2013-05-05, 08:01
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Saken är ju den att GM inte kunde veta om A-L:s man och barn skulle komma 20 meter bakom henne. Kommer en person så ökar sannolikheten att det kommer fler, det gäller nog alla platser i världen.

En fråga man kan ställa sig är om GM hade varit fast idag om Anna-Lena inte blivit knivhuggen alt överlevt knivattacken? Troligen inte skulle jag säga såvida hon inte visste vad han hette och direkt kunde peka ut honom. Annars hade hon kunnat ge signalement bättre än någon annan, titta på bilder på misstänkta personer osv., men tvivlar ändå på att hon ge sådan info som 2000 topsningar inte gett.
Det vet väl inte GM något om? Skillnaden mellan Åsgatan och NK är att på NK fanns det up till tiotalet vittnen medan det på Åsgatan fans en tant på 54 år. Jag vet inget om att knivmörda folk men antar att det är betydligt lättare att mörda en individ än tiotalet. A-L kom nog ut ett par minuter för tidigt, mycket möjligt att hon inte sett något alls om hon kommit ut lite senare.
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Kan det hända att gärningsmannen förlorat en del eller ett helt finger? Isfall baserat på att han fick med sig fingret.
Polisen verkar rätt så övertygad om att det är en skada under lillfingret så jag tycker man skall hålla sig vid det. Jag kan tänka mig att GM hållit kniven som en hammare med bladet neråt och huggit A-L varpå handen glider över. Har GM hållit kniven så är det fullt möjligt att han fick en skada på musklen ovanför handleden som går mot lillfingret, beroende på hur han hållit kniven.
Citat:
Ursprungligen postat av blueyellowlion
Med tanke på hur ofta det tjatas om denna skada från polis och media så förutsätter jag nästan att de måste veta säkert att GM verkligen skadade sig själv svårt, men det skulle nästan vara ironiskt på något sätt om detta är en skada som inte syns alls idag....
Den lättaste förklaringen som jag ser till att blodspåret slutar är att GM slutat blöda eller stoppat blödningen. Det kan blöda väldigt bra från ytliga sår som sedan slutar blöda helt efter 5~10 minuter. Det skulle ligga inom tidsramen det tar GM att ta sig från Åsgatan till ICA genom Trädgårdsföreningen. Vi skall inte heller utesluta att GM helt enkelt stoppar ner handen i fickan eller håller för såret med den andra handen. Om såret inte blöder så det forsar ut tycker jag att GM borde kunna stoppa det nog bra för att ta sig ett par hundra meter utan att lämna blodspår. Kan GM ta sig till centrum finns det många gator och platser att försvinna på, dessutom caféer han kan tvätta av sig på och sno ett par pappershanddukar från för att förbinda såret. Stora Torget har en Burger King vid sig och på s:t Larsgatan 35 finns en Mc Donalds, båda ligger nog nära för att GM skulle kunna gå till dem i rask takt utan att dra till sig för mycket uppmärksamhet. Dessutom är centrum fullt med caféer och serveringar så fort man kommer förbi Apotekaregatan.

Jag tror inte att man kan utgå från att GM har ett ärr på handen. Inte ett som är nog stort för att se. Som jag skrivit har jag ärr lite här och där på mina händer och armar från när jag är i skogen och nästan alla dem är i praktiken osynliga eller så små att det ser ut som veck. Har ett sår som besod i att jag skrapade upp huden, det blödde bra ett tag men så fort skorpan bildats slutade det blöda. Det kommer om ett par dagar inte vara synligt och skorpan har lossnat på under en vecka.
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Frågan är om det inte är som Leif GW säger att mördaren kanske var så ung som 13 år, och det är därför man inte hittar honom. Mördaren var alltså kanske runt 15 år och inte ens straffmyndig. Jag börjar undra om polisen slarvat och inte kollat igenom yngre personer nogrannt. Polisen har alltså toppsat enormt många personer i Linköping och framförallt kring området det skedde, varför hittas inte GM?

