2018-02-21, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Kroppsbyggaren har förhörts av polis flera gånger. Får även komma ihåg att misshandeln av Hassan i dataaffären var lindrig. Ett slag i nacken, inget mer.

Kroppsbyggaren ska ha någon diagnos och vara mycket labil. Gäller även den andra kroppbyggaren som han tipsade polis om i sina förhör. Tror inte han har psykisk förmåga att dölja en ev anstiftan / medhjälpare vid sina förhör. Det är ingen smart kille.

Men kroppsbyggaren blev dömd för misshandel i butiken, eller hur? Hur man än vrider och vänder så kommer bumerangen tillbaks till A:s affärshistorier.
Citera
2018-02-22, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luffarjeppe
Att dom kollat alla omkringliggande hus vid Ica har dom inte gjort och vissa kollades inte upp förrän några år senare

Nej, det kan mycket väl stämma. Här är karta över polisens prioritetsområden: https://www.flashback.org/leave.php?u=http%3A%2F%2Fpolistidningen.se%2Fmedia %2F2016%2F06%2Flink%25C3%25B6ping-3-768x513.jpg

Hoppas länken fungerar. Röd färg är prio 1, dvs högsta prio.

Har alltid tyckt den är lite märklig eftersom området ”bakom” ICA, mot sjukhuset till, är helt oprioriterat. Den person som bodde inneboende hos sin bror och som fick ett psykiskt sammanbrott efter morden enligt person i tråden, varpå han flyttade hem till sina föräldrar, ska ha bott på Lasarettsgatan, i ett område som inte har någon prioritetsfärg om jag lyckats tyda kartan rätt.

Det borde ligga vittnesuppgifter som polisen bedömer som mycket trovärdiga bakom kartan, är min uppfattning. Att spåren efter GM tar slut vid ICA skulle väl annars tyda på att han efter ICA gått i det väderstreck där minst människor, dvs potentiella vittnen, rört sig? Och det skulle väl isf göra det mest sannolikt att han rört sig mot sjukhuset, alternativt bor i närheten av ICA? Ändå är dessa områden inte särskilt prioriterade. vad det verkar av kartan. Slutsats: det finns trovärdiga vittnen som sett gm på andra platser, som tyder på att han bor närmare brottsplatsen eller åtminstone i den riktningen sett från ICA / ”bakom” mordplatsen, och polisen utgår från att dessa vittnesiakttagelser är korrekta.
Senast redigerad av clandeztino 2018-02-22 kl. 07:56.
Citera
2018-02-22, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Nej, det kan mycket väl stämma. Här är karta över polisens prioritetsområden: https://www.flashback.org/leave.php?u=http%3A%2F%2Fpolistidningen.se%2Fmedia %2F2016%2F06%2Flink%25C3%25B6ping-3-768x513.jpg

Har alltid tyckt den är lite märklig eftersom området ”bakom” ICA, mot sjukhuset till, är helt oprioriterat. Den person som bodde inneboende hos sin bror och som fick ett psykiskt sammanbrott efter morden enligt person i tråden, varpå han flyttade hem till sina föräldrar, ska ha bott på Lasarettsgatan, i ett område som inte har någon prioritetsfärg om jag lyckats tyda kartan rätt.

Det borde ligga vittnesuppgifter som polisen bedömer som mycket trovärdiga bakom kartan, är min uppfattning. Att spåren efter GM tar slut vid ICA skulle väl annars tyda på att han efter ICA gått i det väderstreck där minst människor, dvs potentiella vittnen, rört sig? Och det skulle väl isf göra det mest sannolikt att han rört sig mot sjukhuset, alternativt bor i närheten av ICA? Ändå är dessa områden inte särskilt prioriterade. vad det verkar av kartan. Slutsats: det finns trovärdiga vittnen som sett gm på andra platser, som tyder på att han bor närmare brottsplatsen eller åtminstone i den riktningen sett från ICA / ”bakom” mordplatsen, och polisen utgår från att dessa vittnesiakttagelser är korrekta.

Jag tror inte prio kartan är aktuell längre. Inte heller teorin om att GM springer i en halvcirkel. Det var bara spekulationer / bedömningar.

Det finns många exempel där mördare rör sig på helt andra sätt efter sina brott. Man ska nog inte låsa sig på priokartan och halvcirkeln utan tänka lite över den.
Citera
2018-02-22, 09:29
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Jag tror inte prio kartan är aktuell längre. Inte heller teorin om att GM springer i en halvcirkel. Det var bara spekulationer / bedömningar.

Det finns många exempel där mördare rör sig på helt andra sätt efter sina brott. Man ska nog inte låsa sig på priokartan och halvcirkeln utan tänka lite över den.
Hur förklarar du att en flyttning från mordplatsen på Åsgatan till ICA på Djurgårdsgatan där mössan slängdes kräver en halv cirkelrörelse vilken väg du än tar?
Citera
2018-02-22, 10:18
Medlem
Citat:
Det är nog inget som har något med utseendet att göra iallafall för då hade polisen gått ut med det i media. Kanske något märkligt beteende?

Vad bra att tog upp den andre kroppsbyggaren. De var vänner väl? Han verkar ha fått ett psykiskt sammanbrott efter morden, men han kan väl ha skyddats av sina föräldrar? Min tanke var att kroppsbyggare 2 utförde morden på uppdrag av kroppsbyggare 1.

