2010-07-03, 17:02
  #697
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Doomspawn
Ja, han är typ fem år äldre än vad man tidigare trott, men ser yngre ut, så letar man åldersmässigt i en databas så slinker han undan. Men han är ruggigt lik fantombilden, och inte nog med det, signalementet på mördaren beskriver en person som inte klätt sig årstidsmässigt och i enbart en färg. Det stämmer på den här personen på pricken.

Mycket bra agerande av dig. Är det precis idag ni har lämnat dessa vittnesuppgifter? Kan tänka mig att ni kunde ha gjort det ett par år tidigare men visst kanske det kommer in flera tips om denna snubbe.
Citera
2010-07-03, 17:42
  #698
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doomspawn
Ja, han är typ fem år äldre än vad man tidigare trott, men ser yngre ut, så letar man åldersmässigt i en databas så slinker han undan. Men han är ruggigt lik fantombilden, och inte nog med det, signalementet på mördaren beskriver en person som inte klätt sig årstidsmässigt och i enbart en färg. Det stämmer på den här personen på pricken.

Du är fel ute nu. Det är absolut inte säkert att det är mördaren som var den som var lättklädd. Fantombilden som polisen nu gått ut med är på mannen som satt på en bänk i trädgårdsföreningen och var klädd i en beige tröja. Det är inte alls säkert att denne person är samma person som mördaren. De vittnen som såg morden beskrev mördaren som helt svartklädd. Det är möjligt att dessa två personer är samma person och att han tagit av sig jackan mellan vittensobservationerna. Men det är även möjligt att det är två helt olika personer.



Citat:
Ursprungligen postat av Pokerkid
Fantombilden påminner väldigt mycket om nyss avlidne skådisen Corey Haim, t o m håret stämmer: http://thethingsilikeaboutme265.files.wordpress.com/2010/03/corey-haim.jpg

Men skämt åsido, jag läste att Leif GW Persson anser att gärningsmannen förmodligen är en kille som bodde i närheten av offret. Om detta stämmer, och polisen dessutom har både fantombild och DNA, så är det helt otroligt att de inte fått fast den skyldige än. Själv är jag lite skeptisk till GW:s teori, polisen borde ju ha fått fast den skyldige redan om det var så enkelt att det var en kille som bodde i närheten. Killen skulle alltså vara tillräckligt rubbad för att mörda två personer utan egentligt motiv, men samtidigt tillräckligt slipad och välanpassad för att kunna ligga lågt i 6 års tid utan att dra på sig misstankar eller dömas för andra brott.

Det Leif GW Persson bygger sin teori på är att han anser att det mest är högstadeungdomar som bär "butterflyknivar". Det GW missar är att det finns de som är äldre (20-30 år gamla) men som fortfarande beter sig som 15-åringar och bär samma typ av knivar. Jag tror mördaren är en sådan, alltså en man på kanske 25 år men som är bara 15 år rent mentalt.
Citera
2010-07-03, 19:53
  #699
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Du är fel ute nu. Det är absolut inte säkert att det är mördaren som var den som var lättklädd. Fantombilden som polisen nu gått ut med är på mannen som satt på en bänk i trädgårdsföreningen och var klädd i en beige tröja. Det är inte alls säkert att denne person är samma person som mördaren. De vittnen som såg morden beskrev mördaren som helt svartklädd. Det är möjligt att dessa två personer är samma person och att han tagit av sig jackan mellan vittensobservationerna. Men det är även möjligt att det är två helt olika personer.





Det Leif GW Persson bygger sin teori på är att han anser att det mest är högstadeungdomar som bär "butterflyknivar". Det GW missar är att det finns de som är äldre (20-30 år gamla) men som fortfarande beter sig som 15-åringar och bär samma typ av knivar. Jag tror mördaren är en sådan, alltså en man på kanske 25 år men som är bara 15 år rent mentalt.

Hur förklarar det fenomenalt överskattade oraklet att en 50-årig kvinna så lätt låter sig beseglas av en pojk på 15- ? Finns den där mördaraktiga mentaliteten så tidigt i unga "människor"? Har dom dristen och fysisk styrka?
GW Persson är inte mycket att lyssna till för fackmän.
Han tycks ha gjort sin katapultkarriär i sena år på att angripa Quick-domarna, och det skall han ha heder av, men att avslöja denna katastrof var att slå in öppna dörrar. Väldigt många icke medievana i branschen i juristsverige hade länge insett alla tiders justitiemord i Sverige.
Citera
2010-07-03, 19:57
  #700
Medlem
spoilers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torparknektenssonson
Hur förklarar det fenomenalt överskattade oraklet att en 50-årig kvinna så lätt låter sig beseglas av en pojk på 15- ? Finns den där mördaraktiga mentaliteten så tidigt i unga "människor"? Har dom dristen och fysisk styrka?
GW Persson är inte mycket att lyssna till för fackmän.
Han tycks ha gjort sin katapultkarriär i sena år på att angripa Quick-domarna, och det skall han ha heder av, men att avslöja denna katastrof var att slå in öppna dörrar. Väldigt många icke medievana i branschen i juristsverige hade länge insett alla tiders justitiemord i Sverige.