Lokalkännedom verkar han ha haft om man tittar på hur han rört sig efter mordet, rör man sig på det viset så borde man känna till området, så enkelt är det. Jag har en gissning att GM faktiskt kan finnas i Linköping och gör det fortfarande men att han inte kommer att hittats på grund av att helt enkelt var för ung då det skedde. Det finns folk som är runt 15 år(även 13 år) som ser betydligt äldre ut än vad dom är.

Jag ändrar mina hypoteser och säger att GM bor i Linköping, känner till området men åldern har gjort att han har kommit undan.
Jag tror att vi måste få bort GM från sociala aktiviteter om det skall vara en Linköpingsbo. Därför faller alla GM i högstadieålder bort för mig, de flesta i gymnasieålder tror jag även man kan utesluta. Däremot kan jag tänka mig någon som hoppat av gymnasiet men då talar vi om någon på mellan 15 och 18 år.

Jag håller med om att GM definitivt har en lokalkännedom. Kanske inte som en infödd Linköpingsbo men det verkar som om han inte nödvändigtvis går fel när han går in i Trädgårdsföreningen. Trädgårdsföreningen gör att GM inte kan ses från bilvägar (t ex Djurgårdsgatan) och det finns ett par bra utgångar för någon att försvinna på. Någon som bor i stan tycker jag skall gå GM's flyktväg och säga vad de tycker om den. För mig verkar det som om GM antagligen springer fel (vilket är lite svårt med tanke på att han måste korsa en bilväg) eller så vet han exakt var han skall och går till ICA för att han vill till Barnhemsgatan eller annan plats nära ICA. Står GM på Barnhemsgatan skall man förstå att det inte hjälper något om det är 100 poliser på Åsgatan, de kommer inte kunna se GM pga hus och växlighet som blockerar all möjlighet att se någon som går där.

Jag tror inte på någon bil vid ICA av den enkla anledningen att ingen sett en bil där, på Barnhemsgatan borde en bil kunna parkeras utan att den drar till sig för mycket uppmärksamhet. Barnhemsgatan är dessutom dold från trafiken på Djurgårdsgatan. Bara vid vändplanen på slutet av gatan någon kan se en bil. Tror inte att det finns en bil med i flykten men jag kan spekulera om var jag skulle parkera min bil om jag vill vara osedd. Tror f ö att det finns en stor sannolikhet att GM kommit till Åsgatan med buss.
Senast redigerad av 02-02-2012 2013-05-05 kl. 08:04.
Citera
2013-05-05, 09:44
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
(---)
Jag tror inte på någon bil vid ICA av den enkla anledningen att ingen sett en bil där, på Barnhemsgatan borde en bil kunna parkeras utan att den drar till sig för mycket uppmärksamhet. Barnhemsgatan är dessutom dold från trafiken på Djurgårdsgatan. Bara vid vändplanen på slutet av gatan någon kan se en bil. Tror inte att det finns en bil med i flykten men jag kan spekulera om var jag skulle parkera min bil om jag vill vara osedd. Tror f ö att det finns en stor sannolikhet att GM kommit till Åsgatan med buss.

På Djurgårdsgatan passerar många bilar igenom på väg mot US eller ringleden. De flesta som går eller cyklar i samma riktning använder den nästan bilfria Barnhemsgatan eller genom Trädgårdsföreningen. Det finns ingen busshållplats på Djurgårdsgatan där man kan stå med uppsikt över de få P-platserna utanför ICA.

Min fråga är: Vilka vittnen skulle ha kunnat sett en bil utanför ICA mellan klockan 07: 50 och 08:10 då GM kunnat bli upphämtad av en bil där?
Citera
2013-05-05, 10:32
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
På Djurgårdsgatan passerar många bilar igenom på väg mot US eller ringleden. De flesta som går eller cyklar i samma riktning använder den nästan bilfria Barnhemsgatan eller genom Trädgårdsföreningen. Det finns ingen busshållplats på Djurgårdsgatan där man kan stå med uppsikt över de få P-platserna utanför ICA.

Min fråga är: Vilka vittnen skulle ha kunnat sett en bil utanför ICA mellan klockan 07: 50 och 08:10 då GM kunnat bli upphämtad av en bil där?
Du svarar på det i detta inlägg, folk som åkte med bilar på Djurgårdsgatan! Min gissning är att GM passade in passeringen av Djurgårdsgatan med trafikljus som stoppade trafiken och därför kunde ta sig till ICA från Trädgårdsföreningen utan att bli sedd av vittnen. Ser du någon som springer rakt över gatan helt plötsligt lär du reagera.

Jag kände inte till att Barnhemsgatan var någon form av led för gående som skall mellan Djurgårdsgatan och Malmslättsvägen. Vad jag kan se att GM gör är att springa runt hörnet på ICA huset och gå genom bostadsområdet där till Elsa Brännströns gata. Om du tänker dig en triangel med Barnhemsgatan, Djurgårdsgatan och Drottninggatan ser du att det är fullt möjligt för GM att gå mellan husen och försvinna osedd. Han försvinner på ICA och dyker upp vid korsningen Drottninggatan/Djurgårdsgatan, korsningen där Barnhemsgatan slutar eller genar över Drottningatan mellan husen till Nygatan.

Jag tror inte att ICA är mer intressant än att man har det sista spåret där. Ser man på en satellitbild över området fattar man att någon som känner till de större gatorna utan problem kan smyga sig igenom området och det enda GM måste lyckas med för att försvinna är att inte lämna blodspår. Vad jag förstått så finns det inte blodspår från Trädgårdsföreningen till ICA vilket säger mig att GM slutat blöda eller fått stopp på blödningen. Möjligen har mössan använts för att stoppa blodet och det är därför den dumpas. GM håller sedan bara om den skadade handen, tar på sig handskar eller stoppar in den i en ficka och han kan gå i rask takt på stan utan att någon lägger märket till han.

Om du bor i Linköping och känner till stan får du hjälpa till lite för jag tittar på kartor och satellitbilder och det enda jag ser är att GM valt en hyffsat bra plats att försvinna på. Det behövs ingen bil och ingen har sett en så jag utgår från att det inte finns någon bil.

Lite tider
  • ICA till Nygatan ~3 minuter genom bostadsområdet och över gatan.
  • ICA till Slottet/Domkyrkan ~5 minuter genom bostadsområdet, över gatan vidare via Storgatan
  • ICA till Hospitaltorget ~5 minuter genom bostadsområdet och över gatan och sedan följa Nygatan.
  • ICA till Stora torget ~7 minuter genom bostadsområdet och över gatan och sedan följa S:t Korsgatan
  • ICA till bussar ~7 minuter genom bostadsområdet via Malmslättsvägen
  • osv

Det är inte långa avstånd det handlar om då Linköping är en liten stad. Detta är även promenadtider, går GM i rask takt rör det sig om mindre tid och han kan nog jogga genom triangeln på en minut. Jag vågar säga att om GM kan korsa Drottningatan osedd utan att lämna spår är han försvunnen. Det spelar ingen roll om det finns några droppar någonstans när GM kommit över 300 meter från ICA, när han är så långt borta tar det polisen lång tid att hitta spåret och då är det fullt möjligt att någon trampat i det eller att det på annat sätt förstörts. För mig är det intressant att spekulera i om GM lyckats ta sig förbi Apoteksgatan osedd för där börjar all fik och andra intressanta platser dyka upp. Någon minute på en öppen toalett och GM har tvättat sig och knallar iväg med några pappershanddukar som bandage.
Citera
2013-05-05, 11:17
Medlem
blueyellowlions avatar
Citat:

I så fall någon som var på väg in på eller ut från ICA och möjligen kan ha sett något, frågan är bara om ICA hade öppet så tidigt? Jag vet ICA-butiker som öppnar kl 7 och kl 8 och i så fall finns ju chansen men då borde nån sån person redan ha hört av sig kanske. Jag undrar om det finns en busshållplats direkt utanför ICA eller om den är en bit därifrån, jag får det intrycket när jag läser att det tar 7 minuter från ICA till bussar och isf är det ju inte direkt jättenära. På 7 minuter hinner man gå en bit...
Citera
2013-05-05, 11:20
Medlem
Citat:
Det vet väl inte GM något om? Skillnaden mellan Åsgatan och NK är att på NK fanns det up till tiotalet vittnen medan det på Åsgatan fans en tant på 54 år. Jag vet inget om att knivmörda folk men antar att det är betydligt lättare att mörda en individ än tiotalet. A-L kom nog ut ett par minuter för tidigt, mycket möjligt att hon inte sett något alls om hon kommit ut lite senare.

Givetvis är det lättare att göra sig av med vittnen på Åsgatan än på NK, men jag tycker ändå att den naturliga reaktionen när det kommer ett vittne skulle vara att sticka fortast möjligt snarare än att attackera henne också. Attacken på Anna-Lena tyder enligt mig på att GM antingen kände igen henne, eller att han handlade fullständigt i panik utan rationella tankar.
Citera
2013-05-05, 12:03
Medlem
David Pruttons avatar
Citat:
Givetvis är det lättare att göra sig av med vittnen på Åsgatan än på NK, men jag tycker ändå att den naturliga reaktionen när det kommer ett vittne skulle vara att sticka fortast möjligt snarare än att attackera henne också. Attacken på Anna-Lena tyder enligt mig på att GM antingen kände igen henne, eller att han handlade fullständigt i panik utan rationella tankar.

Alldeles oavsett vilket av de scenarion man tror på så är det anmärkningsvärt. Blir inte klok på kombinationen av pojkens skador och attacken på Anna-Lena.
Citera
2013-05-05, 12:25
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueyellowlion
I så fall någon som var på väg in på eller ut från ICA och möjligen kan ha sett något, frågan är bara om ICA hade öppet så tidigt? Jag vet ICA-butiker som öppnar kl 7 och kl 8 och i så fall finns ju chansen men då borde nån sån person redan ha hört av sig kanske. Jag undrar om det finns en busshållplats direkt utanför ICA eller om den är en bit därifrån, jag får det intrycket när jag läser att det tar 7 minuter från ICA till bussar och isf är det ju inte direkt jättenära. På 7 minuter hinner man gå en bit...

Det finns ingen busshållplats utanför ICA och inte ens i närheten. ICA hade inte öppet vid den tidpunkten.
Citera
2013-05-05, 12:57
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Du svarar på det i detta inlägg, folk som åkte med bilar på Djurgårdsgatan!
(---)
Jag kände inte till att Barnhemsgatan var någon form av led för gående som skall mellan Djurgårdsgatan och Malmslättsvägen.

(---) Han försvinner på ICA och dyker upp vid korsningen Drottninggatan/Djurgårdsgatan, korsningen där Barnhemsgatan slutar eller genar över Drottningatan mellan husen till Nygatan.

(---) Om du bor i Linköping och känner till stan får du hjälpa till lite för jag tittar på kartor och satellitbilder och det enda jag ser är att GM valt en hyffsat bra plats att försvinna på. Det behövs ingen bil och ingen har sett en så jag utgår från att det inte finns någon bil.

(---) Det är inte långa avstånd det handlar om då Linköping är en liten stad.

De som sitter i bilar på Djurgårdsgatan i riktning mot US eller ringleden har förmodligen liten koll på bilar som en kort tid stått parkerade utanför ICA. De skyndar mellan trafikljusen, men ingen trafikstockning sträcker sig ända till ICA.

Barnhemsgatan är en mycket frekvent led för gående och cyklister fram till korset Djurgårdsgatan-Lasarettsgatan. Djurgårdsgatan är tidiga morgnar nedsmutsad med tät trafik som sprider buller och bilavgaser, till skillnad från Barnhemsgatan och Trädgårdsföreningen.

