• 1
  • 2
2011-06-06, 14:48
Medlem
Italiangirls avatar
Jag har ett jttestort problem. Jag har en shcferblandning p 2 r, han r som vilken hund som helst, snll mot barn, lydig och vrldens underbaraste. Dock har han ett stort problem; andra hundar. Det spelar ingen roll vad hunden gr, vilken storlek eller kn den r, han mste bara attakera.

Jag har frskt med en massa olika vningar. Frskt att sprida bra energi, frskt med leksaker och godis, han har ftt trffa andra hundar (efter ett tag gr det bra). Men just nr han r hemma blir han som galen om en hund gr frbi. Han hoppar ver staketet och hugger, nyss tog han tag om en liten gammal hund som inte gjorde en fluga frnr... Har har bitit 2 hundar nu. Och de gjorde som alltid ingenting. Som tur r nog nd att han inte hugger mer n 1 gng. Jag vet inte om han bara vill ''frsvara'' sitt hem? Mste tillgga att han r knipsad och har tidigare blivit attakerad av hundar. Kanske drfr han mste hugga frst?

Jag vet inte vad jag ska gra. Detta gr mig otroligt sressad och ledsen. Tacksam fr svar!
Citera
2011-06-06, 14:54
Medlem
Testa koppel?
Citera
2011-06-06, 14:57
Medlem
Italiangirls avatar
Om du inte har ngot vettigt att sga s kan du lika grna hlla kften.

Citat:
Ursprungligen postat av Goochglad1
Testa koppel?
Citera
2011-06-06, 15:03
Medlem
Hade det varit min hund hade det varit skott i pannan direkt. kanske inte s roligt men om han nu hugger s hade det varit mitt alternativ.
Citera
2011-06-06, 15:34
Medlem
Cruella de Vils avatar
En bra brjan vore nog om du eliminerar hans chanser att g till attack genom att inte ha honom ls s att han kan sticka. Med tanke p att du har strikt hundgaransvar s r det lite olustigt att det redan har ftt ske tv gnger.
Har du trnat skvallertrning? S att du fr hans uppmrksamhet istllet fr den mtande hunden?
Citera
2011-06-06, 15:38
Medlem
MisterToms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Italiangirl

Vettigt? Tyckte det var en hel strlande id.

Frst mste du givetvis se till att det ALDRIG kan hnda igen! Munkorg, koppel, ja, vad som n krvs. Problemet nr hunden kan skada andra hundar r givetvis inte bara att hundarna blir skadade, utan ocks att din hund blir sjlvbelnad och beteendet blir nnu mer befst.

SEN kan du brja trna. Skvallertrning r alldeles utmrkt fr denna typen av problem. Dels s ger det effekten att hundar blir roliga istllet fr farliga i din hunds gon, och dels s ger det effekten att din hund kommer till dig istllet fr att flyga p andra hundar. Hur du gr det finns beskrivet otaliga gnger p otaliga sidor p internet, sk och du skall finna.
Citera
2011-06-06, 15:54
Medlem
Jag har haft precis samma problem dom du har. Vi kan nog inte gra s mycket mer n att spekulera om varfr han gr det och frska komma fram till ngot, min hund gjorde s som du beskriver fast bara om ngot oknt kom fram till honom eller fr nra .

Anledningen till att min gjorde s var fr att han hade en skada i bde frambenen som gjorde att han kunde bli aggressiv vilket resulterade trkigt nog i en avlivning .

S det bsta rdet r kanske att ta kontakt med ngon som kan hundar och kan kolla upp det fr det r lite svrt att svara nr vi inte riktigt vet hur han beter sig
Citera
2011-06-06, 17:04
Medlem
auto607989s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Italiangirl

Om du inte kan ta emot tips s borde du fan inte startat trden dumjvel.

mvh
Citera
2011-06-06, 19:21
Medlem
D skulle jag INTE ha hunden ls p grden fren jag ordnat s den inte kan ta sig ut! Jag har hjt mitt staket och mina hundar hoppar bara ut om dom ser en skata spatsera utanfr, men det r mitt ansvar se till dom hller sig p grden allts hjde jag staketet.

Fixa ngra vnner med hund, ha hunden fast, lt dom g frbi p lngt hll kasta in ngot vldigt gott, grna innan din hund sger ngot, s den frknippar hundar utanfr GOTT. Sen stegvis nrma sig kasta in gottis tills det enbart r positivt.

G med andra hundar, g bakom allts promenad inge nosa och pinka utan bara g, sen nr man mker det gr bra gr man nrmare och nrmare, och fortstter g. Gr detta ofta, frga om du fr sl flje med vem som helst med hund.

Eller ls p om skvallertrning.
Citera
2011-06-06, 20:18
Bannlyst
Stt p munkorg p hunden om den r s vild. Du kan trna den att frska vara lugn nr hunden gr frbi andra hundar. Ryck lite extra hrt i kopplet s han fattar att det inte r okej att attackera andra hundar.
Citera
2011-06-06, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Painfree
Stt p munkorg p hunden om den r s vild. Du kan trna den att frska vara lugn nr hunden gr frbi andra hundar. Ryck lite extra hrt i kopplet s han fattar att det inte r okej att attackera andra hundar.

Rycka och slita i hunden triggar ofta till mer aggro.. ingen bra ide.
Citera
2011-06-06, 23:09
Medlem
ananaskids avatar
Avliva? Den har inte bitit mnniskor s den ska vl inte avlivas? Koppla skiten och ta ditt ansvar som hundgare ditt spn!
Min hund gillar inte smhundar och inte andra hanar men han har inte hamnat i nt slagsml d jag ser till att ha snorkoll p honom om det r andra hundar i nrheten samt allmn lydnad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in