Citat:
Ursprungligen postat av Northling
Problemet är att man endast utforskar en sida av myntet. Så kallad rasism mot alla som inte är vita.
Rasismen i förorterna mot etniska Svenskar uppmärksammas inte alls. Den som tiger den samtycker.
Så länge rasism mot etniska svenskar existerar kommer även rasism mot icke-vita existera. Hade TV 4 istället tagit upp båda sidorna kanske det hade utvecklats till något positivt.
Jag funderade faktiskt på att göra en tråd om detta nyligen, men så tänkte jag då jag läste ditt inlägg nu - jag skriver det här istället!
Det känns lite som att vissa av dem som är antirasister i grunden är rasister själva. Nu talar jag om de antirasister som väljer att ignorera den svenskfientliga rasism från invandrare mot oss etniska svenskar. Skulle en invandrare kalla en etniskt svensk för nedlåtande saker så skulle många inte ens bry sig. Men om svensken sade nedlåtande saker mot invandrare så skulle det bli världens pådrag.
Föreställ dig att barnet Adam säger dumma saker till ett annat barn som vi kan kalla för Lasse. Lasses föräldrar tar då kontakt med Adams föräldrar. Adams föräldrar säger då: "Men de förstår inte bättre, de är ju bara barn."
Liknande bild tror jag många har mot invandrare. Det är precis som de tänker: Svenskar skall veta bättre. När de säger något nedlåtande mot andra etniska grupper - så är det mycket fel. Men om en invandrare säger något till en svensk, så skall han eller hon försvaras. Det är inte deras fel - det beror på politikerna och utanförskapet, osv. Det ger en bild av att de som försvarar rasister inom invandrargrupperna anser att invandrarna inte förstår bättre. Det är aldrig deras eget fel! Det är endast alla andra fel!
Jag tror att invandrare är individer som kan ta ansvar för sig själva och det de säger och det de gör. På samma sätt som svenskarna också är individer som kan ta ansvar för sig själva och det de säger och det de gör. Jag tror inte att invandrare är mentalt handikappade, som vissa verkar tro! och just denna synen hos dem som förnekar svenskfientligheten är enligt mig rasistisk!