Och även om misshandeln inte var allvarlig så blev ju konsekvenserna ganska allvarliga för kroppsbyggaren, iom fängelsestraff. På vilket sätt var det utagerat sen? Hur löste det sig med den raderade hårddisken?
OK, vi har två kroppsbyggare på kartan. Den ene dömd för misshandel av A i databutiken. Den andre skulle då kunna vara GM. Även om den dömde inte är hundraprocentigt stabil kan ju den andre, hans polare, också ha tagit ett eget initiativ till hämndaktion, riktat mot familjen A och utfört mot pojken.
Citera
2018-02-22, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Hur förklarar du att en flyttning från mordplatsen på Åsgatan till ICA på Djurgårdsgatan där mössan slängdes kräver en halv cirkelrörelse vilken väg du än tar?

Tror inte halvcirkeln innebär att GM bor eller har tillgång till lägenhet i prio områden. Jag tror att han försvunnit därifrån på annat sätt.

Kan tänka mig att man lätt överanalyserar hans rörelsemönster och drar fel slutsatser pga det.

Jag tycker det verkar mer sannolikt att GM lämnat platsen omgående med ett fordon alt rört sig till fots långt utanför prioområdet.

Var någon som skrev ett bra inlägg bakåt i tråden, att man nog lätt överanalyserar både motiv och flyktväg. GM handlade nog mer emotionellt än rationellt under morddagen.

Teorin om två personer, anstiftare och en labil GM tror jag kan stämma bra. Mer troligt i så fall tänker jag att anstiftaren använder ett flyktfordon, bil, mc, moped nära Åsgatan för att snabbt lämna platsen.
Senast redigerad av Link04 2018-02-22 kl. 10:56.
Citera
2018-02-22, 11:34
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Tror inte halvcirkeln innebär att GM bor eller har tillgång till lägenhet i prio områden. Jag tror att han försvunnit därifrån på annat sätt.

Kan tänka mig att man lätt överanalyserar hans rörelsemönster och drar fel slutsatser pga det.

Jag tycker det verkar mer sannolikt att GM lämnat platsen omgående med ett fordon alt rört sig till fots långt utanför prioområdet.

Var någon som skrev ett bra inlägg bakåt i tråden, att man nog lätt överanalyserar både motiv och flyktväg. GM handlade nog mer emotionellt än rationellt under morddagen.

Teorin om två personer, anstiftare och en labil GM tror jag kan stämma bra. Mer troligt i så fall tänker jag att anstiftaren använder ett flyktfordon, bil, mc, moped nära Åsgatan för att snabbt lämna platsen.
Jag instämmer i allt du säger. Men kriminologen/professorn Leif GW Persson stöder cirkelrörelsen på en gedigen brottsstatistik och han kan sin sak.
Citera
2018-02-22, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Jag instämmer i allt du säger. Men kriminologen/professorn Leif GW Persson stöder cirkelrörelsen på en gedigen brottsstatistik och han kan sin sak.
GWP i all ära, men även solen har sina fläckar. Den dömde kroppsbyggaren må vara skakig, någon av hans polare, tillika nördig kuf och störd, kan ha surnat till å kroppsbyggarens vägnar. Motivet kan ligga i det kroppsbyggaren varit dömd för. Gymmen, även i Norrköping, Linköping och Mjölby frekventeras än i dag av diverse märkliga figurer. Bland tjackpundare förekommer att man får återfall av typen: "Nu ska jag sluta, nu ska jag bygga muskler" osv. På gymmet träffar man likasinnade, f d kåkfarare, udda personligheter m fl. Lätt att influeras, om man har låg självkänsla, lätt att inspireras till att begå brott.
Citera
2018-02-22, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
En hypotes: Den sk kroppsbyggaren, som dömdes för misshandel i A:s butik, har en polare, en litet störd, udda person, ev period-pundare, definitivt rökare. Denne är beroende av kroppsbyggaren, som ger honom ett visst stöd, och även skydd ibland. Polaren beundrar kroppsbyggaren och vill gärna vara duktig i dennes ögon. Kroppsbyggaren är förbannad, hyser hämndkänslor mot A pga allt strul, misshandelsdom, ev skadestånd mm. Han utarbetar en plan och delger polaren. Denne vill hjälpa kroppsbyggaren, nu får ju han (polaren) visa sig stark. Polaren blir GM.

Jag gillar teorin om en anstiftare och en labil GM. Konflikten kan egentligen gälla vad som helst. Ev är anstiftaren en tjej / kvinna. GM kan då ev vara pojkvän.
Citera
2018-02-22, 14:52
Medlem
Citat:
Jag gillar teorin om en anstiftare och en labil GM. Konflikten kan egentligen gälla vad som helst. Ev är anstiftaren en tjej / kvinna. GM kan då ev vara pojkvän.
Mycket intressant ur flera synvinklar! Ponera att anstiftaren är flickvän/kompis till kroppsbyggaren och har härsknat till ordentligt när det gäller kroppsbyggarens misshandelsdom mm. Hon förmår polaren Per (som i hemlighet är tänd på henne) att huta åt pojken M. Polaren Per, som är en nördig kuf med bipolär läggning gör henne en tjänst, som går överstyr.
Citera
2018-02-22, 16:23
Medlem
Citat:

T1 har inte någon prioritetsfärg, ändå var det väl ditåt båda mordoffren var på väg om jag har förstått det rätt. Inte heller Djurgårdsgatan åt höger sett från Ica där mössan hittades. Märklig prioritering.
Citera
2018-02-22, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
OK, vi har två kroppsbyggare på kartan. Den ene dömd för misshandel av A i databutiken. Den andre skulle då kunna vara GM. Även om den dömde inte är hundraprocentigt stabil kan ju den andre, hans polare, också ha tagit ett eget initiativ till hämndaktion, riktat mot familjen A och utfört mot pojken.

Eftersom man har vad man verkar vara säker på är DNA från GM har man nog redan kollat upp och avskrivit den teorin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in