2013-01-23, 17:25
Medlem
wilmingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Jaså? Jag har själv blivit inkallad till förhör och då trodde de att det var någon som bodde i, eller på något sätt hade en anknytning till, det närliggande området. De trodde även att personen troligtvis har någon form av psykisk störning. Det var dock typ ett år sedan, så hypotesen kanske har ändrats.
Angav polisen av vilken anledning de förhörde dig? Kan du berätta lite om hur det gick till?

Är det någon som vet med vilka kriterier de kör dna från självmördare? Har hört att de gör så men gäller detta alla?

Hasse Aro sa för några år sedan i Efterlyst att det kändes som om fallet skulle komma att klaras upp. Personligen känner jag tvärtom, även polisen måste ju ha gett upp även om dom utåt sett håller skenet uppe.
Citera
2013-01-26, 01:25
Medlem
Maxipower1s avatar
Den här mannen som vittnen har sett som då ska vara den fantombild som är ute.Skulle man kanske kunna tänka sig att det är GM:s vän som har fått panik o har då sprungit iväg?
Citera
2013-01-27, 16:30
Medlem
En stark räddsla kan få människor att bli tysta.

Det finns ingen säkerhet i Sverige, så vem f* vill våga vittna i så fall...?

Vem vågar berätta något i det här landet ?
Citera
2013-01-27, 16:43
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Will-G
Vem vågar berätta något i det här landet ?
Det förekommer rättegångar dagligen, så det är väldigt många som vågar vittna.
Citera
2013-01-28, 09:58
Medlem
botsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Vi får väl se hur det slutar för om GM bor i Linköping kan vi leka med tanken att han snart borde fastna i en DNA toppsning. Först var det 500 m, nu är det 2 km och om något år lär det vara 1 mil. Med tanke på var Linköping ligger kan man öka radien till man når västkusten och hävda att GM har anknytning till Linköping

Vad som sagts tidigare i tråden angående polisens topsningar är att de topsar personer som bodde inom en viss radie vid tidpunkten för mordet. Förefaller inte alls orimligt.
Citera
2013-02-01, 22:27
Medlem
substitutes avatar
Detta fall är ett av de mest komplicerade i Svensk Kriminalhistoria.
Frågan är dock om sanningen ligger närmare än man tror?

Av alla kriminalkrönikor jag läst sen början av 70-talet fram till 2012,
fastslår de flesta kriminalpoliser följande:

Gärningsmannen har till 90% en känslomässig relation till offret.

Att en random galning utför en sådan handling är ytterst ovanligt.
De gånger det har hänt, har gärningsmannen gripits ganska omgående.

Frågan är då: vem hade en känslomässig relation till 8-åringen eller kvinnan?
Vem hade en så känslomässig relation att han eller hon kände sig tvungen att mörda?
Senast redigerad av substitute 2013-02-01 kl. 22:32.
Citera
2013-02-01, 23:47
Medlem
barnets avatar
GM är med säkerhet stendöd. Sannolikheten för att man begår ett dubbelmörd och därefter aldrig mer genomför ett brott är obefintlig. Sannolikheten för att GM flytt utomlands är också orimlig pga svensk och med inga kontakter utomlands. Polisen bör inleda toppsning av unga självsmordmördare i lkpg-trakten från dess att mordet begåtts. Problemet är att detta inte är lagligt.
Citera
2013-02-02, 12:58
Medlem
herrgurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barnet
GM är med säkerhet stendöd. Sannolikheten för att man begår ett dubbelmörd och därefter aldrig mer genomför ett brott är obefintlig. Sannolikheten för att GM flytt utomlands är också orimlig pga svensk och med inga kontakter utomlands. Polisen bör inleda toppsning av unga självsmordmördare i lkpg-trakten från dess att mordet begåtts. Problemet är att detta inte är lagligt.

Varför skulle inte det vara lagligt? Vad jag vet så har de kollat ett gäng självmördare redan...
Citera
2013-02-02, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av substitute
Detta fall är ett av de mest komplicerade i Svensk Kriminalhistoria.
Frågan är dock om sanningen ligger närmare än man tror?

Av alla kriminalkrönikor jag läst sen början av 70-talet fram till 2012,
fastslår de flesta kriminalpoliser följande:

Gärningsmannen har till 90% en känslomässig relation till offret.

Att en random galning utför en sådan handling är ytterst ovanligt.
De gånger det har hänt, har gärningsmannen gripits ganska omgående.

Frågan är då: vem hade en känslomässig relation till 8-åringen eller kvinnan?
Vem hade en så känslomässig relation att han eller hon kände sig tvungen att mörda?