Att GM skulle dyka upp vid korset Djurgårdsgatan-Drottninggatan finner jag helt osannolikt. Trafikljusen där reglerar en mycket tät trafik av bilar, gående och cyklister från fyra gator tidiga morgnar. Vid det korset borde GM blivit sedd av cyklister eller gående som stått och hängt vid trafikljusen, i ganska långa väntetider, och själv bör han ha hejdats vid dessa trafikljus; det finns inte en chans att passera utan grönt vid den tidpunkten. Man byggde ringleden runt Linköping p g a genomfartstrafiken på Drottninggatan (den gamla E4:an!), men trafiken finns kvar än idag och korset Drottninggatan-Djurgårdsgatan har så mycket trafik att GM skulle blivit sedd om han dök upp där.

Allt är relativt här i världen och även hur stora städer är. De som bor i Ekholmen i Linköping - och de är många - har 7 km till centrum.
Senast redigerad av MossTrums 2013-05-05 kl. 13:03.
Citera
2013-05-05, 13:01
Medlem
02-02-2012s avatar
Såhär tänker jag om ICA och varför det är en ointressant plats.
  1. GM springer in i Trädgårdsföreningen och rör sig norrut
  2. GM blir sedd av ett stort antal vittnen
  3. GM får panik och viker av tillbaks mot mordplatsen.
  4. GM springer mellan husen och över gatan och råkar (?) hamna rakt på ICA.
  5. GM dumpar mössan och tar sig vidare åt det håll har först flydde.

När han dumpat mössan går han runt hörnet på huset och hamnar på en grus/asfalts väg som leder genom hela triangeln till Drottninggatan. Han springer över Drottninggatan och rör sig vidare in mot centrum där han försvinner. Inga vittnen ser GM göra detta för att de gör sig iordning för att gå till jobbet och inte har för vana att stå och spana över vad som sker på gården. Om GM joggar eller går snabbt rör det sig om tidsfönster på under en halv minut att se GM på. För mig är det enda tänkbara att GM rörde sig mot Alvgatan och tänkte ta sig till centrum. ICA blev en nödlösning för att det var för många vittnen som såg han i Trädgårdsföreningen. Möjligen såg han en fler vittnen längre norrut och valde därför att lämna Trädgårdsföreningen. GM dumpar mössan i tidningsboxen/stället för att han inte vill att mössan skall hittas direkt. Han vill vinna tid mot polisen.

Tankar om att GM skall ha hoppat in i en bil faller på att inga vittnen sett en bil, det är fullt möjligt att de missat bilen men jag tror inte att det funnite en bil utanför ICA. Att GM skulle åka söderut på Djurgårdsgatan känns lite för riskfyllt, räcker med att polisen har en avspärrning så är det kört vilket skulel antyda att GM åkt in mot centrum/Drottninggatan. Jag håller med om att det är lätt att försvinna söderut när man är utanför stan men det passar inte in i flykten i övrigt som jag ser det. Finns en bil på ICA är det betydligt bättre att springa mellan husen eller ta Djurgårdsgatan norrut och hoppa in i bilen direkt istället för att springa via Trädgårdsföreningen.

Om GM haft en bostad i närheten har han inte varit skriven i den. Dvs hyrt i 2:a hand eller bott hos en släkting. Har GM hyrt i andrahand borde den som hyrt ut reagerat och kontaktat polisen vilket endast lämnar kvar att GM bott hos någon han känner. Är det en förälder, syskon, släkting, vän, etc kan man tänka sig att de inte tipsar polisen. Att polisen inte hittar GM beror på att han håller sig inne över dagen eller ett par dagar före han lämnar stan. En bostad i närheten ger GM god lokalkännedom utan att han behöver spana på platsen. Problemet är att någon borde sett GM i området om han bott där en längre tid.

Det här är min prioritering av flyktvägar för GM från ICA
  1. GM tar sig vidare till fots mot centrum.
  2. GM bor i området.
  3. GM har tillgång till en bil.

Citat:
Kanske A-L kommer för nära GM och flyr men blir ikappsprungen? Kanske känner hon igen GM eller så känner GM igen henne? Oavsett varför GM mördar A-L så är det för att hon ser mordet. Jag tror inte att A-L var ett mål och är lite osäker på om Muhammed var något mål. Det finns en hel del som talar för att det bara slog slint hos GM eller att något blev väldigt fel. Jag har ingen aning om hur det ser ut med folk på Åsgatan men tror det är säkrare för GM att mörda tanten och därför göra han det, möjligen är det kortslutning i skallen på GM så han mördar henne i farten utan att vara medveten om vad han gör.
Citera
2013-05-05, 13:05
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
De som sitter i bilar på Djurgårdsgatan i riktning mot US eller ringleden har förmodligen liten koll på bilar som en kort tid stått parkerade utanför ICA. De skyndar mellan trafikljusen, men ingen trafikstockning sträcker sig ända till ICA.

Barnhemsgatan är en mycket frekvent led för gående och cyklister fram till korset Djurgårdsgatan-Lasarettsgatan. Djurgårdsgatan är tidiga morgnar nedsmutsad med tät trafik som sprider buller och bilavgaser, till skillnad från Barnhemsgatan och Trädgårdsföreningen.

Att GM skulle dyka upp vid korset Djurgårdsgatan-Drottninggatan finner jag osannolikt. Trafikljusen där reglerar en mycket tät trafik av bilar, gående och cyklister från fyra gator tidiga morgnar. Vid det korset borde GM blivit sedd av cyklister eller gående som stått och hängt vid trafikljusen, i ganska långa väntetider, och själv bör han ha hejdats vid dessa trafikljus; och det finns inte en chans att passera utan grönt vid den tidpunkten. Man byggde ringleden runt Linköping p g a genomfartstrafiken på Drottninggatan (den gamla E4:an!), men trafiken finns kvar än idag och korset Drottninggatan-Djurgårdsgatan har så mycket trafik att GM skulle blivit sedd om han dök upp där.

Allt är relativt här i världen och även hur stora städer är. De som bor i Ekholmen i Linköping - och de är många - har 7 km till centrum.
Skulle bilister lägga märket till någon som slinker över gatan vid Barnhemsgatan eller Djurgårdsgatans trafikljus om de inte viftar med en blodig hand? Är det möjligt för GM att springa över gatan på mitten om det är rött vid ena eller båda trafikljusen?
Citera
2013-05-05, 13:14
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Skulle bilister lägga märket till någon som slinker över gatan vid Barnhemsgatan eller Djurgårdsgatans trafikljus om de inte viftar med en blodig hand? Är det möjligt för GM att springa över gatan på mitten om det är rött vid ena eller båda trafikljusen?

Problemet för GM är att det är mycket morgontrafik på sträckan Malmslätsvägen-Drottninggatan, därför att den gamla E4:an lever vidare även om trafikplanerarna ville att folk skulle använda ringleden runt stan. Vid dessa trafikljus längs sträckan blir det ganska långa väntetider för gående. Trafikljusen vid Barnhemsgatan och Djurgårdsgatan har ofta cyklister och gående och jag kan inte se att gm skulle blivit osedd där av dessa.
Citera
2013-05-05, 13:25
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Problemet för GM är att det är mycket morgontrafik på sträckan Malmslätsvägen-Drottninggatan, därför att den gamla E4:an lever vidare även om trafikplanerarna ville att folk skulle använda ringleden runt stan. Vid dessa trafikljus längs sträckan blir det ganska långa väntetider för gående. Trafikljusen vid Barnhemsgatan och Djurgårdsgatan har ofta cyklister och gående och jag kan inte se att gm skulle blivit osedd där av dessa.
Jag är inte så säker på att GM måste ses av folk. Ser det som fullt möjligt att han passar på ett trafikljus och knallar över snabbt när det är grönt. Jag tror inte att folk är så vakna på morgonen att de tittar på allt och alla. Men jag kan vara lite fläckad av att GM för mig verkar ha haft kurs på Alvgatan och centrum. För mig känns ICA som en plats GM råkar hamna på när han känner att det är lite mycket folk i Trädgårdsföreningen.

Det finns väl inga vittnen som sett GM gå över Djurgårdsgatan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in