Jag kommer säkert inte med nåt nytt men detta tror jag om morden och gärningsmannen:
Gärningsmannen är schitzofren, det är därför han inte påverkats och brytit ihop och torskat.
Han bor hos sin mamma och är ensambarn, hon har lagt ihop ett och ett och vet vad han har gjort, kanske har hon också sagt det till honom och han använder henne som psykolog för att inte bli helt knäckt av det han gjort. Han är allt hon har.
Han har inte mycket kompisar, tillbringar säkert mesta tiden hemma vid datorn, dom få vännerna han har är datorkompisar om man säger så.
Hans schitzofreni gör att folk uppfattar honom som rätt så normal, kanske en tönt som ingen vill vara med. Hans andra personlighet visar han bara i hemmet, så mamman är den enda som känner till den sidan.
Antagligen har han haft fantasier om att döda länge, inspirerats av psykotiska filmer och dataspel. Han bor inte precis i närheten men ändå på gångavstånd. Han vet ändå att 8-åringen går den vägen till skolan vid den tiden.
En natt när han mår extra dåligt, mycket ångest och det går dåligt på Counter-Strike så slår det till slut slint. En normal människa skulle kanske slå sönder tangentbordet men den här killen har någon form av psykisk störning tillsammans med en schitzofreni.
Han bestämmer sig helt enkelt för att nu jävlar ska nån dö. Han drar hemifrån och morsan tror han ska till skolan, istället drar han mot området där 8-åring bor, ser honom komma och hugger honom helt enkelt. Kärringen blir vittne och han hugger henne också. Dom många huggen tyder på nån form av psykisk störning.
Signalment men framförallt ålder som vittnena har bidragit med tar jag med en stor nypa salt. Hur många människor finns det inte som ser äldre eller yngre ut än vad dom är? Antagligen är han mellan 15 och 20 men samtidigt kan han vara uppemot 30 eller ner mot 12-13.
Tur, mammans kärlek till sonen och en slarvigt skött utredning gör att den här killen fortfarande går fri. Man har stirrat sig blinda på åldern som vittnena har bidragit med. Fantombilden är ju ett skämt, jag liknar för fan den!
Jag tycker det är konstigt att så många i tråden stirrar sig blinda på flyktväg, vart han slängt mössan och kniven osv. En sjuk människa kan tro att han handlar logiskt men i andras ögon agera helt ologiskt. GWs snack om cirkelrörelse för att han bor vid ICA eller i närheten tar jag därför med en stor nypa salt. Han har efter händelsen varit i ett sånt rus att han inte agerat logiskt överhuvudtaget. Men han har lyckats ta sig samman och ta sig hem.
Nää enda chansen att få fast den här uppenbart ofriska människa är om han begår nya brott. Antagligen kommer han göra det och antagligen kommer det vara nya vansinnesdåd. Det kan dröja länge, kanske enda tills mamman dör. Då vill inte jag vara i närheten för då kommer hela hans värld att falla samman.
Väldigt synd att dom flesta svenska poliser inte förstår begreppet att "tänka brett". Då hade troligen flera uppmärksammade fall som Palmemordet, da Costamordet och detta varit uppklarat.
Blev rätt långt men det här är vad jag tror iaf