02-02-2012
Tyvärr kan jag inte i detta sammanhang uppge källan till strategin att kontrollera avlidna eller berätta var siffran 3/vecka kommer ifrån, men det rör sig om förstahandsinformation från en person med insyn i polisutredningen, och jag betraktar själv källan som extremt säker. Om du inte vill tro på den, så klandrar jag dig inte för det. Källkritik är bra!
Vad gäller statistiken är det ganska enkelt. Ca 900 män begår självmord varje år. Ca 300 ligger inom ålderspannet 25-44 och kan komma ifråga för vår gärningsman.
http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=39494&l=sv
Givet dessa siffror skulle alltså 50 % av de avlidna som passar in
ålders- och könsmässigt kontrolleras.
Men, de 150 som verkligen kontrolleras (3/vecka) utgörs dock inte enbart av självmördare. I gruppen återfinns andra dödsorsaker som är vanliga för GM av vår typ – överdoser, olika typer av olyckor och ”normala” sjukdomsfall som dock är ovanliga för åldersgruppen ifråga.
Skulle även tro – och här spekulerar jag – att man riktat in sig på att avgränsa gruppen än mer utifrån en
social profil: avlidna män i ålderspannet med en historia av drogproblematik, kriminalitet eller psykiatriska kontakter.