Är väl inte uteslutet med någon yngre, tänk t ex på "Babyface" i Göteborg.
Citera
2010-07-03, 20:05
  #701
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
Är väl inte uteslutet med någon yngre, tänk t ex på "Babyface" i Göteborg.

Ok, topsa då alla unga mellan 10 och 20 som finns (fanns) i den unga pojkens bekantskapskrets. Utgå från släkten. I första slängen kan det handla om högst 50. Jämför med DNA som finns på brottsplats/offer. Sedan vid ingen träff kan polisen gå vidare med det unga offrets skolkamrater och yttre bekantskapskrets i samma åldersintervall. 500 kanske. Osv.
Citera
2010-07-03, 21:26
  #702
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Du är fel ute nu. Det är absolut inte säkert att det är mördaren som var den som var lättklädd. Fantombilden som polisen nu gått ut med är på mannen som satt på en bänk i trädgårdsföreningen och var klädd i en beige tröja. Det är inte alls säkert att denne person är samma person som mördaren. De vittnen som såg morden beskrev mördaren som helt svartklädd. Det är möjligt att dessa två personer är samma person och att han tagit av sig jackan mellan vittensobservationerna. Men det är även möjligt att det är två helt olika personer.
Nja, om det nu verkligen är han är i första hand för polisen, och i andra hand för domstolar att avgöra. Jag VET såklart inte om det är han, däremot finns mycket som stämmer. En sak det tydligen råder olika vittnesuppgifter om är att GM var klädd i en annan färg än svart, och är det svart det är frågan om, då har jag fel. Om nu inte killen jag tänker på bytt "favorit"-färg, nu för tiden har alltid samma färg, vägrar ha någon annan, och det är inte svart.

Edit: Mitt inlägg blev rörigt, ber om ursäkt. Lång dag.
Citera
2010-07-04, 13:37
  #703
Medlem
Doomspawn kan du inte berätta mer om den här killen du tipsat om.
Har han suttit på psykiatrisk klinik, ungdomsvård eller på kåken?
Har han begått några s.k vansinnesdåd, oprovocerade misshandlar osv?. Raseriutrbrott från ingenstans?
Bär han kniv? Tex en butterfly.
Pundar han? Mycket? I så fall vad?
Jobbar han eller bara går hemma? Hur är hans föräldrar?
Osv.... är riktigt nyfiken på det här fallet, följde det noga för några år sen och nu har jag fått tillbaka intresset
Citera
2010-07-04, 16:44
  #704
Medlem
Jag vill inte berätta alltför mycket, eftersom det faktiskt finns en chans/risk/möjlighet att han är helt oskyldig. Som jag sa dock, tillräckligt mycket stämmer för att jag tyckte det var värt ett tips.
Han är helt klart våldsam, har hotat människor i hans hem med kniv, förföljer folk etc. Han är alltid klädd i samma färg, aldrig mer än mjukbyxor och t-shirt oavsett årstid. Han har ett babyfejs. Jag tror aldrig han har jobbat, däremot har han bott på andra ställen än nu, vet inte under vilka former. Nu bor han hos sin mor, som är livrädd för honom.
Vill understryka att jag inte känner honom personligen, men jag bor granne med honom och han är kändis i grannskapet, om inte annat för att han skrämmer folk bara genom att titta på dem. Pundat tror jag inte han har gjort, men knaprat psykofarmaka har han gjort, har en känsla av att han lagt av med det, men det vet jag inte säkert heller.
Han har en stark koppling till Linköping, sen är det upp till polisen (eventuellt) att kolla om han var där aktuella tiden. Jag läste i DN idag att polisen fått in över 200 nya tips och har inte börjat utreda något av dem än, bara sorterat. Vi får se vad som händer. Åker han in så tänker jag definitivt berätta mer.
Citera
2010-07-04, 17:14
  #705
Medlem
Tack för svaret.
Tänk om det skulle vara han, finns det nån belöning som du skulle kunna få?
Citera
2010-07-04, 19:10
  #706
Medlem
Jag kommer säkert inte med nåt nytt men detta tror jag om morden och gärningsmannen:

Gärningsmannen är schitzofren, det är därför han inte påverkats och brytit ihop och torskat.
Han bor hos sin mamma och är ensambarn, hon har lagt ihop ett och ett och vet vad han har gjort, kanske har hon också sagt det till honom och han använder henne som psykolog för att inte bli helt knäckt av det han gjort. Han är allt hon har.
Han har inte mycket kompisar, tillbringar säkert mesta tiden hemma vid datorn, dom få vännerna han har är datorkompisar om man säger så.
Hans schitzofreni gör att folk uppfattar honom som rätt så normal, kanske en tönt som ingen vill vara med. Hans andra personlighet visar han bara i hemmet, så mamman är den enda som känner till den sidan.
Antagligen har han haft fantasier om att döda länge, inspirerats av psykotiska filmer och dataspel. Han bor inte precis i närheten men ändå på gångavstånd. Han vet ändå att 8-åringen går den vägen till skolan vid den tiden.
En natt när han mår extra dåligt, mycket ångest och det går dåligt på Counter-Strike så slår det till slut slint. En normal människa skulle kanske slå sönder tangentbordet men den här killen har någon form av psykisk störning tillsammans med en schitzofreni.
Han bestämmer sig helt enkelt för att nu jävlar ska nån dö. Han drar hemifrån och morsan tror han ska till skolan, istället drar han mot området där 8-åring bor, ser honom komma och hugger honom helt enkelt. Kärringen blir vittne och han hugger henne också. Dom många huggen tyder på nån form av psykisk störning.
Signalment men framförallt ålder som vittnena har bidragit med tar jag med en stor nypa salt. Hur många människor finns det inte som ser äldre eller yngre ut än vad dom är? Antagligen är han mellan 15 och 20 men samtidigt kan han vara uppemot 30 eller ner mot 12-13.
Tur, mammans kärlek till sonen och en slarvigt skött utredning gör att den här killen fortfarande går fri. Man har stirrat sig blinda på åldern som vittnena har bidragit med. Fantombilden är ju ett skämt, jag liknar för fan den!
Jag tycker det är konstigt att så många i tråden stirrar sig blinda på flyktväg, vart han slängt mössan och kniven osv. En sjuk människa kan tro att han handlar logiskt men i andras ögon agera helt ologiskt. GWs snack om cirkelrörelse för att han bor vid ICA eller i närheten tar jag därför med en stor nypa salt. Han har efter händelsen varit i ett sånt rus att han inte agerat logiskt överhuvudtaget. Men han har lyckats ta sig samman och ta sig hem.
Nää enda chansen att få fast den här uppenbart ofriska människa är om han begår nya brott. Antagligen kommer han göra det och antagligen kommer det vara nya vansinnesdåd. Det kan dröja länge, kanske enda tills mamman dör. Då vill inte jag vara i närheten för då kommer hela hans värld att falla samman.
Väldigt synd att dom flesta svenska poliser inte förstår begreppet att "tänka brett". Då hade troligen flera uppmärksammade fall som Palmemordet, da Costamordet och detta varit uppklarat.

Blev rätt långt men det här är vad jag tror iaf
Citera
2010-07-04, 21:19
  #707
Medlem

Ditt tips blev genast intressantare när du säger att du inte tror att han har pundat. Gärningsmannen hade inte knarkat, utan enbart använt sig av tobak.


Tycker att du sammanfattar det som de flesta tror bra. Att du förklarar mammans eventuella roll i det hela gör det hela ännu mer troligt, om än läskigare.

Jag kan dock inte släppa tanken på att det är en student som har gjort det här. Mordet begicks i ett område där relativt många studenter bor eller tar sig igenom. Studenter är inte heller de som syns i något slags bostadsregister, eftersom att de ofta kan vara skriva hos sina föräldrar i en annan stad. Det finns ingen plikt på närvaro vid föreläsningar, och det är vanligt att uppemot en fjärdedel av alla studenter "skolkar" från en lektion. Studenten kan också ha försvunnit bort från stan utan att nånsin komma tillbaka utan att det höjs på ögonbrynen. En eventuell gärningsman kan den aktuella morgonen varit väldigt frustrerad över att nånting gått snett, ett underkänt på en tenta, nån tjej som dissat eller nånting som utlöste förloppet. Min teori stärks lite lite lite lite grand av att färgen på årströjorna vid LiU det aktuella året var beige. En ny student alltså.

Jag tror att namnet på mördaren finns någonstans i polisens utredningsmaterial. Har svårt att tänka mig att inget tips som strömmat in är rätt.
Citera
2010-07-04, 22:41
  #708
Medlem
spoilers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stekarne
Min teori stärks lite lite lite lite grand av att färgen på årströjorna vid LiU det aktuella året var beige. En ny student alltså.

Stämmer väl inte så bra med ribbstickad polotröja?

"Hon har lämnat signalement på mannen:
Han var mellan 20 och 22 år, bar en beige ribbstickad polotröja, hade cendréfärgat hår i modern frisyr. Han var lång och smal, men vältränad.
- En välvårdad ung man, nästan bildskön, säger kvinnan, som reagerade över hans uppträdande."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article264714.ab
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in