2011-06-06, 12:44
Medlem
Jag vet inte om det här är rätt kategori, om inte så ber jag om ursäkt för det och hoppas mod kan flytta.

Jag har hjälpt en vän sälja en iPod på blocket till en amerikansk köpare via Paypal (min vän har inget Paypalkonto men jag har).
Jag skickade en begäran till användaren som inte blivit accepterad än men jag har fått notificationmail osv från service@intl.paypal.com osv som också skriver att man ska svara på mailet och skicka tracking numret till dem (köparen begärde att paketet skulle skickas rekomenderat).
Det verkar lite märkligt att man ska svara på mailet och skriva det istället för att t.ex fylla i det i ett formulär på Paypals hemsida osv.

Nu har min vän redan skickat paketet (idag) så även om det är bluff kanske det inte är mycket att göra?

Jag vet att det verkar naivt som fan att tro på det här kanske men vad tror ni?
Citera
2011-06-06, 12:50
Medlem
Germanias avatar
ja det är en scam,spoofad address som inte läses, och låt mig gissa, köparen låtsades i bästa nigerabrevsmanér vilja betala ett överpris?
Senast redigerad av Germania 2011-06-06 kl. 12:52.
Citera
2011-06-06, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germania
ja det är en scam,spoofad address som inte läses, och låt mig gissa, köparen låtsades i bästa nigerabrevsmanér vilja betala ett överpris?

Korrekt.
Citera
2011-06-06, 14:47
Medlem
whaa, gör man något så dumt så förtjänar man fasiken att bli blåst
Citera
2011-06-06, 15:31
Medlem
lynias avatar
Jag blev utsatt för något liknande för några år sedan. Köparen påstod att han hade betalt och att pengarna skulle sättas in på mitt PayPal-konto efter att jag skickat varan och gett mottagaren spårningsnumret (auktionen var helt svenskspråkig och frakten inkluderade inte rekommenderad försändelse). Efter att jag förklarat det senare och begärt att han satte in pengarna i förskott så slutade köparen höra av sig. Enligt auktionshistoriken så hade han försökt göra samma sak med flera andra säljare.

Du har helt säkert blivit utsatt för ett bedrägeriförsök.
Googlade mailadressen: http://answers.yahoo.com/question/in...7085935AAAfN4H

Citat:
Ursprungligen postat av Leffe02
Jag vet inte om det här är rätt kategori, om inte så ber jag om ursäkt för det och hoppas mod kan flytta.

Jag har hjälpt en vän sälja en iPod på blocket till en amerikansk köpare via Paypal (min vän har inget Paypalkonto men jag har).
Jag skickade en begäran till användaren som inte blivit accepterad än men jag har fått notificationmail osv från service@intl.paypal.com osv som också skriver att man ska svara på mailet och skicka tracking numret till dem (köparen begärde att paketet skulle skickas rekomenderat).
Det verkar lite märkligt att man ska svara på mailet och skriva det istället för att t.ex fylla i det i ett formulär på Paypals hemsida osv.

Nu har min vän redan skickat paketet (idag) så även om det är bluff kanske det inte är mycket att göra?

Jag vet att det verkar naivt som fan att tro på det här kanske men vad tror ni?
Senast redigerad av lynia 2011-06-06 kl. 15:34.
Citera
2011-06-06, 15:45
Medlem
Citat:

Bara det att en amerikan vill köpa en iPod av en svensk låter väldigt suspekt. Priset för en ny iPod eller Iphone i USA är minst hälften än vad priset är i sverige.
Citera
2011-06-06, 16:43
Medlem
datajesuss avatar
addressen i sig utgör väl inget konstigt.. bara det att ern "buisnessneger" som "bor" i välbärgat land vill skicka en "present" till mindre bra land (hej afrika!) borde redan det utgöra ett rejält frågetecken. acceptera aldrig detta och setill att isåfall köparen har ett ebay/paypal/tradera eller liknande med LÅNGT medlemskap (5år+) och att den är verifierad osv om du överhuvetaget ska tänka på det.

jag säljer dagligen grejjer utomlands och det är i 99fall av 100, eller mer, som folk glatt betalar förskott via banktransfer för stora summor och via service i dom andra fallen.
Citera
2011-06-06, 23:03
Medlem
rootbits avatar
Jag köpte en grej för ett tag sedan och betalade då med kontokort genom paypal. Kvittot på betalningen skickades från service@intl.paypal.com. Adressen som sådan är inte en fakeadress.

Däremot finns det vissa som spoofar den här korrekta adressen för att skicka ut bedrägerimail. Då ser det alltså för den gemene användaren ut som att mailet kommer från paypal.com (alltså från adressen ovan) när det egentligen har skickats från exempelvis Nigeria...

Du kan dubbelklicka på mailet, välja Arkiv-->Egenskaper-->Information och sedan leta upp följande rad (du får antagligen scrolla ner lite):

Received: from mx1.phx.paypal.com (mx1.phx.paypal.com [66.211.168.231])

Så ska det se ut när mailet inte är spoofat. Är mailet spoofat står det nämligen nån annan lömsk adress där som inte är *.*.paypal.com...

Här nedan är info från paypals hemsida ang. hur man i övrigt vet om mailet man fått kommer från dem:

"Fråga: Hur vet jag att ett e-postmeddelande kommer från PayPal?

Svar: Om du tror att du redan har tagit emot ett falskt e-postmeddelande från PayPal eller har hamnat på en falsk PayPal-webbplats, rapportera detta till oss omedelbart.

Så här identifierar du falska e-postmeddelanden:

* I e-postmeddelanden från PayPal tilltalas du alltid med både för- och efternamn eller ditt företagsnamn. Vi skriver inte ”Bästa användare” eller ”Hej PayPal-användare”.

* I våra e-postmeddelanden finns det inte länkar till sidor där du ombeds ange känslig information som ditt bankkontonummer, kreditkortsnummer, passnummer eller personnummer"
Senast redigerad av rootbit 2011-06-06 kl. 23:54.
Citera
2011-06-07, 09:05
Bannlyst
Citat:

Och du tyckte inte att det var väldigt suspekt att en amerikan av alla, ville gå
igenom trasslet det innebär att köpa från blocket?
Citera
2013-01-10, 10:35
Medlem
xlntds avatar
Jag satt och googlade lite på den mailadressen.. anledningen är att jag läste på Facebook att det börjat dyka upp bedrägerier på blocket och att man skulle sätta in pengar på Paypal. (därför som jag hamnade i en gammal tråg som jag väckte lite)
Man hävisade till just den adressen som fake men jag hade för mig att jag använt den tidigare, vilket jag också hade enligt min mailkorg. När jag reggade mitt paypal konto så var det den mailadressen som PayPal hade men som de verkar ha bytt. Klickar jag på de gamla mailen med den adressen så kommer jag till den riktiga sidan.

Så nej jag är övertygad att denna adress inte är fake - men Paypal verkar inte använt den på nåt år då jag får från service@paypal.se numera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in