Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-06-06, 14:16
  #1
Medlem
Danieloss avatar
Det verkar troligt att det inte finns något liv på Mars. Men om man tog de tuffaste, mest tåliga mikroorganismer vi har på jorden idag och släpper ut på Mars, hade det månne då varit möjligt att de hade klarat sig och att en helt ny evolutionär utvecklingslinje hade kunnat starta här?
Citera
2011-06-06, 14:38
  #2
Medlem
FruGondols avatar
Det är nog icke troligt, ja, rent av otroligt. Hade det däremot varit för
någon/några miljarder år sedan hade det kanske kunnat överlevt
en viss tidsrymd.
Som jag förstått det letar man ej längre efter liv på Mars utan snarare spår
av liv. Men som sagt - jag har haft fel förr. mvh
Citera
2011-06-06, 14:43
  #3
Medlem
Jag tror inte att det skulle kunna överleva med tanke på att det inte finns något syre på Mars.... Rätta mig om jag har fel, men även mikroorganismer behöver väl syre?
Citera
2011-06-06, 14:59
  #4
Medlem
Danieloss avatar
Nä, det finns mikroorganismer (anaeroba) som inte är beroende av syre. De använder andra ämnen för sin cellulära respiration.

http://en.wikipedia.org/wiki/Anaerobic_organism
Citera
2011-06-06, 15:49
  #5
Medlem
Vad är nyttan med detta? Jag ser ingen.
Nej, bättre att skicka fler robotar, den hoppande roboten vore smart om den fungerade?
Citera
2011-06-07, 10:11
  #6
Medlem
ChristerNs avatar
Det är ännu inte fullständigt bevisat att det inte finns eller finns liv på Mars.


Den grupp av mikroorganismer på Jorden som kallas extremofila klarar enorma miljöer.

Temperaturer från -4 grader, andra till långt över 60 grader?
En del i hög saltkoncentration, andra i hög koncentration av arsenik.
En del helt utan syre. De tar energi från annat (Järn-haltigt, svavelhaltigt ?).
En jättelik biomassa av extremofiler lever djupt ner i bergrunden, i sprickor mm här på Jorden.

Kanske mindre troligt med mikrorganismer på Mars yta, men kanske mer troligt i sprickor djupt ner.


Annars är Jupiters Måne Europa intressant. Tänkbart med oceaner av vatten under kilometervis is.
(Värme tillförs kanske genom att gravitationen maserar kärnan inne i månen, då den roterar runt Jupiter?) Hoppas nån sänder en robot-sond ner under Europas Is, vilken historisk upptäckt kan finnas där?

Men jag vet inget säkert.

Christer
__________________
Senast redigerad av ChristerN 2011-06-07 kl. 10:14.
Citera
2011-06-07, 11:37
  #7
Medlem
SciOques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kada
Jag tror inte att det skulle kunna överleva med tanke på att det inte finns något syre på Mars.... Rätta mig om jag har fel, men även mikroorganismer behöver väl syre?
Nej det stämmer inte. Bakterierna på din tunga lever t.ex. av mjölksocker och dör om de exponeras av syre. Det är därför du använder en tungskrapa för att ta bort en tunn hinna som skyddar bakterierna mot syreexponering. Det största hindret för plantering av liv på mars är bristen på vatten. Särskilt då vi framförallt är intresserade av att få växter att överleva på planeten. Växterna kan därefter bryta ned koldioxid som omvandlas till syrgas genom fotosyntes. För detta krävs dock som sagt vatten, och väldigt livskraftiga växter som kan överleva på mars.
__________________
Senast redigerad av SciOque 2011-06-07 kl. 11:39.
Citera
2011-06-07, 13:59
  #8
Medlem
Jomazis avatar
Det finns inga bakterier som kan reproducera sig utan flytande vatten. Att överleva svåra förhållanden är för en mikroorganism betydligt simplare än att trivas i dem.

Flytande vatten kan enligt vissa teorier existera tillfälligt längst ner i Hellas Planitia, en sänka vars botten ligger runt 8km under Mars "genomsnittsmarkhöjd", OM vattnet samtidigt innehåller en satans massa salter. Längre ned i Marsskorpan där det finns geotermisk värme och högre tryck är det betydligt mer troligt, frågan är då istället vad mars-basiluskerna skulle få sin kemiska energi ifrån.

Förtydligande: Alla kända former av jordiskt liv skulle stendö på mars yta. Iskallt, allför lågt atmosfäriskt tryck och UV-strålar, som i sin tur dessutom gjort gruset basiskt och innehållandes en massa otrevligt i stil med väteperoxid och perkloratjoner.
Citera
2011-06-07, 14:02
  #9
Medlem
expoexpos avatar
Varför är det inte lättare att bygga på månen? Det är ju så långt till Mars. Med en rymdhiss vore det ju kanon.
Citera
2011-06-07, 16:28
  #10
Medlem
Personligen tror jag ju att Venus är den plats som har störst chans för liv i det inre solsystemet. Fast man kanske ska passa sig för att släppa ner livsformer på en planet innan man försäkrat sig om att man inte förstör redan befintliga livsformer. Förekomsten av sådana skulle ju vara hyfsat revolutionerande.

Citat:
Ursprungligen postat av expoexpo
Varför är det inte lättare att bygga på månen? Det är ju så långt till Mars. Med en rymdhiss vore det ju kanon.

Det är lättare att bygga på månen. Men antagligen svårare att få till liv där, och det är det tråden handlar om.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback