Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-06-06, 17:35
  #1
Medlem
sanzadiluss avatar
Hejsan kära flashbackare.

Jag är ute efter en bärbar som är lätt att bära med sig och har bra batteritid. Jag har tänkt att surfa på den när jag åker till/från jobbet och när jag är allmänt ute på fri fot.

Andra saker jag även vill göra med datorn är att arbeta med Word, Excel och OpenOffice, titta på någon film/TV-avsnitt för att döda tiden samt även lite lättare programmering (studerar Java på egen hand). Det vill säga jag planerar inte att göra några tyngre grejer med datorn då jag har en ypperligt bra stationär PC för sådana saker.

Vill inte lägga ner mer än 4-5 tusen kronor på datorn - om det är så att batteritiden är riktigt bra kan jag tänka mig att gå upp till runt 10k men då ska det verkligen vara värt det.

Tack för hjälpen
Citera
2011-06-06, 18:23
  #2
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanzadilus
Hejsan kära flashbackare.

Jag är ute efter en bärbar som är lätt att bära med sig och har bra batteritid. Jag har tänkt att surfa på den när jag åker till/från jobbet och när jag är allmänt ute på fri fot.

Andra saker jag även vill göra med datorn är att arbeta med Word, Excel och OpenOffice, titta på någon film/TV-avsnitt för att döda tiden samt även lite lättare programmering (studerar Java på egen hand). Det vill säga jag planerar inte att göra några tyngre grejer med datorn då jag har en ypperligt bra stationär PC för sådana saker.

Vill inte lägga ner mer än 4-5 tusen kronor på datorn - om det är så att batteritiden är riktigt bra kan jag tänka mig att gå upp till runt 10k men då ska det verkligen vara värt det.

Tack för hjälpen

Kan de här va nått för herrn? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=723487

ganska smidig, billig, hyfsat snabb och skapligt batteri.
Citera
2011-06-06, 18:37
  #3
Medlem
sanzadiluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sikkan
Kan de här va nått för herrn? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=723487

ganska smidig, billig, hyfsat snabb och skapligt batteri.

Låter något som damen kan tänka sig köpa, ja
Dock har jag haft dålig erfarenhet av Acer och vet inte om jag vågar skaffa mig en sån. Vad tror du om en mini-pc då? Klarar de av enklare programmering om man skulle köpa till ett ramminne (till de som kommer med endast 1 gb ram menar jag).

De är ännu smidigare men kanske lite för liten för att man ska orka skriva mycket på den
Citera
2011-06-06, 18:58
  #4
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanzadilus
Låter något som damen kan tänka sig köpa, ja
Dock har jag haft dålig erfarenhet av Acer och vet inte om jag vågar skaffa mig en sån. Vad tror du om en mini-pc då? Klarar de av enklare programmering om man skulle köpa till ett ramminne (till de som kommer med endast 1 gb ram menar jag).

De är ännu smidigare men kanske lite för liten för att man ska orka skriva mycket på den

För små samt för låg upplösning på skärmen och för trötta oavsett mängd RAM-minne. Acer har skärpt sig
Citera
2011-06-06, 19:16
  #5
Medlem
sanzadiluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sikkan
För små samt för låg upplösning på skärmen och för trötta oavsett mängd RAM-minne. Acer har skärpt sig

Ok så då ska man kika på någon i runt 11 tums klassen. Vad bra att de har skärpt sig Om man bara är ute efter en sån enkel dator så lär märket inte spela någon större roll ändå.

Nu är det visserligen lite offtopic men vad tycker du om batteritiden på macbook datorerna då? (vanliga, pro och air?).
De är ju jättedyra och lovar många timmar men.... man vet aldrig.
Citera
2011-06-06, 20:11
  #6
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanzadilus
Ok så då ska man kika på någon i runt 11 tums klassen. Vad bra att de har skärpt sig Om man bara är ute efter en sån enkel dator så lär märket inte spela någon större roll ändå.

Nu är det visserligen lite offtopic men vad tycker du om batteritiden på macbook datorerna då? (vanliga, pro och air?).
De är ju jättedyra och lovar många timmar men.... man vet aldrig.

Har tyvärr 0 erfarenhet av Mac-datorer men säkert ganska bra, +5h i alla fall. men de kostar en slant
Citera
2011-06-14, 22:43
  #7
Medlem
sanzadiluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sikkan
Har tyvärr 0 erfarenhet av Mac-datorer men säkert ganska bra, +5h i alla fall. men de kostar en slant

Bumpar tråden lite...

Ja, de kostar verkligen en slant. Det blir nog ingen macbook... funderar på en mini-pc istället.
Citera
2011-06-14, 23:05
  #8
Medlem
Denna kanske? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=860179
Citera
2011-06-15, 08:01
  #9
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chress
Denna kanske? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=860179

Såg helt okej ut faktiskt.. trots AMDn så verkar den prestera helt okej och ganska prisvärd med bra batt. och hyfsad grafik.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback