Jag lutar mer och mer åt min lilla hemsnickrade teori 2 i detta inlägg
https://www.flashback.org/sp24075881
Jag har kollat upp området och vet att det bor VÄLDIGT många studenter i trakterna. För att ta sig till universitetet från området där morden inträffade behöver man bara cykla genom Valla-skogen och du är framme = attraktivt för studenter.
Det finns många privata smålägenheter som hyrs ut till studenter men även det kommunala bostadsbolaget har en hel del smålägenheter i de höga husen bredvid ICA-butiken (där mördarens mössa hittades i en Metro-behållare).
Dessutom finns de nybyggda studentlägenheterna som ligger precis bredvid pojken Ammouris skola (osäker på om de var färdigställda vid tidpunkten för morden men jag tror det). Från dessa hus har du perfekt utsikt över skolgården (gå t ex till Hitta och titta på gatubildfuktionen, om man ställer sig vid slutet av Kaptensgatan ser man studenthusen och ser även att de placerade precis intill skolgården). En förvirrad person kan ha suttit ensam i sin lilla studentetta och fantiserat ihop något om ett av barnen på skolgården (Ammouri). Eventuellt retat sig eller hamnat i konflikt med honom. Brukar t ex skolbarnen "bråka" med studenterna i husen? Kanske göra något bus?
Polisen bör kolla upp alla studenter vid universitetet som avbröt sina studier under höstterminen 2004/vårterminen 2005 samt alla studenter som hade kontakt med psykiatrin under denna period. De bör höra efter med skolan om det har varit konflikter mellan skolbarnen och studenterna i husen bredvid.