2010-10-18, 16:32
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
GM:s DNA är iaf manligt.
ok,tack för inf.
Citera
2010-10-18, 16:44
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persephone
Signalement.

I 20-årsåldern.
Något över 180cm lång och normalt byggd.
Är ljushyad och hade vid mordtillfället kort, mellanblont hår.
Han rörde sig spänstigt och rökte eller snusade vid tiden för brottet.
Vidare tror man att han skadade sig vid morden och att han kan ha ett ärr på ena handen (den typ av kniv som användes saknar parerstång).

Om några dagar är det exakt 6 år sedan morden inträffade.

Tipstelefonnummer: 013-241012.

Om dom tror att GM skadade sig,vet man vad dom tog dna på då?
Citera
2010-10-18, 17:19
Medlem
Chimera?

Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Om dom tror att GM skadade sig,vet man vad dom tog dna på då?

Antagligen fanns det blod från tre personer på mordvapnet - offren och gm. Den mössa man senare hittade kunde kopplas till blodet på kniven via dna från hårstrån; det var genom analysen av håret man kunde säga att personen var nikotinist före/vid brottstillfället.

Redan 2004-2005 kunde man få fram en mängd olika fakta från dna-analyser på blod/vävnad. Jag kan ju tänka mig att man kan göra mer med dagens teknik fast det är väl en fråga för biologiavdelningen; finns det någon sådan på fb?

En annan sak som skulle kunna spela in i detta fall är att gm är en s.k. chimera (en sällsynt genetisk åkomma). En individ som har chimera har två genuppsättningar. Se t.ex. dokumentären The twin inside me, om Lydia Fairchild, eller sök på engelska wikipedia.
Senast redigerad av persephone 2010-10-18 kl. 17:34. Anledning: .
Citera
2010-10-18, 17:51
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Antagligen fanns det blod från tre personer på mordvapnet - offren och gm. Den mössa man senare hittade kunde kopplas till blodet på kniven via dna från hårstrån; det var genom analysen av håret man kunde säga att personen var nikotinist före/vid brottstillfället.

Redan 2004-2005 kunde man få fram en mängd olika fakta från dna-analyser på blod/vävnad. Jag kan ju tänka mig att man kan göra mer med dagens teknik fast det är väl en fråga för biologiavdelningen; finns det någon sådan på fb?

En annan sak som skulle kunna spela in i detta fall är att gm är en s.k. chimera (en sällsynt genetisk åkomma). En individ som har chimera har två genuppsättningar. Se t.ex. dokumentären The twin inside me, om Lydia Fairchild, eller sök på engelska wikipedia.
Men hur kan det ha funnits blod om man bara tror att gm blev skadad?Så dna är en mössa upphittad med hårstrån i?
Jag får läsa på om chimera vet inte vad det är.
Citera
2010-10-18, 18:21
Medlem
Yatsys avatar
Hittar ingen info persephone,men du kanske kan förklara vad chimera är?
Citera
2010-10-18, 19:22
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Hittar ingen info persephone,men du kanske kan förklara vad chimera är?

Googla chimera, så får du fram en hel del sidor. Detta är ett exempel: http://www.nada.kth.se/~asa/Kloning/chimera.html
Citera
2010-10-18, 20:53
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Googla chimera, så får du fram en hel del sidor. Detta är ett exempel: http://www.nada.kth.se/~asa/Kloning/chimera.html
Tack för din länk,något att fundera på,vad avgör om dna blir m el k.kan den vara k och få m dna och tvärsom el tänker jag fel nu.
Citera
2010-10-18, 20:56
Medlem
Citat:
1. Men hur kan det ha funnits blod om man bara tror att gm blev skadad?
2. Så dna är en mössa upphittad med hårstrån i?
3. Jag får läsa på om chimera vet inte vad det är.

1. Jag förstog först inte hur du tänkte men det är väl ett antagande som är så gott som 99% sannolikt.

2. Ja, bortsett från blodet på kniven.

3. Se länken som Prinzezzan lade fram; min kunskap om chimera är bara rudimentär (jag såg den där dokumentären om Lydia Fairchild för flera år sedan).
Citera
2010-10-18, 21:30
Medlem
Yatsys avatar
Men hur är det i verkligheten då? ena stunden står det att man tror,och nästa att det finns.
Är det någon som vet?
Jag önskar att det gick o lösa för dom anhörigas skull.
Citera
2010-10-18, 22:12
Medlem
spoilers avatar
Citat:

Var någonstans har du läst detta?
Citera
2010-10-18, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
Var någonstans har du läst detta?

Ingenstans; det är produkten av ett gränslöst tänkande.

Min tanke är alltså att det finns en möjlighet, om än ytterst minimal, att gm har topsats men att han har ett dna i munnen men ett helt annat i blodet (mina kunskaper om vad chimera är är rudimentära).
Citera
2010-10-18, 23:07
Medlem
Yatsys avatar
Men gm är inte topsad för det här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in