2011-06-06, 16:35
Medlem
kebab-tomtens avatar
Tjena
Har installerat freenas på min server och håller på att konfigurera den nu.
Jag har aktiverat CIFS och delat ut mappen.

När jag kör \\192.168.1.3 som i mitt fall är sökvägen kommer jag in i mappen jag angivit och den är tom, precis som den ska vara.

Problemet är att jag inte har några rättigheter att skriva eller ändra eller göra någonting alls!
Jag hittar ingenstans vart jag ändrar dessa rättigheter.

Någon som kör FreeNAS 8.0 eller någon annan som kan hjälpa?
Citera
2011-06-06, 21:42
Medlem
Progress1ves avatar
Du använder ju Web gui som man styr servern med och där finns det users och groups och där kan du fixa rättigheter, annars så är det väll bara logga in med samma uppgifter som admin på web gui fast när du ansluter till servern så klart <3
Citera
2011-06-07, 18:31
Medlem
kebab-tomtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Progress1ve
Du använder ju Web gui som man styr servern med och där finns det users och groups och där kan du fixa rättigheter, annars så är det väll bara logga in med samma uppgifter som admin på web gui fast när du ansluter till servern så klart <3

Jo givetvis använder jag web gui.
Men jag är lite noob när det gäller unix/bsd, har du tid får du jätte gärna förklara närmare hur jag ska göra.
Ska jag skriva ex. \\192.168.1.3\admin för att logga in med användaren admin?

Det verkar nämligen som att freenas 8.0 skiljer sig lite från föregångarna..
Citera
2011-06-07, 23:55
Medlem
Progress1ves avatar
Jag använder FREENAS 0.7.2 där har dom som standard att gäst användare har full behörighet, men antar att det inte är så på 8:an men vad jag vet så är väll det fortfarande beta(?). Jag använder osx på min Main dator och där är det bara att ändra användare i finder, Men jag antar att du kör på Windows som majoriteten av dator användare. Men så om du ska byta användare på Windows så angiver du ditt användarnamn och lösenord när du mountar nätverks enheten. Men du borde även kunna ändra behörigheterna i web Gui <3
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in