 37.000 kr fördelat på dessa fonder:

SHB Nordiska Småbolagsfond
SHB Svenska Småbolagsfond
SHB Östeuropafond

Förutom ovanstående innehav så har jag ca 25.000 kr på ett konto som jag tänkt placera i någon form av sparande.

Som det är nu tycker jag att jag har väldigt dålig koll på hur det går för mina fonder och varför jag har just de här fonderna. Jag har tänkt börja månadsspara 1000-3000 kr per månad till att börja med och som jag förstått det skulle det innebära att jag får betala 99 kr i avgift hos Handelsbanken varje månad.
Så jag funderade på att börja spara hos Avanza istället, men kan jag då flytta över min kapitalförsäkring hos Folksam och min fonddepå hos Handelsbanken till Avanza? Det hade varit skönt för mig att ha allt mitt sparande på samma ställe.

Min andra fråga är om någon kan ge mig råd på hur jag bör fördela mitt sparande. Tidigare har jag placerat pengar som jag inte behöver på långsikt i fonder inom tillväxt områden som Ryssland och min BRICT-fond. Detta har jag gjort för att jag fått för mig att de har bäst avkastning på långsikt?
Sen vill jag även spara pengar i något som är stabilare på kortsikt och då har jag fått för mig att det skulle kunna vara en idé att månadsspara i investmentbolad typ Investor och Industrivärden?

Förstår om det är svårt att ge mig råd eftersom jag inte kan ge speciellt mycket information men är det någon som har några generella tips på hur jag ska lägga upp mitt sparande så hade det hjälpt väldigt mycket.

Behöver ni mer info så bara fråga så ska jag svara så gott jag kan, tack!
Senast redigerad av sneekie 2011-06-06 kl. 19:21.
Citera
2011-06-06, 19:46
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sneekie
Så jag funderade på att börja spara hos Avanza istället, men kan jag då flytta över min kapitalförsäkring hos Folksam och min fonddepå hos Handelsbanken till Avanza? Det hade varit skönt för mig att ha allt mitt sparande på samma ställe.

Bra beslut.

Till kapitalförsäkring kan bara flyttas pengar. Jag är lite osäker på om man kan flytta SHBs egna fonder någon annanstans.

Citat:
Min andra fråga är om någon kan ge mig råd på hur jag bör fördela mitt sparande. Tidigare har jag placerat pengar som jag inte behöver på långsikt i fonder inom tillväxt områden som Ryssland och min BRICT-fond. Detta har jag gjort för att jag fått för mig att de har bäst avkastning på långsikt?

Vilken marknad som kommer ge bäst avkastning på investerade pengar är omöjlig att säga. Visst har visa av dessa marknader varit glödheta och genererat väldigt bra avkastning de senaste 10-20 åren. Det innebär dock inte nödvändigtvis att det blir så i framtiden. Sen får man ta i beaktande att många fonder som riktar sig gentemot dessa marknader har relativt höga avgifter.

Den svenska börsen har historiskt på lång sikt avkastat väldigt bra. Vissa perioder såsom 80-talet var exceptionella.

Att enbart kolla bakåt för att avgöra hur det ser framåt är dock lätt problematiskt.

Citat:
Sen vill jag även spara pengar i något som är stabilare på kortsikt och då har jag fått för mig att det skulle kunna vara en idé att månadsspara i investmentbolad typ Investor och Affärsvärden?

Sparande i aktier och fonder bör enligt mig nästan enbart ske på lång sikt. Behöver du pengarna om ett halvår är det bättre att ha dom på banken.

Investmentbolag är förövrigt helt klart ett bra alternativ för långsiktigt sparande.
Citera
2011-06-06, 20:32
Medlem
Tack för svaret!

Har letat på Folksams hemsida utan att hitta det jag söker om min kapitalförsäkring. Det var mina föräldrar som startade den och har sparat pengar till mig i den. Det här känns som en dum fråga men kan jag inte ta ut pengarna från den och starta en ny på Avanza?

Just nu har jag ett Avanza-mini konto där jag tänkte köpa aktier i några olika investmentbolag. Som jag förstått det så är avgiften då 9kr för varje köp? Alltså är det billigare att lägga hela beloppet säg 3000kr på ett av bolagen och nästa månad 3000 på ett annat och gå runt så? Finns det något bättre alternativ när man ska månadsspara med lägre avgifter?

Jag vet själv att jag förmodligen aldrig kommer orka sätta mig in i aktie- och fondhandel tillräckligt mycket för att kunna göra några snabba pengar, så därför verkar det vara ett bra alternativ att spara i typ Avanza Zero, indexfonder och investmentbolag. Tänker jag rätt då?
Kan någon ge mig en hint om hur jag ska avgöra vilka investmentbolag och indexfonder som jag ska investera i? Hur gör man?

