Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-22, 18:23
  #9589
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
OK, vi har två kroppsbyggare på kartan. Den ene dömd för misshandel av A i databutiken. Den andre skulle då kunna vara GM. Även om den dömde inte är hundraprocentigt stabil kan ju den andre, hans polare, också ha tagit ett eget initiativ till hämndaktion, riktat mot familjen A och utfört mot pojken.

Ja, skrev nedanför om att den jag spekulerar om har jobbat i butiken. Det som talar emot att gm hade ett starkt motiv är att polisen då borde ha hittat honom. Men eftersom de fäst så stor vikt vid själva DNA-bevisningen, som ju inte knyter en eventuell anstiftare till mordet, så kan de ha missat ett motiv som utgår från anstiftaren och inte gm.

Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Jag gillar teorin om en anstiftare och en labil GM. Konflikten kan egentligen gälla vad som helst. Ev är anstiftaren en tjej / kvinna. GM kan då ev vara pojkvän.

Har tänkt på det, mest eftersom flera i tråden (bland annat SC) som erkänt helt plötsligt ställt frågan om den skyldige i själva verket kanske är en kvinna. Dock att ”mördaren” är en kvinna. En anstiftare är väl ingen mördare. Teorin om anstiftare har nog i många fall uppkommit ur det faktum att minst två olika, oidentifierade manspersoner har uppträtt konstigt runt mordplatsen innan och efter morden. Men en anstiftare behöver ju inte ha varit närvarande så klart. Ändå svårt att se något givet motiv? Kanske en lärarinna? Det låter ändå väldigt långsökt.

Det finns två personer som passar som handen i handsken på dominant anstiftare och underlägsen gm, som dessutom stod i skuld till anstiftaren. Denna gm ska dock ha jobbat i butiken, vilket snarare sänker än höjer sannolikheten för att det är han, eftersom polisen borde ha fått hans DNA.

Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
T1 har inte någon prioritetsfärg, ändå var det väl ditåt båda mordoffren var på väg om jag har förstått det rätt. Inte heller Djurgårdsgatan åt höger sett från Ica där mössan hittades. Märklig prioritering.

Ja precis. Jag tror polisen går efter de senaste vittnesiakttagelserna av gm och sen förmodar att gm rört sig vidare i samma riktning. Men det är märkligt iaf.

Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Eftersom man har vad man verkar vara säker på är DNA från GM har man nog redan kollat upp och avskrivit den teorin.

Ja, men man ska heller inte underskatta vägra-pärmen. Den person som skrev att polisen istället för belöning borde erbjuda brottsimmunitet till tipsaren skrev att gm skyddades av sina föräldrar. Om man skyddar någon så skyddar man någon ifrån något? Vad kan det vara, i den här kontexten, om inte förhör/tvångstopsning? Genom att ge ett falskt alibi.

Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Jag tror inte prio kartan är aktuell längre. Inte heller teorin om att GM springer i en halvcirkel. Det var bara spekulationer / bedömningar.

Det finns många exempel där mördare rör sig på helt andra sätt efter sina brott. Man ska nog inte låsa sig på priokartan och halvcirkeln utan tänka lite över den.

Jag skrev det mer som svar på ett inlägg som påstod att polisen efter morden inte knackade dörr i husen intill ICA. Utifrån polisens egen prioritetskarta kan det stämma, eftersom den visar att de inte har prioriterat det området. Huruvida den stämmer eller ej är inte så relevant, men polisen har arbetat efter kartan och det skulle kunna förklara varför de missat att ta fast gm.
Citera
2018-02-22, 19:37
  #9590
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Mycket intressant ur flera synvinklar! Ponera att anstiftaren är flickvän/kompis till kroppsbyggaren och har härsknat till ordentligt när det gäller kroppsbyggarens misshandelsdom mm. Hon förmår polaren Per (som i hemlighet är tänd på henne) att huta åt pojken M. Polaren Per, som är en nördig kuf med bipolär läggning gör henne en tjänst, som går överstyr.

