Citat:
Ursprungligen postat av bobbokrullas
Du verkar till att ha ett öppet sinne så varför låser du dig vid att det är en alkis eller knarkare, det finns inget som tyder på det. Tänk istället att det är en hyffsat skärpt kille dock psykiskt labil som aldrig någonsin antytt något till någon, bara han själv vet. Att det skulle vara en "lokal förmåga" ser jag som väldigt troligt, kan inte se att någon åker till Linköping, drar runt på gatorna och kommer till åsgatan och begår morden en måndagsmorgon helt utan vidare, det ser jag som föga troligt. Jag är väldigt öppen för olika scenario och har respekt för andras tankar men kan inte se att det är någon utanför Linköping, det har aldrig slagit mig i min egen tankegång eftersom det är så osannolikt. Har väldigt svårt för att ignorera hans agerande efter morden, gångmomentet osv efter morden vilket jag tycker tyder på stark lokalkännedom. Med tanke på vädret denna måndagsmorgon, luva på huvudet, stirrar ner i marken så är det ju faktiskt inte så konstigt att ingen känt igen honom eller lagt märke till något när han kommit ut på djurgårdsgatan och vidare ner mot ica.
Nu behöver det ena inte utesluta det andra...
Jag har haft att göra med psykiskt labil typer och de märks väldigt mycket i sin omgivning. Om det är en allmän galning som knallar runt på gatorna i Linköping så är det någon alla i stan känner till. De här typerna märks mer än man tror och de flesta som stött på en sådan känner igen dem och kommer ihåg dem. Vi hade en sådan på min gård när jag växte upp och alla på orten kände till killen, han högg fö ner sin sambo en kväll och det enda som förvånade var att någon ville bo med galningen.
Min teori om en pundare utifrån kommer av att jag tycker det känns väldigt konstigt att någon lokal förmåga skulle klara sig så länge. En kringstrykande pundare passar in bra och ger svar på många frågor som finns i den här väldigt underliga historien. Det passar in på någon som skulle göra detta
(även om han inte behöver förstått vad han gjort), att han varit på platsen, att han försvunnit, att ingen verkar veta vem det är, osv. Det enda som inte passar in i pundartesen är att ingen DNA träff kommit. Kringstrykande pundare som är dubbelmördare kommer fortsätta att begå brott och väldigt snabbt fastna i en DNA koll. Jag håller även östspåret öppen med en finne eller balt som GM.