Jag har förstått att man inte bör spara i aktier och fonder på kortsikt. Men jag är 23 år gammal och vill gärna spara till mer kortsiktiga behov utöver mitt långsiktiga sparande. Tex om jag vill resa, köpa bil eller börja studera. Så det jag menade var att det måste väl finnas bättre alternativ än ett vanligt bankkonto just nu med de här räntorna?

Hoppas du eller någon annan orkar svara på alla frågor! Allt bara snurrar i huvudet just nu.
Citera
2011-06-06, 21:09
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Tack för svaret!

Har letat på Folksams hemsida utan att hitta det jag söker om min kapitalförsäkring. Det var mina föräldrar som startade den och har sparat pengar till mig i den. Det här känns som en dum fråga men kan jag inte ta ut pengarna från den och starta en ny på Avanza?

Det bör du kunna om inte Folksam har skitvillkor på sin KF.

Citat:
Just nu har jag ett Avanza-mini konto där jag tänkte köpa aktier i några olika investmentbolag. Som jag förstått det så är avgiften då 9kr för varje köp?

För aktier på Stockholmsbörsen upp till ett visst belopp, tror det är 15'.

Citat:
Alltså är det billigare att lägga hela beloppet säg 3000kr på ett av bolagen och nästa månad 3000 på ett annat och gå runt så?

Du slipper flera courtage, så ja det blir billigare ju närmare du gränsbeloppen.

Citat:
Finns det något bättre alternativ när man ska månadsspara med lägre avgifter?

Aktieinvest.se har andelsorder om man vill köpa andelar i flera olika aktier till ett courtage. Det kostar dock mer, tror det är 30 kronor. I ditt fall skulle jag hålla mig till 9 kronor i courtage och köpa ett bolag per månad.

Citat:
Jag vet själv att jag förmodligen aldrig kommer orka sätta mig in i aktie- och fondhandel tillräckligt mycket för att kunna göra några snabba pengar, så därför verkar det vara ett bra alternativ att spara i typ Avanza Zero, indexfonder och investmentbolag. Tänker jag rätt då?

Absolut.

Citat:
Kan någon ge mig en hint om hur jag ska avgöra vilka investmentbolag

Enklast är nog att hålla sig till "de fem stora": Kinnevik, Industrivärden, Lundbergföretagen, Ratos och Investor.

Citat:
och indexfonder som jag ska investera i? Hur gör man?

Avanza Zero är den enda svenska indexfond du behöver då den är avgiftsfri.

Citat:
Jag har förstått att man inte bör spara i aktier och fonder på kortsikt. Men jag är 23 år gammal och vill gärna spara till mer kortsiktiga behov utöver mitt långsiktiga sparande. Tex om jag vill resa, köpa bil eller börja studera. Så det jag menade var att det måste väl finnas bättre alternativ än ett vanligt bankkonto just nu med de här räntorna?

Börsen är en väldigt volatil så i min mening är bankkonto att föredra. Och då inte storbankerna, du kan få upp till 3 % obundet.
Citera
2011-06-06, 22:42
Medlem
TomThumbs avatar
Hejsan! Lånar tråden istället för att starta en med samma rubrik.

Jag har i dagsläget 80000kr liggandes på ett sparkonto (Swedbank ca 1,8%ränta)

Jag har också runt 40000kr uppdelat i två fonder. Och avkastningen är väl inte något att hurra för.

Jag har också 10000 som jag precis köpt andelar i en aktie av.

Nu undrar jag vad ny tycker att jag ska göra med pengarna. Bör jag öppna ett sparkonto på någon mindre bank där räntan är bättre? Bör jag sälja fonderna? Eller borde jag kanske bara skita i det, och låta pengarna växa sakta men säkert?

Tack på förhand.
Citera
2011-06-06, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomThumb
Hejsan! Lånar tråden istället för att starta en med samma rubrik.

Jag har i dagsläget 80000kr liggandes på ett sparkonto (Swedbank ca 1,8%ränta)

Jag har också runt 40000kr uppdelat i två fonder. Och avkastningen är väl inte något att hurra för.

Jag har också 10000 som jag precis köpt andelar i en aktie av.

Nu undrar jag vad ny tycker att jag ska göra med pengarna. Bör jag öppna ett sparkonto på någon mindre bank där räntan är bättre? Bör jag sälja fonderna? Eller borde jag kanske bara skita i det, och låta pengarna växa sakta men säkert?

Tack på förhand.

Det blev för jobbigt att bläddra uppåt och läsa Lommis inlägg?
Citera
2011-06-06, 23:05
Medlem
Tack för svaren Lommi! Känns betydligt bättre nu.
Citera
2011-06-07, 17:50
Medlem
TomThumbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Det blev för jobbigt att bläddra uppåt och läsa Lommis inlägg?

Jag undrade vad jag skulle göra med mina sparade pengar.

Tack för att du bidrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in