Ja, precis. Tänker samma. Finns ju ett flertal fall där flickvänner fått sina pojkvänner att begå brott, även mord. I det här fallet var det nog som du säger inte tänkt att landa i ett mord, utan pojkvännen spårade ur av någon oklar anledning. Är rätt säker på att polis har haft fullt fokus på killar / män pga DNA:t och vittnesmål, därför kan dom helt klart missat en kvinnlig anstiftare som har någon aggression mot pojken eller hans familj.

Skulle mycket väl kunna vara så som clandeztino skriver att polisen missat en ev anstiftare pga DNA:t.
Är ofta väldigt svårt för polisen att hitta en lejd person, om det inte visar sig relativt snabbt vem det i så fall är.
Citera
2018-02-22, 19:49
  #9591
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Ja, precis. Tänker samma. Finns ju ett flertal fall där flickvänner fått sina pojkvänner att begå brott, även mord. I det här fallet var det nog som du säger inte tänkt att landa i ett mord, utan pojkvännen spårade ur av någon oklar anledning. Är rätt säker på att polis har haft fullt fokus på killar / män pga DNA:t och vittnesmål, därför kan dom helt klart missat en kvinnlig anstiftare som har någon aggression mot pojken eller hans familj.

Skulle mycket väl kunna vara så som clandeztino skriver att polisen missat en ev anstiftare pga DNA:t.
Är ofta väldigt svårt för polisen att hitta en lejd person, om det inte visar sig relativt snabbt vem det i så fall är.

Scenariot skulle hypotetiskt kunna se ut så här:
En misshandelsdömd hämndlysten kroppsbyggare
En flickvän som är förbannad å kroppsbyggarens vägnar, som blir anstiftare
En störd polare till kroppsbyggaren, som blir GM

Var det överhuvudtaget aktuellt att spana efter mystiska kvinnor i anslutning till morden?
Citera
2018-02-22, 21:25
  #9592
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Tror inte halvcirkeln innebär att GM bor eller har tillgång till lägenhet i prio områden. Jag tror att han försvunnit därifrån på annat sätt.

Kan tänka mig att man lätt överanalyserar hans rörelsemönster och drar fel slutsatser pga det.

Jag tycker det verkar mer sannolikt att GM lämnat platsen omgående med ett fordon alt rört sig till fots långt utanför prioområdet.

Var någon som skrev ett bra inlägg bakåt i tråden, att man nog lätt överanalyserar både motiv och flyktväg. GM handlade nog mer emotionellt än rationellt under morddagen.

Teorin om två personer, anstiftare och en labil GM tror jag kan stämma bra. Mer troligt i så fall tänker jag att anstiftaren använder ett flyktfordon, bil, mc, moped nära Åsgatan för att snabbt lämna platsen.

Jag tittade på google streetview och utanför Ica finns det parkering. GM skulle kunnat parkera där och innan han hoppade in i bilen gjorde han sig av mef mössan i tidningsstället. Det känns troligt eftersom spåren upphör just där. Parkeringen utanför ica kräver biljett. Kan Gm parkerat där tidigt på morgonen och gått mot Åsgatan för att vänta på M? Eller har Gm parkerat där i annat syfte och sen har M och A-L blivit slumpvalds offer?
Citera
2018-02-23, 01:58
  #9593
Medlem
Kan det vara så här enkelt.
Funderade på en sak:
Kan det vara så att Anna-Lena säger "Reif" istället för "Leif". Thailändare har svårt för att säga "R", rulla på bokstaven "R", det blir att dom säger "L" istället. Kan det vara likadant med en person i Anna-Lenas situation som håller på och dör, att "R:et" blir ett "L" istället, det betyder att hon menar "R" men hon får bara fram ett "L" ,
Ordet blir då "Reif".

