2011-06-06, 13:37
Medlem
Tjenare.

Har länge undrat över en sak som jag har sökt otala timmar efter på internet, men som är ganska svår att förklara genom google;
hur kan jag utgå ifrån en RAWbild som är fotat med superflat?

För er som inte vet vad superflat är så är det bara att söka på google efter det, kort sagt så är det en tredjeparts Picture Profile som ger en mycket mer dynamisk range.
Men hursomhelst, när jag då fotat bilden i detta format i RAW och sedan öppnat den i photoshops RAW-plugin så kan jag bara välja mellan de standard Picture Profiles som finns i kameran från innan, alltså de som jag inte ville använda.
Hur liksom lägger man in en tredjepartsprofil in i raw-pluginen i photoshop?
Jag har ju fixat rawcodec så jag ser thumbs i expolorer och där ser jag ju bilderna som de ska se ut emd superflat.
Självklart när jag fotar i jpeg så blir det rätt...

Hjälp någon?
Citera
2011-06-13, 17:49
Medlem
Niliums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morganiser
Tjenare.

Har länge undrat över en sak som jag har sökt otala timmar efter på internet, men som är ganska svår att förklara genom google;
hur kan jag utgå ifrån en RAWbild som är fotat med superflat?

För er som inte vet vad superflat är så är det bara att söka på google efter det, kort sagt så är det en tredjeparts Picture Profile som ger en mycket mer dynamisk range.
Men hursomhelst, när jag då fotat bilden i detta format i RAW och sedan öppnat den i photoshops RAW-plugin så kan jag bara välja mellan de standard Picture Profiles som finns i kameran från innan, alltså de som jag inte ville använda.
Hur liksom lägger man in en tredjepartsprofil in i raw-pluginen i photoshop?
Jag har ju fixat rawcodec så jag ser thumbs i expolorer och där ser jag ju bilderna som de ska se ut emd superflat.
Självklart när jag fotar i jpeg så blir det rätt...

Hjälp någon?

Om du har Canon så kan du öppna bilden i deras programvara DPP, där du också kan lägga in din picture style. Spara sedan om den i t.ex. tiff och kör den i acr efter det.

Tror dock att du kan åstadkomma samma resultat med reglagen i acr. Superflat är till för filmning. Den dök upp eftersom få av de systemkamerorna som kan filma, filmar i råformat.
Citera
2011-06-15, 00:15
Medlem
krmtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nilium
Om du har Canon så kan du öppna bilden i deras programvara DPP, där du också kan lägga in din picture style. Spara sedan om den i t.ex. tiff och kör den i acr efter det.

Tror dock att du kan åstadkomma samma resultat med reglagen i acr. Superflat är till för filmning. Den dök upp eftersom få av de systemkamerorna som kan filma, filmar i råformat.

finns det någon system som filmar i råformat? att RED har nån form av råformat vet jag men bland canon, nikon och andra dslr för oss vanliga dödliga finns väl inte? sorry för lite offtopic..

mvh
Citera
2011-06-15, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nilium

Tack! Ska pröva det imorgon!
Citera
2011-06-17, 23:54
Medlem
Niliums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krmtm
finns det någon system som filmar i råformat? att RED har nån form av råformat vet jag men bland canon, nikon och andra dslr för oss vanliga dödliga finns väl inte? sorry för lite offtopic..

mvh

Är inte så insatt om jag ska vara ärlig. Men en enkel google-sökning borde väl reda ut det.
Citera
2011-06-20, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krmtm

Nopes, finns inga konsument-/prosumerprodukter som gör, än.
Citera
2011-06-20, 12:47
Medlem
krmtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bimsalabim
Nopes, finns inga konsument-/prosumerprodukter som gör, än.

det kommer väl förr eller senare. kommer minneskort fortfarande vara aktuellt då eller kommer man köra rakt in i datorn? och tänk den maskin som ska ta hand om all postproduktion, måste ju va ett monster utanför konsumentmarknaden :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in