Håller med, i dom flesta fall så har i stort sett alltid gärningsmannen någon koppling till offret. I det här fallet så kanske det för ovanlighetens skull inte är så, och därför hittas inte dubbelmördaren. Det är otroligt konstigt att inte det här är löst måste jag säga.
Citera
2013-02-02, 13:44
Medlem
FUP-12s avatar
Barnet:

Håller med herrgurka: Det finns inget lagligt hinder för att kolla avlidna mot den DNA-profil som tagits fram. I själva verket är det en strategi som polisen kör på sedan en tid tillbaka. I genomsnitt kontrolleras 3 avlidna i veckan som åldersmässigt stämmer in på GM. De har framförallt siktat in sig på självmord, just eftersom överdödligheten är så pass stor i den grupp av GM som har begått denna typ av brott. De kontrollerar även personer "retroaktivt" - de som avled under utredningens första år - utifrån DNA-prover från anhöriga.

Man kan säga mycket om detta upplägg - att inrikta sig på att hitta GM i de dödas skara. Kan vara fruktbart, men om det tar alltför stora resurser från ett mer aktivt polisarbete, som istället utgår från att GM faktiskt är vid liv, så tycker jag nog att det är värt kritik.
Citera
2013-02-02, 13:57
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Barnet:

Håller med herrgurka: Det finns inget lagligt hinder för att kolla avlidna mot den DNA-profil som tagits fram. I själva verket är det en strategi som polisen kör på sedan en tid tillbaka. I genomsnitt kontrolleras 3 avlidna i veckan som åldersmässigt stämmer in på GM. De har framförallt siktat in sig på självmord, just eftersom överdödligheten är så pass stor i den grupp av GM som har begått denna typ av brott. De kontrollerar även personer "retroaktivt" - de som avled under utredningens första år - utifrån DNA-prover från anhöriga.
Jag har väldigt svårt att tro att de testar någon självmördare alls! 3 stycken i veckan skulle bli 150 stycken om året och det är nog alla som tagit livet av sig och stämmer in på GM beskrivningen i hela landet de senaste 8 åren. Om testningen var så omfattande skulle de gräva upp gravar jämt och ständigt och jag kan lova er att det är något vi skulle höra om i media. Polisen sitter i ett väldigt knepigt läge som det är nu. För de flesta bör det vara uppenbart att GM inte finns ovan jord i Linköping men de har inget annat val än att masstopsa folk. Att lägga ner fallet och säga "Vi har kört fast!" är inte möjligt och att börja gräva upp gravar känns rätt så bisarrt trots omständigheterna.

Det här bygger dock på antagandet att GM inte flytt landet, sitter inlås på psyket eller fängelset för något annat. Jag vet inte om man testar folk som sitter inne för att få DNA så det är fullt möjligt att GM är inlåst och lyckats slinka undan ett DNA test, möjligen pga lagen eller slarv från någon som inte orkar bry sig.

Håller med barnet om att det är helt otroligt att en GM skulle återgå till ett vanligt liv utan att på något sätt fastna i något som skulle väka misstankar hos någon om vad han kan ha för historia. Våld och hot borde vara en del av GM's personlighet om han inte mördat igen. Möjligen kan vi ha någon skogstokig seriemördare som far runt i landet och begår vansinnesdåd, känner någon till ett liknande fall där GM är okänd?
Citera
2013-02-02, 14:37
Medlem
FUP-12s avatar
02-02-2012

Tyvärr kan jag inte i detta sammanhang uppge källan till strategin att kontrollera avlidna eller berätta var siffran 3/vecka kommer ifrån, men det rör sig om förstahandsinformation från en person med insyn i polisutredningen, och jag betraktar själv källan som extremt säker. Om du inte vill tro på den, så klandrar jag dig inte för det. Källkritik är bra!

Vad gäller statistiken är det ganska enkelt. Ca 900 män begår självmord varje år. Ca 300 ligger inom ålderspannet 25-44 och kan komma ifråga för vår gärningsman.

http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=39494&l=sv

Givet dessa siffror skulle alltså 50 % av de avlidna som passar in ålders- och könsmässigt kontrolleras.

Men, de 150 som verkligen kontrolleras (3/vecka) utgörs dock inte enbart av självmördare. I gruppen återfinns andra dödsorsaker som är vanliga för GM av vår typ – överdoser, olika typer av olyckor och ”normala” sjukdomsfall som dock är ovanliga för åldersgruppen ifråga.

Skulle även tro – och här spekulerar jag – att man riktat in sig på att avgränsa gruppen än mer utifrån en social profil: avlidna män i ålderspannet med en historia av drogproblematik, kriminalitet eller psykiatriska kontakter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in