Googla "Reif Linköping".
__________________
Senast redigerad av sovvandring 2018-02-23 kl. 02:06.
Citera
2018-02-23, 09:55
  #9594
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Kan det vara så här enkelt.
Funderade på en sak:
Kan det vara så att Anna-Lena säger "Reif" istället för "Leif". Thailändare har svårt för att säga "R", rulla på bokstaven "R", det blir att dom säger "L" istället. Kan det vara likadant med en person i Anna-Lenas situation som håller på och dör, att "R:et" blir ett "L" istället, det betyder att hon menar "R" men hon får bara fram ett "L" ,
Ordet blir då "Reif".

Googla "Reif Linköping".

Fast det stämmer inte med DNA som pekar mot att GM är blond och blåögd.

Sammanfattningen har slutat fungera. Vad vet man egentligen. Vem utsattes först av de två BO? Vad vet man om mössan, den ser ordentligt sliten ut? Är det bara GMs hår man har funnit i den? Om GM använde en mössa som var upphittad, stulen eller second hand eller hade själv haft samma mössa i 10 år säger det ju något.
Citera
2018-02-23, 10:06
  #9595
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hannahj
Jag tittade på google streetview och utanför Ica finns det parkering. GM skulle kunnat parkera där och innan han hoppade in i bilen gjorde han sig av mef mössan i tidningsstället. Det känns troligt eftersom spåren upphör just där. Parkeringen utanför ica kräver biljett. Kan Gm parkerat där tidigt på morgonen och gått mot Åsgatan för att vänta på M? Eller har Gm parkerat där i annat syfte och sen har M och A-L blivit slumpvalds offer?

Det fanns en mycket större parkering vid Eddan, snett över korsningen Drottninggatan/Djurgårdsgatan 100 m från Ica. Fast på den tiden var det väl mest myntautomater, och vid det här laget är väl alla kortbetalningarna raderade ändå.
Citera
2018-02-23, 10:52
  #9596
Medlem
En kvinna som anstiftare??? Låter inte logiskt någonstans , kroppsbyggaren och hans vän är väl båda topsade vad jag vet, det har m familjens affärer att göra man klipper inte någon för att hårddisken pajar
Citera
2018-02-23, 11:59
  #9597
Medlem
Stureplansstekarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Vad vet man om mössan, den ser ordentligt sliten ut? Är det bara GMs hår man har funnit i den? Om GM använde en mössa som var upphittad, stulen eller second hand eller hade själv haft samma mössa i 10 år säger det ju något.
Hårets DNA i mössan stämmer med blodets DNA på kniven. Men det är väl klart att andra personers DNA kan ha funnits i mössan, den kan vara lånad.
Citera
2018-02-23, 12:13
  #9598
Medlem
Trolig teori: Man i unga 20års åldern träffar en milf(jobbar som mellanstadielärare) på krogen hon är cirka 38 år. Han faller pladask och dom knullar flera gånger inom loppet av några veckor. Hon ställer motkrav och vill att den labila unga mannen tar ihjäl hennes svärmor 56åringen. Milfen har även i en av sina klasser en liten grabb som härjar i klassrummet och vill att mannen tar 2 flugor i en smäll.
Citera
2018-02-23, 12:45
  #9599
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luffarjeppe
En kvinna som anstiftare??? Låter inte logiskt någonstans , kroppsbyggaren och hans vän är väl båda topsade vad jag vet, det har m familjens affärer att göra man klipper inte någon för att hårddisken pajar

Javisst har det med affärerna att göra. Det verkar ju ganska klart. Att kroppsbyggaren skulle ha endast en polare är väl litet svårsmält. I den miljön byggaren rör sig finns det nog flera som inte gillar bröderna A. Bortse aldrig från kvinnlig inblandning!
Citera
2018-02-23, 13:07
  #9600
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Stureplansstekaren
Hårets DNA i mössan stämmer med blodets DNA på kniven. Men det är väl klart att andra personers DNA kan ha funnits i mössan, den kan vara lånad.

Om en enligt teorin gravt labil person lyckas hålla reda på sin mössa i tio år är det imponerande.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback